کارشناس مسائل بین‌الملل:

آمریکایی‌ها به خواسته خود در منطقه نمی‌رسند/ گروه‌های محور مقاومت چگونه شکل گرفتند؟

محمدمهدی رحیم گفت: جنگ سوریه که شروع شد با تدبیر و طراحی حاج قاسم بستری فراهم شد تا نیروهای مقاومت عراق به سوریه بیایند و به واسطه زبان مشترک با بسیاری از گروه ها و شناخت خوب از جغرافیای عراق، توفیقات میدانی خوبی بدست آوردند.
کد خبر: ۴۳۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۱ - 14January 2021

آمریکایی‌ها به برکت خون شهیدان به خواسته خود در منطقه نمی‌رسند/ گروه‌های محور مقاومت چگونه شکل گرفتند؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، محمدمهدی رحیمی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی اظهار داشت: جدای مبارزاتی که گروه‌های انقلابی بیش از چهار دهه قبل در عراق علیه صدام داشتند، مقطعی که به‌طور جدی‌تر می‌توانیم انسجامی در عراق شاهد باشیم ایام دفاع مقدس در کشور خودمان است.

وی ادامه داد: این‌ها اعتقاد بسیاری به امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران داشتند و مبارزه‌ای که از قبل با صدام داشتند و زمان جنگ ایران و صدام را فرصتی برای تحقق آرمان‌هایشان دیدند و به‌سمت هم‌افزایی با رزمندگان ایران حرکت کردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در پنج دهه گذشته همواره بستری برای فعالیت گروه‌های ضد اشغالگری در عراق وجود داشته است؛ جنگ سوریه که شروع شد با تدبیر و طراحی حاج قاسم بستری فراهم شد تا نیرو‌های مقاومت عراق به سوریه بیایند و در جمع گروه‌های محور مقاومت به واسطه زبان مشترک با بسیاری از گروه‌ها و شناخت خوب از جغرافیای عراق، توفیقات میدانی خوبی بدست آوردند.

رحیمی تصریح کرد: همه این‌ها زمینه‌سازی خوبی برای شکل‌گیری حشدالشعبی شد؛ فرمان مرجعیت نیز بسیار راهگشا بود.

وی درباره فشار‌های حشدالشعبی در عراق گفت: آمریکا با هر اقدامی که از بطن مردم بیرون بیاید و همراه با روشنگری نسبت به اقدامات امریکا باشد، نگاهی دینی و مذهبی پشتش باشد و وابستگی به آمریکا نداشته باشد مخالفت می‌کند و حشدالشعبی هم از این ماجرا جدا نیست و آمریکایی‌ها آن را کاملا واجد سه ویژگی قبلی و نقطه مقابل خودشان می‌دانستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: جریان دوم جریان‌های باقی مانده از دوران صدام بود که تمایل نداشتند در عراق نیروی قوی بوجود آید؛ طبیعی است آن‌ها هم موافق نبودند جریان نظامی سازماندهی شده در نقطه مقابلش شکل گیرد و تلاش می‌کردند تشکیل حشدالشعبی را اقدامی اشتباه جلوه دهند؛ دسته سوم در دولت عراق بود و افرادی بودند که اعتقادی به جریان موازی در عراق نداشتند. دسته چهارم هم عراق جامعه گسترده‌ای دارد که در برخی مواقع همراهی خوبی با هم ندارند.

رحیمی تاکید کرد: به هرحال اینطور نبود که بگوییم حشدالشعبی با یک فراخوانی و به راحتی کارش را شروع کرد و در جای جای مسیر عراق نیرو‌های حشدالشعبی امنیت را برقرار کردند.

وی درباره سردار سلیمانی نیز گفت: سردار سلیمانی برجسته‌ترین فرد در دست گیری از مظلومان است؛ اینکه حاج قاسم با اخلاص به آنجا می‌رود نیز در این میان خودش را نشان می‌دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: فقدان شهید سلیمانی ضربه جبران‌ناپذیری است، اما مهم این است که آیا آمریکایی‌ها با این کار به خواسته خود رسیدند؟ قطعا نه و به برکت این خون‌ها نخواهند رسید.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار