رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان بافق در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تیپ الغدیر اولین یگانی بود که به سمت دشمن حرکت کرد

«محمدرضا دهقانزاده بافقی» گفت: به دلیل فاصله زیاد تیپ الغدیر تا دشمن، تیپ الغدیر اولین یگانی بود که به سمت دشمن حرکت کرد غواصان دلیر تیپ الغدیر با توکل به خدا با تاریک شدن هوا به آب زدند و به سمت دشمن حرکت کردند.
کد خبر: ۴۳۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳ - 09January 2021

«محمدرضا دهقانزاده بافقی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان بافق در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در یزد ضمن گرامیداشت سالگرد عملیات «کربلای پنج» اظهار داشت: عملیات کربلای پنج یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات‌های طول هشت سال دفاع مقدس بود.

وی ادامه  داد: بعد از عملیات کربلای ۴ که در سوم دی‌ماه سال ۱۳۶۵ در جبهه جنوب از مقابل آبادان تا شلمچه انجام شد و با اطلاعاتی که امریکای‌ها و منافقین از عملیات به رژیم بعث عراق دادند و آگاهی دشمن از انجام عملیات. عملیات ناموفق بود و بعد از چند ساعت نیرو‌ها بازگشتند و تعداد زیادی از پیکر شهدا جاماند و عده‌ای نیز به اسارت درآمدند.

دهقانزاده با بیان اینکه رژیم بعث عراق مغرور و سرمست از پیروزی وضعیت را به نفع خود می‌دید تشریح کرد: لزوم انجام عملیات و تغییر وضعیت نظامی و سیاسی ضروری بود فرماندهان عالی جنگ تصمیم بر طرح ریزی و انجام عملیات گرفتند و به تیپ و لشکر‌ها اعلام کردند تا با سازماندهی و آمادگی نیرو‌ها و ادوات خود به طرح ریزی و شناسایی منطقه اقدام یگان‌های مختلف اعم از سپاه و ارتش اقدامات لازم را انجام داده و آماده فرمان بودند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان بافق افزود: یگان‎ها بسته به نوع مأموریت و منطقه مانوری خود اطلاعات لازم از دشمن را به دست آورده و محور‌های خود را شناسایی کرده و نیرو‌های خود را از موقعیت‌ها و مقر‌های خود به نزدیکترین فاصله به دشمن انتفال دادند تا رمز عملیات از قرارگاه مرکزی اعلام شود.

محمدرضا دهقانزاده با بیان اینکه در طول خطوط جبهه از اشنویه در استان آذربایجان شمالی‌ترین مرز ایران و عراق تا جنوبی‌ترین مرز که دهانه اروند رود جنوب آبادان به طول حدود ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق حساس‌ترین و پیچیده‌ترین نقطه و مرز شلمچه بود ادامه داد: این نقطه که هم برای ایران و هم برای عراق به لحاظ نزدیکی به شهر بندری بصره و خرمشهر اهمیت داشت و رژیم بعث سخت‎ترین و پیچیده‌ترین موانع را در آن منطقه قرار داده بود از کانال‌های مختلف انواع سیم خاردار و بشکه‌های انفجاری و خورشیدی تا خاکریز‌های نونی شکل و کانال پرورش ماهی.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه درعملیات کربلا ۴ که دو لشکر از رزمندگان اسلام توانسته بودند از منطقه پنج ضلعی عبور کنند طرح ریزی عملیات در شلمچه انجام شد. منطقه‌ای به وسعت ۱۵۰ کیلومتر مربع از ساحل اروند جزیره بوارین تا منطقه پنج ضلعی و کانال پرورش ماهی و پاسگاه کوت سواری و پاسگاه بوبیان. تیپ و لشکر‌ها در موقعیت‌های خود با آمادگی کامل قرارگرفتن رزمندگان تیپ ۱۸ الغدیر یزد که شمالی‌ترین نقطه عملیات مقابل پاسگاه بوبیان می‌بایست عملیات خود را انجام دهد همه امکانات آماده رزمندگان تیپ الغدیر از موقعیت‌های خود همچون موقعیت جهاداکبر و چند مقر دیگر عصر نوزدهم دی ماه حرکت و خود را به ساحل آبگرفتگی (دریاچه بوبیان) رساندند. گردان غواصان تیپ الغدیر می‌بایست چند محور را بازگشایی می‌کردند و بعد نیرو‌های رزمی از آن محور‌ها به دشمن هجوم ببرند غروب نوزدهم با اصابت گلوله خمپاره در بین جمعی از غواصان عده‌ای شهید و مجروح شدند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بافق افزود: به دلیل فاصله زیاد تیپ الغدیر تا دشمن، تیپ الغدیر اولین یگانی بود که به سمت دشمن حرکت کرد غواصان دلیر تیپ الغدیر با توکل به خدا با تاریک شدن هوا به آب زدند و به سمت دشمن حرکت کردند. در آن لحظات سکوت محض همه جا حاکم بود و کوچکترین سر و صدایی شنیده نمی‎شد. رزمندگان با تمام تجهیزات آماده و همه در حال راز و نیاز و دعا بودند و دعا می‌کردند که بچه‌های غواص بتوانند خط اول دشمن را تصرف کنند.

وی ادامه داد: حدود ساعت یک شب صدای تیراندازی شنیده شد گویا کمین‌های دشمن در منطقه پنج ضلعی شروع به تیراندزی کردند رمز عملیات به نام مبارک یا زهرا (س) اعلام شد غواصان شجاع یگان‎ها که خود را به نزدیک دشمن رسانده بودند عملیات را آغاز کردند.

وی عنوان کرد: یکی از محور‌های یزد که نیرو‌های غواص تا نزدیک خط دشمن رسیده بودند با تیراندازی دشمن در آب مورد اصابت تیر‌های دشمن قراگرفتن و عده‌ای شهید و زخمی شدند دو محور دیگر غواصان عزیز توانستند خود را به خط اول دشمن رسانده و با نیرو‌های دشمن درگیر شده و تعدادی از بعثی‌ها را نابود کردند، ولی به دلیل هوشیاری و هجوم دشمن نیرو‌های رزمنده نتوانستند از آن محور‌ها خود را به دشمن برسانند و عملیات را ادامه دهند لذا نیرو‌های پیاده الغدیر سواره بر قایق‌ها و شناور‌ها شده و از محور لشکر ۳۳ المهدی که جناح چپ تیپ الغدیر بود به سمت دشمن حرکت کرده و پس از پشت سر گذاشتن دریاچه بوبیان خود را به دژ عراق رساندند و به موازات کانال پرورش ماهی روی دژ عراق به سمت پاسگاه بوبیان حرکت کردند. مقداری از مسیر توسط رزمندگان لشکر ۳۳ المهدی پاکسازی شده بود ادامه دژ و جاده‌های منتهی به کانال پرورش ماهی را رزمندگان الغدیر پاکسازی می‌کردند و پیش می‌رفتند همزمان توپ‌خانه‌ها و ادوات سنگین و سبک ایران و عراق آتش سنگین می‌ریختند هواپیما‌ها و بالگرد‌های عراق نیز دیوانه بار بمباران میکردند.

دهقانزاده افزود: عراق به خاطر حساسیت بیش از حد منطقه به لحاظ نزدیک شدن رزمندگان به بصره بیشتر تجهیزات و توپخانه‌هایش را مقابل شلمچه و شهر تنومه و بصره مستقر کرد و شدیدا گلوله باران می‌کرد.

وی با بیان اینکه نیرو‌های پیاده عراق عده‌ای کشته و مجروح و تعدادی نیز اسیر شده و عده‌ای فرار کردند ادامه داد:  روز بعد تیپ و لشکر‌های عراق باقیمانده نیرو‌های خود را سازماندهی کردند و همراه با تیپ‌ها و لشکر‌های کماندو و تازه نفس که از مناطق دیگر به شلمچه اعزام شده بودند اقدام به پاتک‌های سنگین کردند، ولی رزمندگان دلیر اسلام با شجاعت مقابل آن‌ها ایستادگی و پاتک‌ها را دفع می‌کردند. حجم آتش عراق به قدری زیاد بود که سانتیمتر به سانتیمتر گلوله به زمین می‌خورد، ولی رزمندگان پیش روی و به دشمن تلفات وارد می‌کردند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بافق عنوان کرد: این عملیات یکی از سنگین‌‎ترین و پیچیده‌ترین عملیات‌‎های دفاع مقدس بود که رزمندگان موانع و مواضع پیچیده عراق را پشت سر و خود را به شهر مهم و استراتژیکی بصره نزدیک کردند. این عملیات ۲۵ روز طول کشید و بیش از ۵۰ هزار نفر از نیرو‌های رژیم بعث عراق کشته و زخمی و بیش از ۲۵۰۰ نفر نیز به اسارت درآمدند. وقتی که رژیم بعث نتوانست با انواع تجهیزات مدرن و پیشرفته اهدایی کشور‌های شرقی و غربی حامی خود و با انتقال تیپ و لشکر‌های ورزیده تکاور خود جلوی رزمندگان اسلام مقاومت کنند. دیوانه وار اقدام به بمباران شیمیایی خطوط دفاعی و مناطق مختلف کرد و همچنین به بمباران شهر‌ها پرداخت، ولی نتوانست کاری از پیش ببرد و طعم تلخ شکست و ناکامی را چشید و این پیروزی بسیار بزرگی بود که باتوکل به خدای متعال و ایثار و از خود گذشتگی ‎و جان‎فشانی رزمندگان دلیر نصیب ایران اسلامی شد.

دهقانزاده ادامه داد: دراین عملیات جمعی از رزمندگان اسلام از تیپ و لشکر‌های عمل کننده به شهادت رسیدند و تعداد زیادی نیز مجروح شدند بیش از ۲۳۰ نفر از رزمندگان تیپ همیشه پیروز ۱۸ الغدیر به شهادت و بیش از ۹۰۰ نفر نیز مجروح شدند. در این عملیات تعداد زیادی از رزمندگان شجاع شهرستان بافق نیز شرکت داشتند و حماسه آفریدند که جمعی مجروح و تعدادی نیز به شهادت رسیدند که شهیدان عبارتند از «شهید محمدرضا بابایی، شهید عباس رضایی، شهید محمد برزگری، طلبه، غواص شهید علی اکبر خالقی، شهید حسین فتوحی، شهید غلامرضاصادقی، شهید محمدفتوحی، شهید محمدکاظمیان، شهید سیدعلیرضابشگوئیه، شهید محمدرضا مختاری، شهید غلامرضارنجبر، شهید میرزامحمودشریعتی، شهید نظر سیف الدینی» که به روح مطهر همه شهدا خصوصا شهدای عملیات کربلای پنج درود می‌فرستیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار