رحماندوست:

خصیصه‌های اخلاقی حاج قاسم در کنار هم به «مکتب» تبدیل می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: کاری که حاج قاسم به عنوان یک مکتب در دنیا نشان داد جهاد بود نه جنگ صرف.
کد خبر: ۴۳۷۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷ - 18January 2021

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مجتبی رحماندوست عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در برنامه جهان‌مَرد اظهار داشت: آدم‌ها در یک بُعدی وجهی از زندگی شان شاخص می‌شوند و ابعاد دیگر وجودی شان خفیف است یا اصلا وجود ندارد. اگر ما مکتب را نقشه‌ای تصور کنیم قطعاتی که نقشه را تشکیل می‌دهد باید بارز باشد و مجموعه‌ای را تشکیل دهد که بشود به آن گفت مکتب. این مجموعه باید متشکل از همه رهنمود‌های آن فرد باشد.

وی ادامه داد: ابعاد متعددی در سردار سلیمانی به کمال رسیده بود که شاید شهدای دیگر هم کمالاتی داشتند، اما به حد وفوری که در سردار وجود داشت نبوده است. بُعد جهادی حاج قاسم زبانزد بود و به معنای واقعی رزمنده بود. اخلاق مداری یکی دیگر از ویژگی‌های سردار سلیمانی بود.

رحماندوست افزود: تدین حاج قاسم از دیگر خصیصه‌های اخلاقی شان بود. به نماز اول وقت اهتمام داشت و فرد بی باکی بود. نام حاج قاسم سلیمانی وقتی شنیده می‌شود یعنی حرکت، نه به سازش و مذاکره و این رمز مقاومت در منطقه است. لازمه یک مجاهد علم دشمن شناسی است.

وی ادامه داد: حاج قاسم ولایت مدار بود و همه خصیصه هایش در کنار هم می‌شود یک مکتب. او بُعد جنگاوری دارد بعد بی باکی، تدین ولایت مداری نظم اخلاق و ... دارد. او هیچگاه حق ماموریت خارج از ایران نگرفت و به عنوان ژنرال پرنفوذ داخل ایران می‌توانست درآمد بالایی داشته باشد، اما خانه خودش را هم وقف این کار کرد تا مکتب و کتاب‌های دفاع مقدس نشر پیدا کند.

رحماندوست افزود: کاری که حاج قاسم به عنوان یک مکتب در دنیا نشان داد جهاد بود نه جنگ به تنهایی؛ بنابراین آینده مقاومت به خاطر اینکه جنگ است به علاوه ایمان و اعتقاد و دین و مرام اعتقادی سیاسی نامگذاری می‌شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها