چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه ۱۲

مسجد شهدا، گواهی بر شهادت‌طلبی فرزندان انقلاب

مسجد شهدا یکی از پایگاه‌های برگزاری مراسم تشییع پیکرهای مطهر شهدا در مشهدالرضا بوده است؛ که می‌توان به تشییع پیکر سردار سرفراز اسلام سرلشکر شهید «محمود کاوه» فرمانده لشکر ویژه شهدا در سال ۱۳۶۵ و همچنین تشییع پیکر بیش از ۵۰ تن از شهدای خراسانی دفاع مقدس در یک روز اشاره کرد.
کد خبر: ۴۳۸۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ - 25January 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹/۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزارو ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

مسجد شهدا

«مسجد بناها» یکی از مساجد فعال شهر مقدس مشهد در سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. این مسجد در بافت مرکزی و قدیمی مشهد واقع شده و قدمتی در حدود یک قرن دارد. زمین مسجد، به‌وسیله‌ی فردی به نام «آقاحسین»، وقف و با همکاری جمعی از معمارها به‌خصوص مرحوم «اختراعی»، ساختمان آن احداث شد.

این مسجد که در دوران دفاع مقدس، نقش مهمی داشته؛ یکی از کانون‌های برگزاری مراسم وداع و تشییع پیکرهای مطهر شهدا در مشهدالرضا بوده است؛ که می‌توان به تشییع پیکر سردار سرفراز اسلام سرلشکر شهید «محمود کاوه» فرمانده لشکر ویژه شهدا در سال ۱۳۶۵ اشاره کرد. تشییع پیکر بیش از ۵۰ تن از شهدای خراسانی دفاع مقدس در یک روز باعث تغییر نام آن از مسجد بناها به مسجد شهدا شد.  

همچنین این مسجد در سال‌های دفاع مقدس به عنوان پایگاهی برای جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مردمی به جبهه‌های حق علیه باطل و همچنین اعزام نیروهای داوطلب مردمی (جمعی به خیل شهدا پیوستند و جمعی در زمره ایثارگران و آزادگان قرار گرفتند) به مناطق عملیاتی نقشی برجسته­‌ای داشته است.

مسجد شهدا با پایان دفاع مقدس همچون گذشته آغازی برای تشییع شهدای گمنام بود. در آبان ۱۳۸۸ نیز این مسجد میزبان شهدای وحدت، سرداران شهید «نورعلی شوشتری» و «رجبعلی محمدزاده» (که در جنوب شرق به دست گروهک معدوم ریگی به شهادت رسیدند) و همچنین شهید تفحص شده دفاع مقدس «سعدالله شهدفروش» بوده است و یا حضور خیل کثیری از مردم شهیدپرور مشهد پیکر این شهدای والامقام تشییع شد.

این مسجد در بهمن ۱۳۹۰ از سوی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به‌عنوان یکی از مساجد فعال در تاریخ انقلاب معرفی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها