در مراسم رونمایی از کتاب «جنگ الکترونیک» مطرح شد؛

«سردار زارعی» تجهیزات سازمانی ناتو را مهندسی معکوس کرد/ زارعی متعصب آگاه و با بصیرت بود

مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی «جنگ الکترونیک» روایت علی‌اصغر زارعی به کوشش یحیی نیازی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۴۳۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱ - 19January 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی «جنگ الکترونیک» روایت علی‌اصغر زارعی به کوشش یحیی نیازی، با حضور سردار محمد کوثری، سردار علی‌محمد نائینی، نویسنده این کتاب و جمعی از فعالان فرهنگی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه برگزار شد.

نائینی: سردار زارعی یک پاسدار اصیل بود

علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سخنانی در این مراسم، مهم‌ترین سرمایه انقلاب اسلامی را سرمایه‌های معنوی و انسان دانست و اظهار داشت: انسان‌های بزرگی که در مکتب حضرت امام (ره) تربیت شدند و در تراز انقلاب اسلامی بودند و شخصیت، منش و زندگی آن‌ها تراز انقلاب و زندگی آن‌ها درس‌آموز بود. انسان‌هایی که با حرکت انقلاب همواره در حرکت و تلاش بودند و در امتداد انقلاب مجاهدت داشتند و متوقف نبودند و به نیاز‌های انقلاب در هر مقطعی پاسخ می‌دادند و تاثیر پیوسته و دائمی داشتند.

وی درخصوص ویژگی‌های انسان تراز انقلاب تصریح کرد: انسان‌های تراز تا انقلاب چنین بودند که اگر میدان نبرد تغییر می‌کرد، در همان میدان یک مجاهد تمام معنا در میدان انقلاب بودند و از قدرت‌های بزرگ در میدان‌های پیچیده و در مواجه با توطئه‌های پیچیده در میدان و سربلند بود و با فداکاری، شجاعت و وفاداری به انقلاب و ثبات قدم و روحیه شکست‌ناپذیر برای مقابله با هر تهدیدی در میدان بودند و جوشش داشتند چراکه حقیقت انقلاب را درک کرده بودند؛ حقیقتا سردار زارعی چنین بودند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درباره نحوه آشنایی با مرحوم علی‌اصغر زارعی گفت: سال ۱۳۵۸ زمانی بود که سیلی در خوزستان رخ داد و حضرت امام (ره) فراخوان دادند که به بشتابیم. ما به‌همراه چند طلبه کاشانی به این جریان پیوستیم. کانون این جریان در ماهشهر و هندیجان بود که ما به ماهشهر رفتیم. این زمان اوج فعالیت‌های چپ مارکسیستی در خوزستان بود که کانون آن در آبادان بود. ما نیز نیروی فرهنگی بودیم که برای فعالیت خدماتی رفته بودیم و اواخر سال ۱۳۵۷ با علی‌اصغر زارعی آشنا شدیم که او مسوول آموزش سپاه آبادان بود.

نائینی سردار زارعی را یک پاسدار اصیل و فعال معرفی کرد و عنوان کرد: در فضایی که نیاز اصلی کشور تحلیل و روشنگری بود، ایشان همواره در رادیو مصاحبه می‌کرد، اما وی محور فعالیت‌های مردمی حزب‌الله در شهر بود. من مرحوم زارعی را در این حس و حال دیدم، جنگ که شروع شد در کنار شهید جهان‌آرا و مقاومت برای دفاع از آبادان و ورود به جنگ الکترونیک ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: مرحوم زارعی در مباحث مبارزه فکری با دشمن، امنیتی و علم و فناوری نقش‌آفرین بود و یکی از چند نفر اصلی سطح راهبردی مخابرات، جنگال و شنود دوران دفاع مقدس بود. همین روحیه ایشان را وقتی که مسوولیتی در بسیج داشتم، در ایشان برای ساماندهی بسیج اساتید دیدیم؛ وی در فتنه سال ۸۸ در کف خیابان و در صحنه همه‌جا حضور و ارتباط داشت. ایده‌های خوبی را در این رابطه پیگیری می‌کردند و در حوزه‌های دفاعی و امنیتی و جنگ نرم موثر بود.

نیازی: «مرحوم زارعی» تجهیزات سازمانی ناتو را مهندسی معکوس کرد

یحیی نیازی نگارنده کتاب «جنک الکترونیک» پیرامون شکل‌گیری این کتاب گفت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از چند سال پیش بحث تاریخ شفاهی رده‌های تخصصی را مورد توجه قرار داده بود و برخی از این رده‌ها به‌عنوان اولین‌رده‌ها کار شده بود، اما شکل‌گیری این کتاب توفیقی بود که به‌دنبال انتشار تاریخ شفاهی سردار اسحاقی رخ داد.

وی جنگ الکترونیک را یک رده ناشناخته و گمنام معرفی کرد و افزود: اگر در عملیات والفجر هشت یگان‌های دشمن را زیر نظر داشتیم و لشکر گارد را زمین‌گیر می‌کردیم کمتر فرماندهی مطلع از فعالیت گروه شنود و عقبه آن بود که توسط نخبگان دانشگاهی صورت می‌گرفت تا تصمیم سازی در صحنه نبرد صورت گیرد.

نگارنده کتاب «جنک الکترونیک» این کتاب را یکی از جذاب‌ترین کتاب این حوزه دانست و مرحوم زارعی را حق‌خواه، حق‌گو و حق‌طلب را معرفی کرد و ادامه داد: مرحوم زارعی در این مسیر از هیچ چیزی ابا نداشتند، چیزی که نمونه آن را در مجلس بار‌ها توسط ایشان دیدیم. کتاب خواستگاه اجتماعی، شرایط کودکی، ماجرا‌های مبارزات‌شان، شهادت برادرشان در دوران انقلاب، بودند. ایشان هم دانشگاهی شهید تندگویان بودند. آقای زارعی اولین نمازجمعه آبادان بعد از انقلاب را برپا می‌کند و خودشان سخنران پیش از نماز جمعه بودند.

نیازی با تاکید براینکه روایت مرحوم زارعی در این کتب یک روایت کاملا صادقانه بود، ادامه داد: همه راویان صادق هستند، اما صداقت مرحوم زارعی کاملا مشهود است؛ ایشان دستاورد‌های زیاد این حوزه را متوجه دیگران می‌دانست و کمتر به خودشان پرداختند. در موضع جنگ الکترونیک که یک موضوع بسیار پیچیده است، در زمانی که بسیار پیچیده تحریم بودیم و صدام حمایت می‌شد، تیم مرحوم زارعی و غفاریان یکی از سنگین‌ترین و پیچیده‌ترین سیستم امنیتی دشمن را خنثی و مورد استفاده قرار دهند. تجهیزات سازمانی ناتو که در اختیار حزب بعث بود، توسط زارعی مهندسی معکوس قرار گرفت و تا بعد از سقوط صدام کسی از شکسته شدن آن‌ها اطلاع نداشت که مجاهدت عظیمی بود. ما تلاش کردیم این ماجرا را با جزئیات از ایشان سوال کنیم و در بسیاری از جلسات با اینکه خودشان فرمانده و مسوول عملیات جنگال بودند، اصرار به حضور دیگر نقش آفرینان این عرصه بودند.

کوثری: زارعی یک انسان باغیرت، متعصب آگاه و با بصیرت بود

سردر محمد کوثری در ادامه با بیان اینکه سردار زارعی یک انسان خستگی‌ناپذیر بود، گفت: مرحوم زارعی یک انسان خودساخته بود که خودش را برای روز‌های سخت آماده کرده بود. ایشان یک پدر بسیار مهربان است درحالی که چنین فکر می‌شود که نیرو‌های نظامی چنین نیستند و این مسائل برگرفته از ایمان قوی است.

وی سردار زارعی را یک متخصص در عملیات جنگال دانست و گفت: سردار زارعی از اینکه بسیاری از پیشرفت‌های کشور بیان نمی‌شد ناراحت بود. پیش‌بینی‌های ورود در عملیات‌ها به پشتوانه‌ها فعالیت‌های مجموعه جنگال و شنود بود. ایشان در دانشگاه امام حسین (ع) و مجموعه بسیج اساتید و مجلس یک فرد زحمت‌کش بود؛ ایشان در مجلس هیچ‌گاه آرام و قرار نداشت و متعهدانه کار می‌کرد. مخصوصا در دوران دولت نهم و دهم بسیار زحمت کشید. او درباره برجام شب و روز مسائل را پیگیری می‌کرد که برای نمایندگان روشنگری کند تا بهترین نتیجه‌ها را رقم بزند؛ یک انسان باغیرت، متعصب آگاه و با بصیرت بود که به‌دنبال حق و حقیقت بود؛ ایشان در حد شهید است چراکه همه عمر جهاد کردند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار