رحمانی:

پیام‌های انقلاب اسلامی به زبان امروزی در فضای مجازی منتشر شود

یک فعال فضای مجازی بر انتشار پیام‌های انقلاب اسلامی به زبان امروزی در فضای مجازی و رسانه‌ها تاکید کرد.
کد خبر: ۴۳۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ - 25January 2021

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حجت الاسلام وحید رحمانی درمصاحبه با برنامه «تنگه احد» رادیو گفت‌وگو که با موضوع فضای مجازی، زبان هنر و انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم اشاره دارد که باید با مردمان هر قوم به زبان خود آن‌ها سخن گفت حال اگر ما می‌خواهیم که انقلاب ما و ارزش‌هایی که از ابتدا درباره آن صحبت کرده ایم و جز آرمان‌های ما بوده امروز هم در نسل جوان ما اثرگذار باشد آن‌ها را دنبال کرده و درون خود رشد دهند.

وی افزود: باید سعی کنیم با زبان خود جوان‌ها با آن‌ها صحبت کنیم و پیام‌های انقلاب را به زبان امروزی در فضای مجازی و رسانه‌ها پیاده سازی کنیم.

فعال فضای مجازی بیان کرد: یکی از علت‌هایی که ما در این موضوع کند بوده ایم و نتوانستیم آن را خیلی سریع و روان و به زبان امروز جوان مطرح کنیم این است که به طور مثال شبهاتی امروزه در فضای دین و سیاست و جوان مطرح می‌شود و بسیار تخصصی درباره آن برنامه ریزی دارند تا چگونه جوان ما را زمین گیر کنند، اما وقتی ما می‌خواهیم جواب آن شبهه را دهیم می‌بینیم که به یک عکس نوشته اکتفا می‌شود که قطعا آن اثرگذاری را نخواهد داشت.

حجت الاسلام رحمانی گفت: با شکل گرفتن فضای مجازی وقتی ما می‌خواهیم از یک فضای سنتی به یک فضای مدرن وارد شویم با یکسری واکنش‌ها مواجه خواهیم شد که حتی ما با این واکنش منفی نیز در حوزه علمیه هم روبرو هستیم که از سوی دیگر خوشبختانه مقام معظم رهبری همه روحانیون و خطبا را ترغیب می‌کنند تا از این فرصت استفاده کنند چرا که یک فرصت بسیار بی‌نظیر است.

وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم از این فرصت برای گفتمان سازی انقلاب استفاده کنیم در ابتدا باید ساز و کار این فضا را یاد گرفته تا بدانیم که چگونه باید با مخاطب ارتباط برقرار کرده و از این فضا چطور استفاده کنیم چرا که بعضا استفاده ما استفاده نادرستی از فضای مجازی است؛ به طور مثال می‌خواهیم از موضوعی انتقاد کنیم، به نحوی این انتقاد را انجام می‌دهیم که به طور کلی آن موضوع را از ریشه می‌کوبیم و سبب می‌شود که دشمن از این نقد ما به نفع خود استفاده کند.

مدرس حوزه گفت: اولین موضوع این است که ما باید بلد باشیم از این فرصت استفاده کنیم، حال فضای مجازی هم به همین شکل است؛ یعنی ممکن است که فضای مجازی آلودگی‌هایی داشته باشد چرا که در حال بازی در زمین دشمن هستیم و از ظرفیت‌هایی که آن‌ها ایجاد کرده اند استفاده می‌کنیم، اما ما به دنبال این هستیم تا از این مهم به نفع اسلام و انقلاب مان استفاده کنیم.

حجت الاسلام رحمانی خاطر نشان کرد: این آلودگی‌ها نباید سبب شود که ما اصل کار را کنار بگذاریم و این یک نکته بسیار مهم است که نباید آن را فراموش کنیم.

ورود فضای مجازی به ایران بدون پیوست فرهنگی بوده است

بابک کرباسی در ادامه برنامه «تنگه احد» اظهار کرد: یک واقعیتی که وجود دارد و باید آن را پذیرفت این است که ما در فضای مجازی متاسفانه در حوزه انقلاب خیلی کم فروغ حاضر شده ایم و این نکته را نباید از یاد برد که ورود فضای مجازی به ایران بدون پیوست فرهنگی و بدون زیر ساخت و فکر فرهنگی بوده است.

وی افزود: اکنون حاکمیت در زمانی به بحث فضای مجازی ورود پیدا کرده که این مهم به اواسط راه رسیده است و عملا ذائقه مردم شکل گرفته و تمام این موارد اتفاق افتاده است و به این ترتیب کار سخت‌تر می‌شود.

تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای گفت: یک نکته بسیار مهم که وجود دارد این است که فضای مجازی متعلق به اپوزیسیون بوده و این تفکر با انقلاب اسلامی و هر آنچه که به این تفکر نزدیک باشد مخالف است که ما شاهد مثال این موضوع را در بحث شهادت سردار سلیمانی دیدیم که هر آنچه در فضای مجازی، سایت و شبکه‌های اجتماعی به نام ایشان بود را بستند؛ ما در این فضای مجازی غریب هستیم و بر این موضوع هم قانون گذاری نداشته ایم.

کرباسی خاط نشان کرد: شهروندان عزیز باید به این نکته توجه داشته باشند که هر آن چیزی را که در فضای مجازی می‌بینند را باور نکنند چرا که ما یکسری تماشاگر نما در فضای مجازی داریم که از سایر کشور‌ها بوده، اما به زبان فارسی مسلط بوده که نباید فریب آن‌ها را بخوریم.

وی در خاتمه تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی ثمره انقلاب بود و زندگی و حیات ایشان ثابت کرد که می‌شود هنوز انقلابی بود و انقلابی زندگی کرد که این موارد تماما شریان‌های اصلی انقلاب است که اگر این مهم بین جوانان زنده شود و بین جوانان بچرخد فرهنگ انقلابی می‌تواند دوباره صادر شود.

در ادامه، امیر حسین سمیعی مدیر موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اظهار کرد: جدیت هنر انقلاب در فضای مجازی یک عنصر بسیار مهم است و ما باید ببینیم که چقدر به این مسئله توجه داشته ایم تا این مهم جهانی شود و برای آن راهکار‌های مناسبی در نظر بگیریم.

وی افزود: اساسا در یک دهه اخیر انقلاب ما تلاش کرده ایم روریکردی که در حوزه شعر و ترانه در پیش گرفته‌ایم در حوزه‌های بین المللی است که به طور مثال در حوزه مقاومت، شهید چمران اقداماتی صورت گرفته است.

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه در چند دهه اخیر به طور عام حوزه فرهنگی را رها کرده ایم خاطر نشان کرد: جریان امپراطوی رسانه‌ای دنیا مراقب این مسئله هستند که این اتفاق نیافتد و بن مایه داستان‌های‌شان ضد دین است و تفکر مخاطب عوض شده است؛ ما نسل جوان مان را در فضای مجازی به گونه‌ای تربیت کرده ایم که غریبه پرست باشد و این بی اعتمادی به وجود امده است.

سمیعی بیان کرد: ما در هنر انقلاب به نگاه آماتوری احتیاج نداریم چرا که آنقدر نگاه‌های خود جوش آماتوری آمده اند بلکه ما در هنر انقلاب خیلی احتیاج به ابزار تخصصی داریم.

در حوزه ساخت بازی‌های دیحیتال موضوعی که به وجود آمده عرضه و تقاضا تبدیل ذائقه و ساخته مردم و بردن به سمت استاندارد‌های موجود و جلوگیری از ولنگاری بازی و نظارت و کنترل اش اقناعی نبوده است.

استفاده از ابزار‌های قهری در اقدامات فرهنگی نشانه ضعف است

محمد رضا اصنافی اظهار کرد: ما متاسفانه در طول سال‌های گذشته یک نگاه اشتباهی به فضای مجازی داشته ایم و آن نگاه رسانه انگاری بوده است، اما اکنون طی ۱۵ سال اخیر فضای مجازی دیگر یک رسانه نیست بلکه یک زیر ساخت اجتماعی که وجوه مختلف زندگی انسان را میزبانی می‌کند.

وی افزود: فضای مجازی یک زیر ساخت است که ما باید امکان حضور گفتمان‌های مختلف را فراهم کنیم و باید از این فضایی که ایجاد می‌شود به نغع خود استفاده کنیم؛ حال اگر ما بتوانیم به یک قدرتی برسیم که خودمان میزبان فضای مجازی مان باشیم و بتوانیم گفتمان مان را توسعه دهیم آن روز روز موفقیت ما است.

عضو اسبق شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: تصور اینکه ما مثل گذشته یک تولید کننده محتوا داشته باشیم و یک بخش عظیمی از مردم مصرف کننده باشند این تصور، تصور قدیمی است چرا که باید این مهم را بپذیریم که امروز مرز تولید و مصرف به هم ریخته است و ما با یک جریان اجتماعی تولید محتوا مواجه هستیم.

اصنافی بیان کرد: اولین دلیل اینکه ما خودمان نتوانسته ایم در فضای مجازی بر مخاطب اثر بگذاریم این است که ما نیاز مخاطب را نشناخته ایم و دنبال تحلیل خاص خود بر مخاطب هستیم. حال برای اینکه بتوان با مخاطب ارتباط برقرار کرد این است که اعتماد مخاطب را به این سمت جذب کرده که ما در این زمینه بسیار ضعیف هستیم.

وی گفت: ما در حوزه بازی در بحث فضای مجازی دل این حوزه با تمام ضعف‌های موجود این مهم یکی از بهترین حوزه‌هایی بوده که توانسته‌ایم نسبت به دیگر حوزه‌ها ورود داشته باشیم؛ حال با آنکه با تمام فشار‌های جدی مالی که بر تولید کننده‌ها بوده است و ما با یک برآِینیدی مواجه هستیم که تولید کننده داخلی نه سرمایه داخلی داردو هزار مانع نظارتی و اقتصادی جلوی خود دارد رقابت کند.

فعال در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تولیدکننده داخلی و بازی‌ساز ما می‌خواهد با رقیبی مواجه شود که با ارزان‌ترین قیمت وارد کشور می‌شود و به راحتی توضیح می‌شود و ذائقه‌ای هم که شکل گرفته براساس همان بازی‌های خارجی است که این کار را به واقع برای تولید کننده سخت می‌کند چرا که جوان ما بازی‌هایی را انجام داده که بهترین استاندارد‌های دنیا را دارد و سرمایه‌گذاری عظیمی روی آن صورت گرفته است.

اصنافی گفت: ما برای اینکه در آینده فضای مجازی سهم و قدرتی داشته باشیم باید دو راهبرد کلی را در نظر بگیریم که نخستین آن میزبانی از پلتفرم‌ها است تا بتوانیم در فضای مجازی زمین بازی را ما تعریف کنیم و زمین بازی به دست ما باشد تا در زمین بازی دیگران کنش کنیم.

وی در خاتمه تصریح کرد: دومین کار که پیش نیاز موضوعی قبلی است این است که در یک مبارزه نرم فرهنگی پیروز باشیم و هر چه از ابزار‌های غیر فرهنگی، قهری، امنیتی، انتظامی و قضایی بخواهیم برای مبارزه فرهنگی استفاده کنیم این نشانه ضعف در مبارزه فرهنگی است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار