۴ شرط سناتور جمهوریخواه برای بازگشت دولت بایدن به برجام

یک سناتور جمهوریخواه آمریکایی چهار شرط را از طرف این حزب برای بازگشت دولت بایدن به توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده است.
کد خبر: ۴۴۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴ - 02February 2021

۴ شرط سناتور جمهوریخواه برای بازگشت دولت بایدن به برجامبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از فارین پالیسی، جیم آینهوف سناتور ارشد جمهوریخواه و عضو کمیته خدمات مسلح مجلس سنای آمریکا در یادداشتی نوشت: کنگره کار جو بایدن رئیس جمهور را برای بازگشت به برجام سخت و دشوار خواهد کرد و اجازه بازگشت دولت بایدن به توافق هسته‌ای ایران را نخواهد داد.

وی با ناقص و معیوب دانستن توافق هسته‌ای ایران، افزود: بازگشت به این توافق یک اشتباه بزرگ و وحشتناک است، زیرا آمریکا هرگز بار دیگر به این توافق ناقص و معیوب بازنخواهد گشت؛ یک توافق جدید که نسبت به توافق قبلی بهبود چشمگیری داشته باشد، باید مورد مذاکره قرار گیرد تا حمایت از توافق جدید را بررسی کنیم.

این سناتور جمهوریخواه در ادامه ضمن حمایت از اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در خروج از برجام، نوشت: بازگشت به این توافق مشکل آفرین و دردسرساز، بی مفهوم است، لغو تحریم‌های ایران در شرای کنونی هم اقدامی نادرست است.

۴ شرط این سناتور جمهوریخواه آمریکایی برای بازگشت دولت بایدن به توافق هسته‌ای ایران که البته به نمایندگی از سایر اعضای حزب جمهوریخواه مطرح شده، به شرح زیر است:

یک: هرگونه توافق جدید با ایران باید کامل و جامع باشد. این توافق باید مربوط به حمایت‌های مالی ایران از گروه‌های منطقه‌ای باشد، برنامه موشک‌های بالستیک ایران را محدود کرده و کلیه مسیر‌ها برای تقویت ظرفیت تسلیحات هسته‌ای را مسدود کند.

دو: توافق جدید باید فراگیر باشد؛ هرگونه مذاکره جدید با ایران باید شامل نگرانی‌ها و دیدگاه‌های اسرائیل و شرکای غربی ما باشد و هرگونه امضای توافق جدید از سوی آمریکا، مشروط به حمایت شرکای اصلی واشنگتن باشد؛ توافق جدید با ایران نباید امنیت آن‌ها را با خطر روبرو کند.

سه: یک راهکار دائمی برای برنامه هسته‌ای ایران باید در توافق جدید وجود داشته باشد؛ نباید بند‌هایی در توافق جدید باشد که در نهایت به تهران اجازه دهد به ظرفیت و توانایی تولید تسلیحات هسته‌ای دست یابد.

چهار: اجرای هرگونه توافق جدید باید کاملا شفاف و روشن باشد و بازرسی‌های معمولی و بدون شرط از برنامه هسته‌ای ایران انجام شود و تهران را مجبور به افشای کلیه فعالیت‌های هسته‌ای اش کند.

این سناتور ارشد جمهوریخواه از دولت بایدن خواست تا علاوه بر حفظ تحریم‌ها علیه ایران، زمینه لازم برای دستیابی به یک توافق جدید را آماده کند.

پیش از این محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا در رابطه با علت بی‌تفاوتی بایدن به تعهدات این کشور در موضوع برجام‌ گفته بود: دولت آقای بایدن هنوز سیاست دقیق خود را در مورد نحوه بازگشت به برجام مشخص نکرده است، فعلاً حرف‌های کلی توسط مقامات آمریکایی زده می‌شود، طبیعتاً مذاکره‌ای نه بین ما و آمریکا صورت گرفته است و نه حتی تا جایی که من اطلاع دارم بین آمریکا و اعضای دیگر برجام مذاکره‌ای صورت گرفته است، ممکن است گفت‌وگوی تلفنی به‌صورت ابتدایی شده باشد، اما این بحث بسیار دقیقی است و آمریکایی‌ها کاملاً این را می‌دانند با توجه به اینکه آن‌ها بوده‌اند که از برجام خارج شدند و آن‌ها بودند که خواستند ضربه اقتصادی به ایران بزنند، توجه دارید در آمریکا انقلاب نشده است، دولت آقای ترامپ، دولت ایالات متحده آمریکا بوده و دولت آقای بایدن هم جانشین آن دولت شده است، مسئولیت‌های دولت‌های آمریکا را کماکان به‌عهده دارند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار