چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه ۱۰

صحن امام خمینی (ره) کانون وداع با برگزیدگان الهی

صحن امام خمینی (ره) که در گذشته به صحن موزه شناخته می‌شد، در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب اسلامی شهر مشهد، شاهد حوادث و اتفاقات گوناگونی از جمله اجتماعات مردمی و رزمندگان و همچنین تشییع پیکرهای مطهر شهدا بوده است.
کد خبر: ۴۳۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱ - 14January 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹/۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزارو ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

صحن امام خمینی (ره)

صحن امام خمینی (ره) که در گذشته به صحن موزه شناخته می‌شد، در ضلع جنوب شرقی حرم مطهر حضرت رضا (ع) واقع ‌شده است. این صحن در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب اسلامی شهر مشهد، شاهد حوادث و اتفاقات گوناگونی از جمله اجتماعات مردمی و رزمندگان و همچنین تشییع پیکرهای مطهر شهدا بوده است.

در دوران دفاع مقدس، پیکرهای مطهر شهدا که از خطوط مقدم جبهه به مشهد منتقل می‌شدند، پس از انتقال به معراج شهدا و وداع خانواده با پیکرهای عزیزان شهیدشان، پیکرها در تابوت‌های مزین به پرچم مقدس جمهوری اسلامی قرار می‌گرفتند و از مهدیه مشهد و یا مسجد بناها با حضور پرشور مردم شهیدپرور مشهد تشییع می‌شدند.

پیکر شهدا با عبور از خیابان امام رضا (ع) و میدان بیت‌المقدس، وارد صحن امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی ‌شده و پس از طواف در حریم حرم، جهت خاک‌سپاری به بهشت رضا (ع)، خواجه اباصلت، خواجه ربیع و یا شهرستان‌های زادگاه شهدا منتقل می‌شدند.

تشییع پیکر سردار سرلشکر شهید «ولی‌الله چراغچی» قائم ‌مقام لشکر پنج نصر در فرودین ۱۳۶۴ و سردار سرلشکر شهید «محمود کاوه» در شهریور ۱۳۶۵ نیز در صحن امام خمینی (ره) انجام پذیرفت. این صحن در دهه ۸۰ هجری شمسی به‌وسیله‌ی آستان قدس رضوی مسقف شده و به «رواق امام خمینی (ره)» تغییر نام پیدا کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار