یادداشت/

لزوم تقویت زیرساخت‌های مقابله با جنگ شناختی

قلمرو جنگ شناختی بکر و نامرئی است و به همین دلیل زیرساخت های دفاعی مناسبی برای مقابله و دفاع از حملات این جنگ وجود ندارد. در نتیجه تغییر قلمرو در این جنگ، سطح خسارات به حریف را تاحد زیادی بالا می‌برد و تا سطح راهبردی هم می‌تواند به ضربه زنی خود بیفزاید.
کد خبر: ۴۳۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲ - 23January 2021

لزوم تقویت زیرساخت‌های مقابله با جنگ شناختیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، جنگ شناختی به مثابه یک قلمرو است، جنگ شناختی را می‌توان یک شیوه مدرن جنگی در نظر گرفت که به مثابه یک قلمرو از آن استفاده می‌شود که در آن از شیوه‌ها و عرصه‌های مختلفی برای ضربه به دشمن می‌توان استفاده کرد.

از آنجایی که اگر جنگ در عرصه اقتصادی، نظامی و سیاسی رخ دهد درون عرصه ها، زیرساخت‌هایی برای مقابله وجود دارد و عملا نتیجه چندانی حاصل نمی‌شود، اما قلمرو شناختی، بکر و نامرئی است و به همین دلیل زیرساخت‌های دفاعی مناسبی برای مقابله و دفاع از حملات این جنگ وجود ندارد.

در نتیجه با تغییر قلمرو سطح خسارت به حریف تاحد زیادی بالا رفته و حتی تا سطح راهبردی هم می‌تواند زمینه ضربه زنی خود را بالا ببرد و نمونه‌های بسیاری هست که می‌توان مثال زد.

اسکندر مقدونی در جنگ با ایران با عملیات روانی توانست پیروز شود؛ او می‌دانست تا زمانی که در لشکر ایران پرچم بالا باشد سربازان در میدان باقی مانده و به جنگ ادامه می‌دهند و به همین علت یک گروهی را مامور کرد و تا خود را به پرچمداران رسانده و پرچم را از دست آن‌ها بگیرند.

این اقدام اثر منفی روی لشکر ایرانیان گذاشت و از سوی دیگر هم اطلاع یافته بود که ایرانیان بدون فرمانده نمی‌جنگند و به همین خاطر شایعه کشته شدن فرماندهان ایرانی را در بین لشکر ایرانیان مطرح کرد؛ خود این باعث شد ایرانیان با وجود اینکه قدرت شان خیلی بیشتربود، تسلیم شوند.

یا در همین دوران اخیر؛ در جنگ نظامی که آمریکا علیه صدام در عراق و لیبی کرد، شاهد بودیم با عملیات شناختی توانستند حکام این کشور‌ها را خلع سلاح کنند و به پیروزی نظامی برسند.

آمریکایی‌ها شایعه و بمباران عظیم رسانه‌ای درباره وجود سلاح کشتار جمعی در عراق را مطرح کردند و اینکه حتما عراق باید اجازه بازرسی بدهد را در دستور کار خود قرار دادند و زمانی که مطمئن شدند سلاح خاصی برای مقابله با آن‌ها وجود ندارد؛ با جمله نظامی به عراق این کشور را اشغال کردند.

در لیبی نیز با بهانه وجود موشک با حکام این کشور به مذاکره پرداختند، حکام لیبی در این مذاکرات متعهد شد که موشک‌های خود را تحویل دهند و خود را خلع سلاح کردند، وقتی این اتفاق افتاد لیبی را تصرف کردند.

آسیب‌ها و راهکار‌های جنگ شناختی
فضای مجازی و بزرگراه‌های اطلاعاتی که در ابعاد عمومی، فردی، اجتماعی و گروهی در دسترس همگان است، امکان دسترسی فوری اطلاعات را به تعداد زیادی از افراد می‌دهد ولذا دشمنان برای مقاصد خود به شکل‌های گوناگونی می‌توانند به این فضا ورود کنند.

کمترین آسیب فضای مجازی اینکه انسان‌ها حتی در یک خانواده هم از همدیگر فاصله بیشتری گرفته اند. ابزار‌های مجازی همنشین و دوست انسان‌ها شده اند و ارتباطات کلامی کم شده است و وابستگی به ابزار‌های تکنولوژی و در راس آن اینترنت خیلی بیشتر شده است.

به همین جهت باید در جنگ شناختی و اداراکی، راهبرد‌های خنثی سازی فتنه‌های دشمنان در عرصه فضای مجاز را به خوبی احصا کنیم و علیه آن‌ها حرکت آفندی طراحی کنیم، باید روی این مسئله دقت و توجه زیادی کرد و با بومی سازی شبکه اطلاعات و اینترنت ملی کم کم جلوی نفوذ دشمن به اذهان و افکار مردم را گرفت.

باید خانواده‌های ما درباره جنگ‌های هیبریدی و نبرد‌های شناختی، اطلاعات خود را از موقعیت‌های ژئوپلتیکی که در اندیشه اسلامی، انقلابی و حتی منابع مادی داریم را افزایش دهند. بودجه ما در جنگ شناختی و سخت قابل مقایسه با آمریکا نیست. ایرانیان باید با همه روش‌های نوین مقابله با نبرد‌های شناختی و هیبریدی آشنایی یابند و هر چقدر اطلاعات مان را بالاتر ببریم، موفق‌تر خواهیم بود.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار