سردار پیری در گفت‌وگو بادفاع‌پرس مطرح کرد؛

ضرورت حمایت از آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس/ تلاش برای ورود مدل‌های مدیریتی دفاع مقدس به کتب درسی

عضو هیات داوران جشنواره دو سالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس بر اهمیت کار پژوهش دفاع مقدس و ورود مدل‌های مدیریتی آن دوران به کتب درسی تاکید کرد.
کد خبر: ۴۴۰۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵ - 01February 2021

حمایت از آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس/ تلاش برای ورود مدل‌های مدیریتی دفاع مقدس به کتب درسیسردار هادی پیری عضو هیات داوران جشنواره دو سالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس با عنوان جشنواره شهید سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس با اعلام حمایت‌های مادی و معنوی از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس برای ارائه پژوهش در این حوزه به ضرورت کار پژوهشی، اظهار داشت: در حوزه دفاع مقدس کار‌های زیادی انجام شده، کار‌های خوب تاریخ شفاهی در مرکز اسناد و تحقیقات سپاه صورت گرفته و هیئت معارف جنگ ارتش جمهوری اسلامی نیز در بحث تاریخ‌نگاری فعالیت‌هایی انجام داده، اما در حوزه‌های پژوهشی کم، کار شده است، اگر بتوانیم دانش ذهنی را تبدیل به دانش عینی کرده و تجارب دفاع مقدس را احصا ساخته و تبدیل به متون علمی و آموزشی کنیم، کار بسیار باارزشی انجام خواهد شد.

وی افزود: برای مثال در بحث مدیریتی، نحوه مدیریت فرماندهان جنگ همچون سردار سلیمانی یا سرداران دیگر را می‎توان با بررسی و نگارش به صورت متن درسی به علم تبدیل کرد تا از تکیه به علوم بیگانه جلوگیری شود، اینگونه، تدابیر رهبر معظم انقلاب را در بحث تولید علم که مهم و ضروری است عملی کرده‌ایم.

سردار پیری با اشاره به استفاده از متون پژوهشی این حوزه بیان کرد: از این پژوهش‌ها می‎توان به عنوان مطالب درسی در مدارس و دانشگاه‌ها استفاده کرد، با توجه به ظرفیت نیرو‌های مسلح و بنیاد حفظ آثار در سراسر کشور و با توجه به شمار زیاد افراد تحصیل‌کرده، اگر این حوزه درست مدیریت شود شاهد توسعه پژوهش‌ها و در ادامه تولید دانش خواهیم بود. مثلا در بحث اقتصاد دفاع مقدس، درباره جامعه شناسی آن دوران و جغرافیای دفاع مقدس کمتر صحبت شده که می‌تواند ایده‌‎ای برای پژوهشگران باشد. اینکه در دفاع مقدس با وجود همه تحریم‌ها توانستیم در جنگ پیروز شویم به مدل رفتاری و مدیریت ما در آن دوران باز می‌گردد که می‌تواند الهام بخش باشد.

عضو هیات داوران جشنواره دو سالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس مدل‌های اجرا شده در دفاع مقدس را مدل‌هایی ارزشمند دانست و افزود: این مدل‌ها در بحث تولید علم قابل پرداختن است و امکان ورود به دروس دانشگاهی و مدارس را دارد.

وی به ملاک ارزیابی آثار برتر اشاره کرد و گفت: پژوهش‌ها باید از مدل‌های مرسوم پژوهشی تبعیت کرده و کار علمی و تحقیقاتی همراه با مصاحبه یا پرسشنامه باشند. کار پژوهشی براساس ملاک‌های دانشگاهی صورت بگیرد و نحوه احصا منابع، زیرنویس، استناد به واقعیات و ویراستاری علمی و ادبی رعایت شود.

سردار پیری درباره لزوم برگزاری چنین جشنواره‌هایی گفت: اگر چنین جشنواره‌هایی را هر سال بتوان شکل و توسعه داد جای امیدواری دارد تا ادبیات دفاع مقدس و ارزش‌های عالی آن به درستی تدوین و بدون تحریف به نسل آینده منتقل شود. دفاع مقدس آنقدر بزرگ است که نیازی به اغراق در آن نیست.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار