آیت الله شیخ «عبدالله نظری» خادم‌الشریعه دعوت حق را لبیک گفت

آیت الله شیخ «عبدالله نظری» خادم‌الشریعه عالم مجاهد و پارسا پس از یک دوره بیماری امروز (یکشنبه ۱۲ بهمن) دعوت حق را لبیک گفت.
کد خبر: ۴۴۰۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷ - 31January 2021

آیت الله شیخ «عبدالله نظری» خادم‌الشریعه دعوت حق را لبیک گفتبه گزارش دفاع‌پرس از ساری، آیت الله شیخ «عبدالله نظری» عالم مجاهد و پارسا که از یکشنبه چهارم بهمن ۹۹ به دلیل بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود پیش از ظهر امروز در سن ۸۸ سالگی به دیار معبود شتافت.

فقیه عالیقدر آیت الله حاج شیخ عبدالله نظری خادم الشریعه، که در زهد و تقوا و دانش و بینش معروف نزد خاص و عام هستند، فرزند عالم جلیل القدر حضرت آیت الله آقا شیخ عبدالنبی و سیده نساء خانم موسوی دختر مرحوم آقا سید عبدالله موسوی سوادکوهی، در سال ۱۳۱۱ شمسی هجری در قریه خرمندی‌چال زیراب سوادکوه متولد شد.

شیخ عبدالله نظری در سن هفت سالگی از وجود نعمت پدر محروم شد و از آن پس با سعی و اهتمام مادر بیدار دل و دور اندیش، برای فراگیری علوم حوزوی راهی ساری شد و دروس مقدّماتی و ادبیات عرب را در مدّت زمان کوتاهی در حوزه علمیه ساری، سعادتیه و مسجد حاج رضا خان فرا گرفت.

وی از حافظه و استعداد و نبوغ خاصی برخوردار بود و قرآن را در سن چهار سالگی در «مکتب خانه» محل خود نزد مرحوم ملاابراهیم فرا گرفت.

عروج ملکوتی روحانی انقلابی، آیت الله نظری خادم الشریعه معظم‌له پس از چندی در ساری از محضر اساتید حضرات آیات حاج شیخ مصطفی صدوقی، حاج سیدرضا سعادت، حاج شیخ محمدتقی نظری برادر بزرگشان ادبیات را در حوزه علمیه سعادتیه فرا گرفته و سپس به مشهد مقدس رفت و در محضر علمای اعلام ادیب نیشابوری، حاج شیخ هاشم قزوینی و مرحوم کجوری شاگردی کرد و پس از اقامتی چند ساله در خراسان، در دوره حضرت آیت الله العظمی بروجردی، وارد حوزه علمیه قم شد.

در قم دروس سطوح عالیه و خارج فقه و اصول را نزد اساتید حضرات آیات عظام حاج شیخ حسین بروجردی، امام خمینی. نجفی مرعشی، راضی تبریزی، اراکی، شاهرودی، میرزا هاشم آملی، طباطبائی، صافی و مشکینی فرا گرفت.

آیت الله شیخ عبدالله نظری خادم الشریعه، در بیش از ۸ دهه از زندگی گرانقدر خود همواره در سنگر ترویج مبانی اسلام از پیشگامان و در دفاع از انقلاب اسلامی، از همراهان صدیق امام خمینی بود که همراهی با حضرت امام در سفر به نوفل لوشاتو را همواره از خاطرات شیرین خود می‌دانست.

آیت الله نظری در بیان خاطرات این همراهی گفت: وقتی در نوفل لوشاتو خدمت امام رسیدم، اعلام همبستگی عشایر و مردم سوادکوه و استان مازندران را به ایشان اعلام کردم. امام فرمودند که به وکلا بگو که استعفا دهند. نماینده سوادکوه استعفا داد و امام خمینی وقتی دیدند نماینده سوادکوه در تبعیت از سخنان ایشان استعفا دادند، نامه تشکر آمیز و پر از محبتی خطاب به مردم سوادکوه نوشتند.

عروج ملکوتی روحانی انقلابی، آیت الله نظری خادم الشریعه از همان روز‌های نخست آغاز نهضت روحانیت شیعه در سال ۴۱ – ۴۲، آیت الله نظری که از شاگردان حلقه درس حضرت امام خمینی قدس سرّه الشّریف محسوب می‌شدند به امر مستقیم امام، عازم مازندران شدند و جزو پیشتازان و پایه گذاران نهضت به ویژه در سطح مازندران بودند.

مسئولیت هماهنگی علماء آن زمان مازندران، تنظیم و امضاء اعلامیّه‌ها و بیانیّه‌های اعتراض آمیز و روشنگر علیه دستگاه سلطنت، جهت دادن به فضلاء و طلّاب جوان و مبارز آن دوران، تأمین هزینه‌های مربوطه به نهضت روحانیت و اعزام پیک‌های ویژه به شهر‌ها در این زمینه، و مشاوره و همکاری با بزرگان و زبدگان انقلاب از فعالیت‌های وی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود.

آیت الله نظری پس از اقامتی ۱۲ روزه در پاریس در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در کنار امام و با پرواز انقلاب به ایران برگشتند. این عالم برجسته مازندران درباره اهمیت ولایتمداری و تلاش مستمر برای حفظ انقلاب و نظام اسلامی در سایه رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای گفت: ارادت من به مقام معظم رهبری استدلالی است.

سرانجام آیت الله نظری خادم الشریعه، پس از عمری مجاهدت، امروز و در سالروز همراهی با امام خمینی در پرواز انقلاب و ورود به میهن اسلامی، دعوت حق را لبیک گفت و به سرای باقی شتافت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار