سرلشکر جعفری در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

امروز هیچ کشوری جرأت اقدام نظامی علیه ایران را ندارد

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله (عج) گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز از لحاظ اقتدار و قدرت نظامی به نقطه اوج رسیده است و هیچ قدرتی جرأت مقابله یا اقدام عملی در عرصه دفاعی و امنیتی علیه ایران را ندارد.
کد خبر: ۴۳۷۹۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶ - 19January 2021

امروز هیچ کشوری جرأت اقدام نظامی علیه ایران را نداردبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله (عج) صبح امروز (سه‌شنبه) در دومین روز از همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، اظهار داشت: ما هنوز نتوانسته‌ایم حق دفاع مقدس را ادا کنیم و امیدواریم مجموعه بنیاد بتواند با تلاش فراوان در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس اقدام کند.

وی گفت: بخش بسیار زیادی از عزت و اقتدار امروز کشور را مدیون دفاع مقدس هستیم. ما هنوز یک بُعد از انقلاب اسلامی را به دنیا نشان داده‌ایم که همان مقاومت و ایستادگی است و همه عزت و اقتدار ایران اسلامی نشأت گرفته از این یک بُعد است. اوج این اقتدار را در شهادت حاج قاسم می‌بینیم که چگونه ایشان که یک الگو در منطقه و جهان بود و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله (عج) ادامه داد: حاج قاسم هم هرچه که داشت از دفاع مقدس داشت؛ ایشان یک جهادگر بود که بعد از دفاع مقدس آموخته‌های خود از آن دوران را به نسل‌های بعدی انتقال داد؛ البته که حاج قاسم با توجه به مسئولیتی که داشت، توانست به خوبی نهضت مقاومت را در بین مسلمان و آزادگان جهان گسترش دهد.

سرلشکر جعفری افزود: حاج قاسم محبوب دل همه آزادگان است و از آنجا که حاج قاسم هرچه داشت از دفاع مقدس داشت، وظیفه امروز ما نشر و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس به بهترین نحو ممکن است تا ابعاد دیگر دفاع مقدس را برجسته و به جهان معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه امروز در مرحله سوم انقلاب اسلامی هستیم، عنوان کرد: مرحله اول پیروزی و مرحله دوم تشکیل نظام جمهوری اسلامی و تثبیت آن بود که پشت سر گذاشته شده است و مراحل بعدی که همان اسلامی شدن جامعه است در حال سپری شدن است.

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله (عج) اضافه کرد: مرحله اول و دوم مبارزه با رژیم طاغوت و تشکیل نظام و حفظ آن بود که مقاومت و ایستادگی نیز در این دو مرحله انقلاب معنی پیدا می‌کند. بیشتر اقدامات ما در مراحل ابتدایی، سلبی و اکثر آن‌ها حول خنثی کردن توطئه‌های دشمنان بوده است. ۴۰ سال طول کشید تا جمهوری اسلامی با تهدیدات مقابله کند و امروز از لحاظ اقتدار و قدرت نظامی به نقطه اوج رسیده است و هیچ قدرتی جرأت مقابله یا اقدام عملی در عرصه دفاعی و امنیتی علیه ایران را ندارد.

سردار جعفری خاطرنشان کرد: آمریکا بعد از توطئه‌های خود در حمایت از ناامنی‌های داخلی در ایران، ماجرای ۱۱ سپتامبر را با هدف برهم زدن امنیت کشورمان رقم زد. سال ۱۳۸۸ حدود هشت ماه کشور ملتهب بود و همان‌طور که در دفاع مقدس مردم وارد کارزار شدند، در آن ایام نیز وارد عمل شدند و بساط فتنه‌گران را برچیدند. سال ۱۳۹۶ که با ناامنی مواجه شدیم، هشت روز طول کشید که بساط این نامنی برچیده و در وقایع آبان ۱۳۹۸ نیز سه روز طول کشید تا توطئه دشمن خنثی شود؛ لذا امروز دشمنان از ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران ناامید شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه ما باید بیشتر به نقش مردم در دوران دفاع مقدس بپردازیم، افزود: امروز باید ببینیم که کدام‌یک از مؤلفه‌های دفاع مقدس به درد جامعه می‌خورد و باید آن مؤلفه را بررسی کنیم.

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله (عج) گفت: یکی از ویژگی‌های مهم دفاع مقدس مردم‌محور بودن آن بود. جنگ ما اعتقادی بود و اگر جوانان ما اعتقاد نداشتند، معلوم نبود که سرنوشت جنگ به کجا برسد؛ این ویژگی‌ها بود که دفاع ما را دفاع مقدس کرد و نابرابری جنگ با ورود مردم به عرصه جبران شد.

سرلشکر جعفری بیان کرد: در دوران دفاع مقدس مردم به کمک نیرو‌های مسلح آمدند و در اکثر جنگ‌های رخ داده در منطقه، یک طرف مردم بودند؛ لذا ویژگی مردمی بودن که پیروزی‌ها را رقم زد، باید بیشتر مورد توجه افراد قرار گیرد که اتفاقاً این ویژگی امروز به شدت به درد ما می‌خورد.

وی اظهار داشت: در گام دوم انقلاب در ابعاد سیاسی و اقتصادی درحال جنگیدن هستیم و نقش مردم باید در این عرصه معلوم شود؛ همچنین هنوز مردم به معنای واقعی وارد عرصه جنگ نرم نشده‌اند و تا خود مردم به صحنه نیایند، پیروزی در جنگ نرم حاصل نخواهد شد.

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله (عج) عنوان کرد: مسئله اصلی ما مسئله حضور مردم در عرصه‌های مختلف است. حرکت‌های ما در عصر حاضر باید منظم و سازماندهی شده باشد و برای ایجاد حس ورود مردم در صحنه جهت مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، اقدامی لازم است؛ این اقدام باید با الگوبرداری از دفاع مقدس انجام و تجارب ما از آن دوران به نسل جدید منتقل شود.

سردار جعفری گفت: در دفاع مقدس در محاصره اقتصادی بودیم، اما حضور مردم این موضوع را جبران کرد. یک سال ابتدایی جنگ که بنی‌صدر با نگاه لیبرالی جنگ را فرماندهی می‌کرد، آسیب بسیاری دیدیم و ارتش عراق پیشروی کرد و هرکجا را که دلش می‌خواست تصاحب کرد؛ اما حضور مردم نتیجه را تغییر داد. بنی صدر در همان ایام نزد امام راحل رفت تا در باب مذاکره با صدام با امام (ره) صحبت کند که امام مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند و از آن به بعد، جنگ را فرماندهان نظامی با اتکا به ظرفیت مردمی هدایت کردند.

فرمانده سابق سپاه پاسداران با بیان اینکه اکنون نیز اگر نگاه تغییر کند، تمام مشکلات حل خواهد شد، تأکید کرد: نباید نگاه ما به بیرون باشد و ما باید با اتکا به توان داخلی پیش برویم تا مانند دوران دفاع مقدس بر دشمنان غلبه کنیم.

وی در ادامه به عملیات کربلای ۵ اشاره و خاطرنشان کرد: این عملیات با عملیات‌های دیگر تفاوت بسیاری داشت و اگر عملیات کربلای ۴ انجام نمی‌شد، نمی‌توانستیم عملیات کربلای ۵ را اجرا کنیم؛ در واقع این عملیات نقش به‌سزایی در تعیین سرنوشت جنگ داشت.

سرلشکر جعفری افزود: عملیات والفجر ۸ و کربلای ۵ بسیار پیچیده و سنگین بودند و رزمندگان با انبوهی از میدان مین و سیم خاردار مواجه بودند. عملیات محور شلمچه عملیاتی بود که در ابتدای آن به دلیل موانع بسیار، از اجرای عملیات منصرف شدیم و موضع خود را تغییر دادیم. در سال ۱۳۶۵ با اینکه موانع به مراتب بیشتر از قبل بود، عملیات کربلای ۵ انجام و موجب غافلگیری دشمن شد.

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله (عج) ادامه داد: منطق می‌گفت که عملیات کربلای ۵ نباید انجام بگیرد، اما ابعاد معنوی و تکلیف منجر به این شد که این عملیات انجام شود. شب قبل از این عملیات جلسه‌ای بود که در نهایت تصمیم بر این شد تا این عملیات انجام نشود، اما بعد از مدتی که نماز خوانده شد، دوباره جلسه تشکیل و در آنجا اعلام شد که شرایط را خداوند فراهم کرده تا بار دیگر در محور جنوبی عملیاتی صورت گیرد و در نهایت با توکل به خدا و پذیرش موضوع از طرف آقای هاشمی رفسنجانی، این عملیات اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرد: در عملیات کربلای ۵ دژ مستحکم دشمن شکسته شد به طوری که جوامع بین‌المللی تعجب کردند که ایران چگونه توانسته در این عملیات به برخی از اهدافش دست پیدا کند. بعد از آن بود که مجامع بین‌المللی به قدرت ایران پی بردند و قطعنامه ۵۹۸ صادر شد.

سردار جعفری عنوان کرد: امیدواریم امروز نیز بتوانیم با بهره‌گیری از تجارب آن دوران که یکی از آن‌ها مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان است، بتوانیم موجب سربلندی ایران اسلامی شویم.

انتهای پیام/ ۱۱۷

نظر شما
پربیننده ها