سرلشکر صفوی خبر داد؛

پیگیری حقوقی ـ بین‌المللی مطالبات ایران پیرامون جنگ تحمیلی

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: حمله مجدد عراق به ایران پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و همچنین سرنگونی یک هواپیمای شخصی ایرانی توسط ارتش بعث صدام که حامل شهید محلاتی و نمایندگان مجلس و قوه قضائیه بود نیز از جمله جنایات رژیم بعث صدام است که قابلیت پیگیری حقوقی ـ بین المللی دارد.
کد خبر: ۴۳۷۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲ - 13January 2021

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سرلشکر «سید یحیی صفوی» رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در جلسه شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی ـ بین‌المللی دفاع مقدس با قدردانی از حضور اعضای شورای سیاستگذاری در این جلسه اظهار داشت: با ابتکار پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی، همایش بین المللی مطالبات حقوقی ـ بین المللی دفاع مقدس برای نخستین بار به صورت بین‌المللی و با مشارکت وزارت امور خارجه، قوه قضائیه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، سازمان‌های کشوری و لشکری، در تاریخ پنجم و ششم اسفند ۱۳۹۹ در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

وی افزود: برای بین‌المللی شدن این همایش، از اندیشمندان خارجی مخصوصا افرادی که در محکومیت بکارگیری سلاح‌های شیمیایی صدام علیه ایران می‌توانند صحبت کنند، دعوت خواهیم کرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به مشارکت نهاد‌ها و سازمان‌های اجرایی و دانشگاه‌های کشور در برگزاری این همایش گفت: ما از ظرفیت‌های قوه قضائیه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و دانشگاه‌های بزرگ کشور استفاده کرده‌ایم و به هر دانشگاه یک کارگروه و پنل تخصصی واگذار کردیم. به عنوان مثال مسئولیت کارگروه حقوق با دانشگاه تهران، کارگروه محیط زیست با دانشگاه شهید بهشتی (ره)، کارگروه مخاطرات سلامت انسانی با دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، کارگروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل با دانشگاه تهران و کارگروه اقتصاد و سرمایه انسانی با دانشگاه جامع امام حسین (ع) است.

رئیس همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی ـ بین‌المللی دفاع مقدس افزود: این همایش یک رویداد علمی و کاربردی است و پس از برگزاری آن، مطالبات حقوقی و خروجی‌های همایش توسط قوه قصائیه و وزارت خارجه قابل پیگیری خواهند بود.

سرلشکر صفوی با اشاره مفهوم حقوقی بیانیه خاویر پرز دکوئیار دبیر کل وقت سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه رژیم بعث صدام آغازگر جنگ علیه ایران بوده است، گفت: بیش از ۳۰ هزار نفر از جانبازان عزیز ما در جنگ تحمیلی مجروحان شیمیایی هستند که قابل پیگیری است. همچنین حمله مجدد عراق به ایران پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و همچنین سرنگونی یک هواپیمای شخصی ایرانی توسط ارتش بعث صدام که حامل شهید محلاتی و نمایندگان مجلس و قوه قضائیه بود نیز از جمله جنایات رژیم بعث صدام است که قابلیت پیگیری حقوقی ـ بین المللی دارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها