مدیر ادبیات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی:

دفاع مقدّس می‌تواند پروتوتایپی برای آفرینش آثار ادبی جهانی باشد

جعفر عشقی گفت: در تاریخ ادبیّات جهان، مقوله «جنگ» از مقوله‌هایی بوده که آفرینش ادبی زیادی حول محور آن صورت گرفته‌است و پروتوتایپ بسیاری از شاهکارهای ادبی جهان، موتیو یا نقش‌مایه جنگ بوده‌است. دفاع مقدّس هشت‌ساله ما نیز می‌تواند پروتوتایپ یا الگوی نخستین برای آفرینش آثار ادبی جهانی باشد.
کد خبر: ۴۳۷۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷ - 18January 2021

«جعفر عشقی» مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس اظهار داشت: در تاریخ ادبیّات جهان، مقوله «جنگ» از مقوله‌هایی بوده که آفرینش ادبی زیادی حول محور آن صورت گرفته‌است و پروتوتایپ بسیاری از شاهکارهای ادبی جهان، موتیو یا نقش‌مایه جنگ بوده‌است. دفاع مقدّس هشت‌ساله ما نیز می‌تواند پروتوتایپ یا الگوی نخستین برای آفرینش آثار ادبی جهانی باشد.

وی افزود: برای رسیدن به یک جایگاه جهانی، بایسته‌است که روی ادبیّات دفاع مقدّس، سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد و نهادهای فرهنگی و دست‌اندرکاران و استادان ادبیّات دفاع مقدّس، روی کشف استعدادهای جوان و حمایت از آنان، تمرکز کنند.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، یکی از راه‌های کشف استعدادهای جوان و حرکت به سمت آفرینش آثار ادبی جهانی در حوزه دفاع مقدّس را برگزاری جشنواره‌های ادبی دانست و افزود: هر سال، جشنواره‌هایی در حوزه ادبیّات دفاع مقدّس توسط نهادهای گوناگون برگزار می‌شود اما نویسنده‌های مستعد، پس از برگزاری اختتامیه جشنواره‌ها به حال خود رها می‌شوند که یکی از دلایل آن، مشغله‌های فراوان مدیران فرهنگی و همچنین نبود اعتبار مناسب برای جذب و سرمایه‌گذاری روی استعدادهای جوان است.

وی ادامه داد: اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدّس، در سال جاری، برگزاری دو جشنواره در سطح استان را در دستور کار خود قرار داده بود که جشنواره «سروهای آسمانی» در حوزه شعر و جایزه ادبی «یوسف» در حوزه داستان‌های کوتاه با موضوع دفاع مقدّس است و به یادبود یکی از نویسندگان شهید به نام «یوسف ملک‌شامِران» به این نام نامیده شده‌است.

عشقی افزود: تفاوت اصلی در برگزاری این جشنواره‌ها نسبت به جشنواره‌های پیشین در این است که اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدّس در نظر دارد با کشف استعدادهای جوان و سرمایه‌گذاری روی آنان در کنار نویسندگان حرفه‌ای و شناخته‌شده، «نهضت تولید آثار ادبی در حوزه دفاع مقدّس» را که با هدف تحقّق منویّات رهبر معظّم انقلاب اسلامی در خصوص تولید صدبرابری در حوزه ادبیات و هنر دفاع مقدّس شکل گرفته‌است، تقویت بخشد.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در تشریح شش هدف محوری برای برگزاری جایزه ادبی یوسف، تصریح کرد: جشنواره ادبی یوسف، هدف‌هایی چون هم‌افزایی ادبیّات پایداری در مناطق گوناگون استان، تولید و آفرینش آثار ادبی فاخر در حوزه ادبیات مقاومت و دفاع مقدّس، بازتاب اندیشه‌های داستانی در دفاع مقدّس و مقاومت چهل‌ساله، تبیین و ترویج فرهنگ دفاع مقدّس به عنوان پیشران فرهنگ ملی برای نیل به آرمان‌های انقلاب اسلامی، بازشناسی فرهنگ جهاد، شهادت و پایداری و پاسداری از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب، و در نهایت، شناسایی و معرفی نویسندگان نوقلم و جوان به جامعه - که به نظرم مهم‌ترین هدف است - را دنبال می‌کند.

وی همچنین در تشریح هدف‌های جشنواره استانی شعر دفاع مقدس گفت: این جشنواره، هدف‌هایی چون تبیین مبانی نظری و تعیین شاخص‌ها و معیارهای روز شعر دفاع مقدّس و مقاومت مطابق با منویّات و تدابیر رهبر معظّم انقلاب، تبیین راهکارها و ترویج و گسترش شعر دفاع مقدّس، تمرکززدایی و هویّت‌بخشی به فعالیت شاعران استان‌ها و مناطق مختلف کشور، به‌ویژه روستاها، شناسایی و پرورش استعداد شعریِ شاعران جوان و برجسته عرصه شعر دفاع مقدس و همچنین فعّال‌سازی و تقویت جریان تولید شعر مقاومت در سراسر کشور را دنبال می‌کند.

عشقی در مورد موضوع و عناوین «جشنواره شعر سروهای آسمانی» و «جایزه ادبی یوسف» گفت: در این دوره، بخش‌های گوناگونی در این جشنواره‌ها پیش‌بینی شده‌است که شامل موضوع‌هایی چون دفاع مقدّس و مقاومت اسلامی، مدافعان حرم و مدافعان وطن، چهل‌سالگی دفاع مقدس و دستاوردهای آن، زنان و دفاع مقدّس، مقاومت شهرها در دفاع مقدس، رزمندگان، آزادگان و ایثارگران، خانواده ایثارگران، اعم از مادران، همسران، خواهران، دختران و سایر بستگان شهدا و ایثارگران، وحدت و همگرایی اسلامی است. ضمن این‌که بخش ویژه جشنواره با عنوان مدافعان سلامت است.

عشقی بیان کرد: در این دوره، یک بخش ویژه استانی هم برای هر دو جشنواره پیش‌بینی شده و آن عبارت است از امام رضا (ع) و دفاع مقدس که در اینجا ارتباطات شهدا و رزمندگان با این امام همام مد نظر است؛ چراکه بسیاری از شهیدان والامقام استان، طی ارتباط قلبی با آن حضرت توانستند اذن شهادت بگیرند و همچنین حرم مطهر، معیادگاه بسیاری از رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس بوده‌است.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: هشتمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدّس و نهمین دوره جایزه ادبی یوسف (داستان کوتاه با موضوع دفاع مقدّس و مقاومت اسلامی)، از مهرماه سال جاری، هم‌زمان با دیگر استان‌ها، با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی، در استان خراسان رضوی برگزار می‌شود که دبیرخانه این دو جشنواره در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدّس، پس از دریافت و ارزیابی آثار با بهره‌گیری از توان علمی استادان کارآزموده، طی اختتامیه‌ای در اواسط اسفندماه سال جاری از همه برگزیدگان این دوره و دوره پیشین، با اهدای تندیس، لوح تقدیر و جوایزی نفیس، تجلیل خواهد کرد.

وی در پایان درباره راه‌های ارسال آثار به دبیرخانه نهمین جایزه ادبی یوسف و هشتمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدّس یادآور شد: نویسندگان و شاعران می‌توانند آثار خود را تا پایان دی‌ماه سال جاری به رایانامه‌برِ adabiyatedefa@gmail.com یا شناسه کاربری @adabiyatedefa1 در پیام‌رسان‌ها ارسال کنند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۳-۳۸۴۴۰۵۰۱ تماس بگیرند یا به کانال جشنواره‌های دفاع مقدس در پیام‌رسان‌های گوناگون به نشانی Jashnvare_Defa@ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها