یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

خَلق نِمودها در دفاع مقدس بر پایه منطق

نقش عالمان دین در دوران دفاع مقدس در ساختارسازی و سازماندهی رزمندگان بر پایه منطق، عقل، بصیرت و آگاهی، نمودهایی را خلق کرد که فرماندهی جهادی را از مرتبه اجبار در دفاع تبدیل به مرتبه تکلیف، عشق، ایثار و مقاومت بدون منّت کرد.
کد خبر: ۴۳۷۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷ - 14January 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس – موسی‌الرضا عبداللهی؛ دفاع مقدس یک واقعیّت بود که هشت سال در مقابل دیدگان همه واقع شد. ملتی که ده‌ها سال زیر چتر نظام طاغوت قرار داشت تحت هدایت‌های مرجعیّت دینی با یک انقلاب فراگیر خود را از این استثمار نجات داد و نظامی مبتنی بر محور دین را پایه‌گذاری کرد و در رأس آن مرجع دینی آگاه به زمان هدایت جامعه را بر عهده گرفت و پایه‌گذار مکتبی شد که قوانین آن بر حکمت و مصلحت اسلام قرار گرفت. اسلامی که بنیانگذار آن حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) فرستاده خدا بود که برای نجات بشر از گمراهی و بردگی به رسالت مبعوث شده بود و  کاخ ظلم و ستم را ویران کرد.

انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) پیرو آن مکتب نبوی بود درصدد تشکیل نظامی برآمد که محور اصلی آن منطبق بر معیارهای رسالت نبوی قرار داشت و چون استکبار جهانی و منطقه‌ای آگاه بر اهداف آن بود بر آن شد تا با تحمیل جنگ همه جانبه و فراگیر توسط رژیم بعث عراق آن را نابود سازد، ولذا جنگ نیابتی را به راه انداخت که نتیجه آن دفاع مقدس شد که در سایه آن مکتب دفاعی را شکل گرفت که امروز اقتدار و صلابت نظام مقدس جمهوری اسلامی مرهون آن است.

در تاریخ اسلام و در تاریخ بشر، واقعه عاشورا حقیقتی بود که رخ داد و در آن جمعیّتی چند ده نفری در مقابل جمعیّت چند ده هزار نفری قرار گرفت و در عرض چند ساعت نبرد نابرابر، اصحاب سیدالشهدا (ع) با خلق حماسه‌های بی‌بدیلی همه به شهادت رسیدند.

اگر امروز جهان در مقابل فرهنگ عاشورا و نمودها و نمادهای آن تسلیم هستند و بیش از 14 قرن است که نمودهای آن حادثه در تراز آن واقعیّت برای انسان‌ها پیام به همراه دارد و خواهد داشت، چرا دفاع مقدس که الگو گیرنده از آن اتفاق تاریخی است تا قرن‌ها نتواند برای انسان‌های آزادی‌خواه نمود داشته باشد؟

برای پرداختن به نمودهای دفاع مقدس باید در سطحی به آن پرداخته شود که آن بود را تبدیل به نمود کند. واقعه‌ای که هر بودنی را بایدی هست هر بودی را نمودی هست که لازم و ملزوم یکدیگرند. اگر برای آن بود، تاریخی نوشته می‌شود برای نمود آن هم در تراز و حتی بالاتر از آن باید تاریخی نوشته شود. اگر این امر محقق نشود بشر آینده دچار فقر معنویّت خواهد شد. نمودهای و شاخصه‌های آن بود موجب بصیرت‌افزایی در جامعه حال و آینده شود و انسان‌ها را از فقر معنوی و بی‌بصیرتی نجات دهد وخطاها و اشتباهات انسان را در کسب معرفت به حداقل می‌رساند.

نقش عالمان دین در دوران دفاع مقدس در ساختارسازی و سازماندهی رزمندگان بر پایه منطق، عقل، بصیرت و آگاهی نمودهایی را خلق کرد که فرماندهی جهادی را از مرتبه اجبار در دفاع تبدیل به مرتبه تکلیف، عشق، ایثار و مقاومت بدون منّت کرد.

این نمودها در آن بود، معارفی را بوجود آورد که سالیان سال به مانند بود عاشورا می‌تواند نمود عاشورایی خلق کند، زیراکه وقتی سخن از بود به میان می‌آید، نمود آن سخن است که اثر وضعی می‌آفریند، چون برای هر سخنی در نمودهای آن بود فرشته‌ای شاهد وگواه است تا نمودهای آن بود را تبدیل به ارزش سازد. ارزشی که بر مبنای حکمت و مصلحت خدا باشد ماندگار خواهد شد.

ارزش‌های دفاع مقدس در آن تاریخ بود، نمودی دارد که معارف زیادی در آن مستتر است. معارف دفاع مقدس آن بودی است که دریاست. دریا بود است و یک واقعیّت است. نمود آن بهره‌گیری و استفاده از آن است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار