پرونده شهدای هسته‌ای در شعبه ۵۵ مجتمع قضایی بهشتی پیگیری می‌شود

وکیل پرونده شهدای هسته‌ای ایران با بیان اینکه پرونده دادخواست علیه آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی تشکیل شده است، گفت: پرونده شهدای هسته‌ای در شعبه ۵۵ مجتمع قضایی شهید بهشتی دنبال می‌شود.
کد خبر: ۴۳۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱ - 11January 2021

پرونده شهدای هسته‌ای در شعبه ۵۵ مجتمع قضایی بهشتی پیگیری می‌شودبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، نشست خبری تبیین دعوای حقوقی خانواده‌های شهدای دانشمندان هسته‌ای بعد از ظهر امروز با حضور همسر و فرزندان این شهدا در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

در این مراسم افضلی نیکو وکیل پرونده شهدای هسته‌ای ایران اظهار داشت: تیم حقوقی داریم که بیش از ۱۵ نفر از حقوق دانان دادگستری پیگیر پرونده شهدای هسته‌ای هستند. این پرونده تحت عنوان ترور دانشمندان ایران دیروز در شعبه ۵۵ مجتمع قضایی شهید بهشتی به ثبت رسید.

وی افزود: در این پرونده از همه مسوولان آمریکایی حتی وزارت خزانه داری و امور خارجه آمریکا و کسانی که دست در جنایت داشتند دادخواست تنظیم شد و این پرونده ۱۱ خواهان و۳۲ خوانده دارد.

افضلی نیکو تصریح کرد: کشور ما بعد از انقلاب بیشترین آمار ترور را دارد و امروز نزدیک به یک دهه است علیه دانشمندان و اساتید علمی ترور انجام می‌شود که به شکل ناجوانمردانه اتفاق می‌افتد و از دید دشمنان بازدارنده در فعالیت‌های علمی و پژوهشی است.

وی ادامه داد: دانشمندان سرمایه‌های بشر محسوب می‌شود که حذف آن‌ها کشور‌ها و جوامع را دچار خلا می‌کند. پیگیری ما در ایران باید ایجاد بازدارندگی کند البته با پیگیری که خانواده‌های شهدا داشتند تنظیم دادخواست از یک سال پیش شروع شد و مستند سازی توسط دستگاه قضایی دست ما را برای بررسی و پیگیری باز گذاشت همچنین با ظرفیت سازی که انجام شد قانون گذار در این پرونده به ما اجازه داده تا از مقامات طرح دعوا کنیم.

وکیل پرونده شهدای هسته‌ای ایران افزود: در این پرونده آمریکا متهم ردیف اول است یافته‌های ما بر اساس چند محور بوده که ترور دانشمندان از سوی رژیم صهیونیستی انجام گرفته است که دارای پرونده سیاه و جنایات زیادی در کشور‌های مختلف به خصوص فلسطین نمونه بارز آن است.

افضلی نیکو اضافه کرد: ما ۱۹ کنوانسیون مبارزه با تروریسم داریم که ثابت می‌کند که جنایت آمریکا کاملا تروریستی است و به عنوان حمایت گر رژیم صهیونیستی نقش موثر داشته است، زیرا هرساله آمریکا صد‌ها میلیون کمک مالی به رژیم صهیونیستی دارد و دیگر حمایت آمریکا از اسرائیل وتو کردن ۴۳ قطعنامه است. ما براساس قانون جمهوری اسلامی اجازه داریم طرح دعوای مدنی داشته باشیم که پرونده حدود ۴۰۰ صفحه بوده که ۳۲ خوانده آمریکایی و ۱۳ خوان دارد.

وی گفت: در پرونده شهدای هسته‌ای در قالب اقدام متقابل، میزان ۱۰۰ میلیون دلار غرامت تعیین کرده‌ایم. در واقع ما هم مانند آمریکا قانون گذاری کرده‌ایم.

وکیل پرونده شهدای هسته‌ای ادامه داد: باید برای به نتیجه رسیدن مطلوب که دریافت خسارات است همه نهاد‌ها همکاری کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها