یک مقام مسئول در مرزبانی ناجا:

مرز‌های ایران با وجود هجمه‌های خطرناک امن است

سرهنگ خاتمی گفت: هجمه‌های وارد شده به مرز‌های ایران به مراتب گسترده‌تر و خطرناک‌تر از بسیاری از کشور‌های دنیاست، اما با این حال امنیت در آن تحسین‌برانگیز است.
کد خبر: ۴۳۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳ - 26January 2021

یک مقام مسئول در مرزبانی ناجا:مرز‌های ایرانی با وجود هجمه‌های خطرناک امن استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سرهنگ ابوالقاسم خاتمی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» به موضوع مرزبانی و نقش آن در کنترل قاچاق پرداخت و عنوان کرد: ایران با ۱۵ کشور همسایه خود هشت هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز دارد که از نظر تعداد همسایه در رتبه سوم جهان قرار دارد.

وی با بیان این که وظیفه اصلی مرزبانی استیفای حقوق مرزنشینان است، اظهار کرد: نیرو‌های نظامی در کنار برقراری امنیت در مرز‌های جمهوری اسلامی ایران، وظیفه مقابله با قاچاق، تروریسم و مواردی از این دست را برعهده دارد.

معاون اجتماعی مرزبانی ناجا تاکید کرد: ماموریتی که مرزبانی بر عهده دارد چند وجهی است لذا نیرو‌هایی که وارد حوزه مرزبانی می‌شوند باید از ابتدا آموزه‌های خاصی درباره نحوه تعامل با مردم و مرزنشینان، مسائل امنیتی و حفاظت از مرز‌ها را فرابگیرند.

خاتمی با بیان این که بیش از دو و نیم میلیون مرزنشین در نقاط مختلف کشور زندگی می‌کنند، اظهار کرد: مرزبانان اصلی کشور، همین مرزنشینان هستند، چون همکاران ما ماموریت امنیتی دارند، اما این هموطنان در آنجا ساکن هستند و غرور ملی آن‌ها باعث افزایش امنیت در این مناطق شده است.

وی با اشاره به هجمه‌های گسترده و خطرناک به مرز‌های ایران در مقایسه با دیگر کشورها، بیان کرد: حوادثی وجود دارند که رسیدگی به آن‌ها ذاتا در حوزه مرزبانی نیست، اما به ناچار باری بر دوش ما می‌شوند که کار مرزبانی را دو چندان می‌کند.

این مقام مسئول در ناجا، قاچاق را حربه‌ای برای مقاصد پلید دانست و عنوان کرد: اخیرا موضوع قاچاق سوخت و احشام مطرح شد که بخش زیادی از جامعه را درگیر کرد و اذهان عمومی را مشوش کرد تا سواستفاده صورت بگیرد.

خاتمی، آموزش همگانی و جذب مشارکت عمومی را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات معاونت اجتماعی ناجا برشمرد و اظهار کرد: آموزش در مدارس و مساجد به ویژه در نقاط مرزی برقرار است تا هموطنان ناخواسته وارد جریاناتی مانند قاچاق و سرقت نشوند.

وی با بیان این که رافت اسلامی را مهمترین وجه تمایز میان نظامیان ایرانی و خارجی دانست و عنوان کرد: بسیاری از مهاجران کشور‌های همسایه همچون عراق و افغانستان که بیماری کرونا مبتلا بوده اند به صورت رایگان پذیرایی شده اند که افتخار بزرگی برای ملت ایران است.

معاون اجتماعی مرزبانی ناجا تصریح کرد: این رفتار‌ها اتهام «نقض حقوق بشر» که به صورت مغرضانه به ایران منسوب می‌شود را باطل می‌کند و می‌تواند سرمشقی برای تمام کشور‌های دنیا باشد.

خاتمی در پایان برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفتگو از خانواده مرزبانان و مرزنشینان کشور تقدیر کرد و گفت: نقش این عزیزان در حراست از مرز‌ها کمتر از خود مرزبان‌ها نیست، چرا که امنیت محصول اجتماعی است. در واقع اگر بتوانیم بسیاری از ناهنجاری‌ها و مشکلات داخلی را کنترل کنیم در مرز‌ها دچار قاچاق و مسائلی از این دست نخواهیم شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار