گزارشی از سی سال مبارزه جهاد اسلامی فلسطین با صهیونیست ها

جنبش جهاد اسلامی با محوریت قرار دادن مسئله فلسطین و اعتقاد به اینکه جهان غرب و رژیم صهیونیستی برای مبارزه با جهان اسلام و عرب، فلسطین را کانون تهاجمات خود قرار داده‌اند شعار اتحاد همه فلسطینیان برای بیرون راندن اشغالگران را سر می دهد.
کد خبر: ۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱ - 10October 2013

گزارشی از سی سال مبارزه جهاد اسلامی فلسطین با صهیونیست ها

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در زمانی که عدهای مبارزات علیه رژیم صهیونیستی را در چارچوب دین و عدهای نیز مبارزه را بر اساس اصول ملیگرایی محض تفسیر میکردند، جنبش جهاد اسلامی با محوریت قرار دادن مسئله فلسطین و اعتقاد به اینکه جهان غرب و رژیم صهیونیستی برای مبارزه با جهان اسلام و عرب، فلسطین را کانون تهاجمات خود قرار دادهاند شعار اتحاد همه فلسطینیان برای بیرون راندن اشغالگران را سر داد.

جهاد اسلامی فلسطین در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط سه دانشجوی فلسطینی در مصر یعنی "فتحی شقایقی"، "عبدالعزیز عوده" و "بشیر موسی" تشکیل شد و "رمضان عبدالله" نیز به آنها پیوست. در اوایل دهه هشتاد و بازگشت دکتر فتحی شقاقی و دوستانش به فلسطین، ساختار تشکیلاتی این جنبش شکل گرفت و بانیان آن تلاش نمودند با بسیج مردمی و سیاسی با جهاد مسلحانه، فلسطین را آزاد نمایند.

جنبش جهاد اسلامی، به مبارزه مسلحانه به عنوان استراتژی کار سیاسی ایمان دارد. البته استراتژی جنگ چریکی جهاد به هدفهای نظامی محدود نبوده، بلکه بر متعدد بودن محورهای عملیاتی استوار است؛ به طوریکه به تمامی بخشهای دولتی گسترش مییابد. البته این امر به منظور تحلیل بردن نیروی دشمن، و واداشتن آن به نبرد درازمدت و پراکنده ساختن نیروی دفاعی است.

عقاید و رویکردهای جنبش

در میان گروههای فلسطینی جهاد اسلامی بیشترین نزدیکی را با حماس دارد. هر دو آنها اسلامگرا هستند، هر دو آنها موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناخته و با هدف نابودی آن میجنگند. عملیاتهای نظامی مشترکی را علیه اسرائیل به انجام رساندهاند. هر دو در مصر شکل گرفتند و هر دو دارای گرایشات نزدیک به ایران هستند.

جهاد اسلامی  معتقد است هر نوع طرح سازش که حق ملت فلسطین را نادیده بگیرد، باطل وحرام است. جهاد اسلامی مخالف سرسخت موافقت نامه سازشکارانه اسلو است و برای ناکام کردن مذاکرات صلح اسلو در دو عملیات انتحاری در ژانویه و مارس ۱۹۹۵ در نتانیا و تلآویو به ترتیب ۱۹ و ۱۳ نفر را کشت.

جنبش جهاد اسلامی به اسلام به عنوان عقیده، شریعت و نظام زندگی و اصلی برای تحلیل و فهم طبیعت جهاد امت اسلام بر ضد دشمنان و مرجع اساسی تدوین برنامه بسیج و دعوت عموم به پیکار نگاه میکند.

این جنبش در مورد موجودیت رژیم صهیونیستی معتقد است فلسطین سرزمینی است از نهر تا بحر و نادیده گرفتن یک وجب از خاک آن شرعاً حرام بوده کما اینکه به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیز به هیچ وجه قبول نبوده و حرام میباشد. رژیم صهیونیستی نیروی پیشگام استعمار معاصر غرب در مسیر مبارزه با امت اسلام به شمار میرود و استمرار حضور آن در خاک فلسطین و قلب جهان اسلام، به معنای ادامه تحمیل سیطره غرب بر امت اسلام و به وجود آوردن ضعف، تجزیه و عقب ماندگی برای آن است. جهان اسلام باید با به کارگیری تمام ظرفیتهایش در جهت بیرون راندن دشمن صهیونیستی از خاک فلسطین اقدام نماید. شکی نیست که در این میان ملت و مجاهدان فلسطین پیشگام هستند و بیشترین بار مبارزه بر دوش آنهاست آنها باید این راه را ادامه دهند تا اینکه تمام جهان اسلام بسیج شود و به مأموریت تاریخی خود جامعه عمل بپوشد.

مقاومت از جمله مفاهمی است که جایگاه والایی در اندیشه های و رویکرد این جنبش دارد. در اعتقاد جنبش جهاد قدرت رژیم صهیونیستی قدرتی پوشالی است و در صورت اتحاد دنیای اسلام میتوان آن را از بین برد. این جنبش به تأسی از انقلاب اسلامی ایران و آزادگان تاریخ از جمله نلسون ماندلا مبارزه را به عنوان راهبرد استراتژیک خود برگزیده و از شهادت به عنوان قدرت بازدارنده یاد میکند.

نکتهای دیگر که رهبران این جنبش بر آن تأکید دارند عدم بزرگنمایی قدرت رژیم صهیونیستی و نترسیدن از هیاهوهای آن است؛ چرا که حزب الله و محور مقاومت نشان دادهاند که قدرت پوشالی این نظام در صورتی که ارتش جهان اسلام بسیج شود کاری از پیش نخواهد نبرد و سلاحهای هوشمند و زرادخانه هستهای آن بیاثر خواهد بود.

رهبران جنبش جهاد اسلامی حماس اعلام نمودند: "مقاومت در هر نوع و شکلی از حقوق قانونی ملت فلسطین و گروههای مقاومت است و مقاومت مسلحانه، موفقترین نوع آن به شمار میرود."

موضع این جنبش در خصوص آشتی ملی این است که ما به عنوان بخشی از ساختار سیاسی فلسطین در آشتی ملی حضور خواهیم یافت، اما در حکومت آینده سهیم نخواهیم بود .جنبش جهاد اسلامی فلسطین بنا به رسالت خود در خصوص وحدت تمامی امت فلسطین برای آزادسازی فلسطین از بند اشغالگری رژیم صهیونیستی، پا به عرصه آشتی ملی گذاشت.

علاوه بر این، رهبران جهاد اسلامی، تحقق آشتی ملی را در سایه بازداشت مبارزان غیرممکن میدانند. به نظر رهبران جهاد اسلامی، سیاست بازداشت و تشدید فضای امنیتی از موانع همیشگی آشتی ملی بوده و تنها راه اجرایی شدن آشتی ملی، آزادی زندانیان سیاسی در کرانه باختری و نوار غزه است.

مخالفت با مذاکرات سازش

جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرد که مقاومت، تنها راهکار آزادسازی سرزمین فلسطین از چنگ اشغالگری رژیم صهیونیستی است. جنبش جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیهای درباره ادامه روند مذاکرات بیهوده سازش با رژیم صهیونیستی هشدار داد و مقاومت را بهترین راهکار برای آزادسازی سرزمین فلسطین از اشغال صهیونیستها دانست.

جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد: ادامه مذاکرات سازش با طرف صهیونیستی، سرپوشی بر ادامه تجاوزهای دشمن، اجرای سیاستهای توسعهطلبانه این رژیم در سرزمینهای اشغالی، ادامه عملیات یهودیسازی قدس و ساخت شهرکهای صهیونیستنشین خواهد بود.

عملیاتهای مهم:

از مهمترین عملیاتهای جهاد اسلامی پس از آغاز انتفاضه می توان به موارد زیر اشاره داشت:

حمله به یک اتوبوس اسرائیلی در ژوئن ۲۰۰۲ که به هلاکت ۱۷ صهیونیست انجامید.

حمله غافلگیرانه به شهرکنشینان و نظامیان اسرائیلی در هبرون در نوامبر ۲۰۰۲ که ۱۴ نفر را کشت.

در مارس ۲۰۱۲ جهاد اسلامی حملات راکتی وسیعی را به سوی جنوب اسرائیل سازمان داد و طی چند روز بیش از ۱۲۰ راکت به سوی اسرائیل شلیک کرد که با تلفاتی همراه شد.

شخصیت های برجسته جنبش جهاد اسلامی

از شخصیت های برجسته جنبش جهاد اسلامی می توان به فتحی شقایقی اولین رهبر جنبش و رمضان عبدالله رهبر کنونی جنبش جهاد اسلامی اشاره داشت:


1- فتحی شقاقی: در سال ۱۹۵۱ در اردوگاه رفح به دنیا آمد و بعد از تحصیلات دوره متوسطه در سال ۱۹۶۸وارد دانشگاه زقازیق مصر شد و در آنجا با اندیشههای اخوانالمسلمین آشنا شد. این چهره مبارز از همان آغاز انقلاب اسلامی ایران در پی تبیین این انقلاب برآمد و با تألیف کتاب” امام خمینی راه حل جایگزین” راه انقلاب اسلامی را ادامه داد .صراحت لهجه و آگاهی شقاقی از نیات واقعی رژیم صهیونیستی، باعث شد تا این رژیم جز با حذف وی از صحنه مبارزات، راه دیگری نیابد.

در سال ۱۹۷۹ به دلیل تألیف این کتاب در مصر بازداشت شد و در نیمه دهه هشتاد با افراد برجسته جهادی جنبش اسلامی جنوب لبنان و رهبران آن ابراهیم غنیم، حامد ابو ناصر، محمود حسن و کمال قزاز و نیز چهرههای اسلامگرای جنبش فتح یعنی منیر شفیق، محمد بحیص و حمدی سلطان ارتباط برقرار کرد. از دیگر افرادی که وی با آنها آشنا شد رهبر جنبش جهاد بیت المقدس اسعد بیوض تمیمی بود . وی در سال های ۱۹۸۳ و۱۹۸۶ بارها در فلسطین بازداشت و در آگست سال ۱۹۸۸ به دلیل مدیریت انتفاضه به لبنان تبعید شد. از آن سال به بعد وی در کشورهای مختلف عربی و اسلامی در تردد بود تا اینکه در جزیره مالت و در حالیکه نام ابراهیم شاویش در گذرنامه اش ثبت شده بود و عازم سوریه بود با شلیک ۵ گلوله توسط مأموران موساد به شهادت رسید.


2- رمضان عبدالله شلح: رمضان عبدالله در سال ۱۹۵۸در منطقه شجاعیه نوار غزه چشم به جهان گشود. وی که از مؤسسین جنبش جهاد اسلامی به شمار میآید فارغ التحصیل مقطع لیسانس رشته اقتصاد از دانشگاه الزقازیق مصر در سال ۱۹۸۱و دکترای اقتصاد از دانشگاه دارام بریتانیا در سال ۱۹۹۰و استاد اقتصاد دانشگاه اسلامی غزه میباشد.

وی در سال ۱۹۷۷ وارد دانشگاه مصر شد و در آنجا با فتحی شقاقی آشنا و به عضویت جنبش اخوان المسلمین درآمد. شقاقی با تقدیم کتابهای سید قطب، مولودی و حسن البنا و دیگر چهرههای اسلامی، وی را با اسلام سیاسی آشنا نمود.

وی بعد از ترور فتحی شقاقی از طرف اعضای شورای جنبش جهاد به سمت دبیرکل انتخاب شد و از آن زمان تاکنون بر مواضع اصولی این جنبش پافشاری نموده و بارها از نشست شرم الشیخ و قرارداد اسلو به عنوان یک حادثه بزرگ برای فلسطین یاد کرده است.

رمضان عبدالله در۲۷ نوامبر ۱۹۹۵ در لیست سیاه آمریکائی ها قرار گرفت و در ۲۴ فوریه ۲۰۰۶ از وی به عنوان یکی از خطرناک ترین افراد تحت تعقیب یاد کردند. وی با اینکه سالهای بسیاری را در غرب گذارند اما همجنان به فتحی شقاقی و راه وی وفادار ماند و از همین رو اسرائیلی ها سعی نمودند وی را ترور کنند.

مواضع در مورد سوریه

جهاد اسلامی  در مورد بحران سوریه ضمن بیان مخالفت با مداخله خارجی در سوریه نسبت به این بحران اعلام بی طرفی کرده است. روزنامه القدس العربی به نقل از برخی منابع نزدیک به «رمضان عبدالله شلح» نوشت که وی هیچ ارتباطی با درگیریهای موجود در سوریه ندارد و جنبش جهاد اسلامی در قبال بحران سوریه بیطرف است و هیچ طرفی را علیه طرف دیگر یاری نمیکند. این منابع گفتند که رمضان عبدالله که برای شرکت در کنفرانس بیداری اسلامی به ایران سفر کرده سعی دارد از طریق گفتوگو با مقامات ایرانی و برخی محافل سوری به حلوفصل سیاسی دست یابد.

همچنین جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیهای هرگونه تجاوز آمریکایی-اسرائیلی علیه سوریه را به شدت محکوم کرد و خواستار تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم این کشور شد.

جهاد اسلامی افزود: ما به عنوان بخشی از حرکت مقاومت اسلامی به هیچ وجه دخالت نظامی علیه یک کشور عربی و اسلامی را نمیپذیریم.

این گروه فلسطینی تاکید کرد که تنها از راه حل سیاسی که پایان دهنده خونریزیها باشد و وحدت سرزمینی سوریه را حفظ کند، حمایت خواهد کرد. در واقع این گروه تاکید دارد سرنوشت سوریه تنها باید توسط مردم این کشور تعیین شود و دخالت خارجی از هر جانبی محکوم است.

نظر شما
پربیننده ها