مسئول انجمن راویان فتح رضوی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس خبر داد؛

دوره‌های تخصصی آموزش روایتگری ویژه جوانان برگزار می‌شود/ تدوین 40 جزوه از گنجینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس

عباس آرانیان گفت: جوانان پژوهشگر و دغدغه‎مند استان برای راوی شدن، ملزم به گذراندن 160 ساعت دوره مطالعاتی در قالب طرح جامع آموزش روایتگری مقدماتی سطح 2و1، تکمیلی و تخصصی هستند و مضاف بر این، دوره‌های تخصصی فن بیان را نیز طی می‌کنند.
کد خبر: ۴۳۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶ - 13January 2021

«عباس آرانیان» مسئول انجمن راویان فتح رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد با اشاره به هشدار اخیر رهبر معظم انقلاب درباره لزوم جلوگیری از تحریف و فراموشی تاریخ شفاهی دفاع مقدس اظهار داشت: دستگاه‌های متولی در این حوزه برنامه‌ها و اعتبارات مشخصی را اختصاصاً برای این موضوع در نظر گرفته‌اند و البته انجمن راویان فتح رضوی هم به‌عنوان یک تشکل مردم‌نهاد و متشکل از عناصر انقلابی دغدغه‌مند فرهنگی، با تمام ظرفیت‌های خود در کنار نهادهای متولی فرهنگ حضور دارد و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

وی افزود: دو دهه قبل و در زمانی که با تلاش‌های پیشکسوت و پژوهشگر سرشناس خراسانی، زنده‌یاد حاج عباس تیموری توانستیم روایتگران حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس را گردهم آورده و در قالب ید واحده‌ای به‌عنوان انجمن راویان فتح رضوی در جبهه‌های جنگ نرم دشمن نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشیم، چشم‌انداز و برنامه‌های آتی را طرح‌ریزی کردیم که حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و جلوگیری از بروز تحریف یا فراموشی جزو اولویت‌های این چشم‌انداز بوده است.

مسئول انجمن راویان فتح رضوی در تشریح برنامه‌های این مجموعه مردم‌نهاد گفت: برنامه‌ریزی‌های ما در راستای شناختن و شناساندن تاریخ دفاع مقدس با توجه ویژه به کارنامه عملکرد رزمندگان یگان‌های رزم خراسان، دارای دو مرحله کلان است؛ اولاً تدارک یک بانک اطلاعاتی جامع و مستند در دستور کار قرار دارد و دوماً تشویق و گسترش فرهنگ مطالعه و پژوهشگری در بین راویان را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: راویان دفاع مقدس هم‌رزمان سابق ما و پیشکسوتانی هستند که گرچه با دغدغه فردی خود وارد این عرصه شده اما هم‌اکنون چهره‌های شاخص و سرشناسی برای تاریخ‌پژوهان جوان ما هستند ولذا تکلیف دارند که هیچ‌گاه به اطلاعات خود اکتفا نکنند و با مطالعه مستمر و پژوهش دائمی، حقایق و واقعیت‌های دفاع مقدس را روایت کنند.

آرانیان با اشاره به اقدامات انجمن راویان فتح رضوی در سال‌های گذشته تصریح کرد: کارگاه‌های آموزشی و نشست‎های توانمندسازی راویان در استان به شکل کاملاً متفاوت و تأثیرگذاری در حال برگزاری است و به‌طور میانگین، هر دو ماه یک نشست با رویکردهای ارتقایی برگزار می‌شود. علاوه بر این، بالغ‌ بر 40 جزوه از گنجینه کاربردی تاریخ شفاهی و شناسنامه عملیات‌ها تدوین و مدت‌هاست در اختیار راویان قرارگرفته است.

وی تأکید کرد: به لطف خدا تدوین، چاپ و انتشار سه جلد «کتاب کار راوی» در سال‌های اخیر از جمله توفیقات انجمن راویان فتح رضوی بوده و جوانان پژوهشگر و دغدغه‌مند استان نیز برای راوی شدن، ملزم به گذراندن 160 ساعت دوره مطالعاتی در قالب طرح جامع آموزش روایتگری مقدماتی سطح 2و1، تکمیلی و تخصصی هستند و مضاف بر این، دوره‌های تخصصی فن بیان را نیز طی می‌کنند.

مسئول انجمن راویان فتح رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ راویان پیشکسوت ابراز داشت: گرچه هیچ‌گاه محدود به رده سنی خاصی برای راویان نبوده‌ایم و در چشم‌انداز انجمن هم به آموزش و به‌کارگیری عملیاتی 7000 راوی جوان در کنار ارتقای غنای مطالعاتی 3000 راوی پیشکسوت اشاره ‌شده است اما رهبر معظم انقلاب در مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس که به صورت ارتباط تصویری در 31 شهریور سال جاری برگزار شد به‌طور صریح بر این مهم تأکید داشتند که «باید جنگ را کسانی روایت کنند که خودشان حضور داشته‌اند».

وی گفت: به صورت محسوس و نامحسوس عملکرد راویان را تحت رصد و ارزیابی داریم و در سامانه مخصوصی نتایج این ارزیابی‌ها را در اختیار روایت‌گران تاریخ شفاهی دفاع مقدس هم قرار می‌دهیم. برای جلوگیری از بروز تحریف، جزوات آموزشی یکپارچه‌سازی شده‌ای را تدوین و منتشر کرده‌ایم و گرچه منکر تحریف نیستیم اما با تمام توان در راستای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنیم.

آرانیان بابیان اینکه توجه به بسترهای نوین ارتباطی نظیر فضای مجازی در اولویت‌های انجمن راویان فتح استان قرار دارد، ابراز داشت: دارای چشم‌اندازی کاملاً تخصصی و منحصربه‌فردی در کشور هستیم که بر مبنای آن، برنامه‌های انجمن به سه صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت طراحی و در حال اجرا است. گسترش روایتگری در تمام شهرستان‌های استان و توجه به بسترهای نوین ارتباطی نظیر فضای مجازی در اولویت‌های این چشم‌انداز است.

وی افزود: انجمن راویان فتح رضوی در حدود 12 شهرستان، دفتر نمایندگی فعال دارد و در هفت شهرستان دیگر برنامه‌ها و نشست‌های خود را برگزار می‌کنیم. 8 کارگروه تخصصی روایتگری، هرکدام متشکل از 20 محقق، پژوهشگر و پیشکسوت دفاع مقدس به‌صورت ماهانه و مستمر در حال جمع‌آوری و ثبت مستندات تاریخی و مطالعاتی مرتبط هستند و بانک مقالات با بیش از 1800 مقاله و کتابخانه تخصصی با 2000 جلد کتاب، ثمره این تلاش‌ها بوده است.

مسئول انجمن راویان فتح رضوی در انتها ابراز امیدواری کرد: بانک اطلاعاتی راویان و سطح‌بندی این عزیزان ازجمله مواردی است که کمتر انجام‌شده اما به لطف خدا این توفیقات شامل پیشکسوتان دفاع مقدس در انجمن راویان فتح رضوی شده است و از خداوند متعال می‌خواهیم که به برکت خون شهدا، این خدمات خالصانه پیشکسوتان دفاع مقدس را مرضی رضای خود بگرداند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها