جشنواره 39 تئاتر فجر ـ 1/

خرده روایت‎هایی از شهید برونسی در نمایش «برونسی»

نمایش «برونسی» نوشته و کار «مرتضی شاه‌کرم» خرده روایت‌هایی است از زندگی شهید عبدالحسین برونسی که در اولین روز از جشنواره تئاتر روی صحنه رفت.
کد خبر: ۴۴۰۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰ - 31January 2021

خرده روایت‎هایی از شهید برونسی در نمایش «برونسی»گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی، در اولین روز از جشنواره تئاتر فجر نمایش «برونسی» به نویسندگی و کارگردانی «ابوالفضل شاه‌کرم» روی صحنه رفت. این نمایش در زمان 70 دقیقه به زندگی شهید عبدالحسین برونسی از لحظه اعزام به خدمت سربازی تا شهادت وی می‌پردازد و خرده روایت‌هایی از مهم‌ترین وقایع زندگی این شهید گران‌قدر را بازگو می‌کند، به این دلیل نمایش «برونسی» دارای روایت منسجمی نیست. در واقع «برونسی» پرتره‌ای از شخصیتی کمتر پرداخته شده است و نویسنده تصمیم گرفته بخش‌هایی از آن را که اهمیت بیشتری دارد روایت کند.

منسجم نبودن روایت و نداشتن یک داستان مشخص فی‌نفسه اشکالی به اثر وارد نمی‌کند، به بیان دیگر باید در زمان تماشای «برونسی» زوایه نگاه خود را تغییر دهیم. آنچه که در نمایش «برونسی» شاهدیم همان سنت وقایع‌نگاری زندگی شهدا در ادبیات داستانی است. برای نمونه می‌توان به کتاب «خاک‌های نرم کوشک» نوشته «سعید عاکف» اشاره کرد. در این اثر نیز داستان زندگی شهید برونسی یکپارچه نیست و به وقایعی از زندگی این شهید اشاره شده است، بعید است که شاه‌کرم  هنگام نوشتن متن «برونسی»، کتاب «خاک‌های نرم کوشک» را نخوانده باشد.

«برونسی» در نوع اجرا نیز وام‌دار این کتاب است که البته اتفاق مبارکی است. شاه‌کرم در خلق لحظاتی کمیک موفق بوده و توانسته اثرش را برای آن دسته از مخاطبانی که اقبالی به آثار دفاع مقدسی ندارند، دارای جاذبه کند. دیگر اینکه شاه‌کرم سعی نکرده هر آنچه که در زندگی شهبد برونسی وجود داشته را به نمایش بگذارد و تنها به برهه‌هایی از زندگی وی پرداخته است. از این نظر نمایش «برونسی» اثری کامل اما کجنکاوی برانگیز است.

اینکه برونسی که بود و چه شد؟ سوالی است که مخاطب خود باید به آن برسد و شاه‌کرم در این میان جز این که طرح سوال کند وظیفه‌ای ندارد. ممکن است صاحب اثر در طرح سوالش گاهی دچار لکنت شده باشد اما در مقام پرسشگری، کارش را به بهترین شکل ممکن درست انجام داده است. آثاری مانند «برونسی» راه رفتن روی لبه تیغ است. چرا که کارگردان می‌تواند یا از سوی شعارزدگی سقوط کند یا از سوی ضد دفاع مقدسی بودن بیفتد.

نمایش «برونسی» و آثار مانند آن به شدت نیازمند حمایت و تشویق است و تا مسئولان فرهنگی از اینگونه آثار حمایت نکنند نمی‌توان انتظار داشت که دوباره با آثاری از این دست مواجه شویم. در شرایطی که حال هنرهای نمایشی چندان خوب نیست و مردم اقبال چندانی به دیدن تئاتر ندارند، آثاری مانند «برونسی» برای بهتر دیده شدن باید به صورت فیلم‌تئاتر و فضای مجازی در اختیار عموم مردم قرار بگیرند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها