توهم‌پراکنی درباره حمله آمریکا از ترس انتقام ایران بود

در روز‌های پایانی دولت ترامپ خبر‌هایی از حضور نظامیان آمریکا در منطقه به گوش می‌رسید. برخی از تحلیلگران اعلام کردند علت انتشار اخباری مبنی بر حمله آمریکا به ایران ناشی از ترس ترامپ از انتقام ایران بوده است.
کد خبر: ۴۴۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲ - 02February 2021

توهم‌پراکنی درباره حمله آمریکا از ترس انتقام ایران بودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در هفته‌های پایانی دولت ترامپ اخباری از تحرکات نظامی آمریکا در منطقه به‌چشم می‌خورد. در عرصه میدانی اواسط دی ماه و تنها چهار روز پس از آنکه وزارت دفاع آمریکا به «یواس‌اس نیمیتز»، تنها ناو هواپیمابر ایالات متحده در خاورمیانه دستور داده بود تا به خانه برگردد، کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا این دستور را لغو کرد و به فرمانده ناو گروه نیمیتز دستور داد تا به‌دلیل «تهدید‌های ایران علیه رئیس‌جمهور ترامپ و سایر مقامات دولت آمریکا» در خلیج فارس باقی بماند.

این در حالی بود که در اخرین روز‌های سال ۲۰۲۰ میلادی رسانه‌های آمریکایی با آب و تاب فراوان از اعزام دو فروند بمب‌افکن «بی ۵۲» به خلیج فارس خبر دادند. دو بمب‌افکن «بی۵۲» آمریکا از پایگاهی هوایی در ایالت داکوتای شمالی به پرواز درآمده بودند و پرواز آن‌ها بر فراز خلیج فارس با بزرگنمایی خاصی از سوی رسانه‌ها بازتاب داده شد. فاکس‌نیوز در گزارشی نوشت که دو بمب‌افکن آمریکایی برای ارسال پیام به ایران به خاورمیانه اعزام شد.

در بحبوحه انتشار این اخبار و تحرکات نظامی آمریکا در منطقه، خبر خاص دیگری هم منتشر شد که حاکی بود دیپلمات‌های آمریکایی سفارت واشنگتن در بغداد را تخلیه می‌کنند. برخی تحلیلگران این خبر را نشانه‌ای از احتمال قریب‌الوقوع بودن حمله آمریکا به ایران تلقی کردند. یورونیوز در گزارشی درباره این تنش‌ها نوشته بود: «اکنون با پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، برخی تحلیلگران بر این باورند که او به دنبال آغاز درگیری با ایران است تا توجه‌ها را از شکست خود در انتخابات و جنجال‌های به‌وجود آمده در پی ادعاهایش مبنی بر تقلب در انتخابات منحرف، و برنامه کار در منطقه خاورمیانه را نیز برای جانشین خود پیچیده کند.»

البته فضاسازی‌های تهدیدآمیز حدود دو هفته پیش از این اخبار و اوایل دی‌ماه شروع شده بود. اول دی‌ماه نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای از ورود زیردریایی هسته‌ای «یو‌اس‌اس جورجیا» آمریکا به آب‌های تنگه هرمز خبر داد. یک روز بعد رسانه‌های صهیونیستی هم وارد گود شده و از اعزام زیردریایی رژیم اسرائیل به سوی آب‌های منطقه خبر دادند. دویچه وله در گزارشی در این خصوص نوشت: «بنابرگزارش‌ها یک زیردریایی اسرائیلی به تازگی از آب‌راه سوئز عبور کرده و در مسیر رسیدن به خلیج فارس در حرکت است. روزنامه جروزالم پست روز سه‌شنبه، دوم دی ماه (۲۲ دسامبر) به نقل از شبکه کان‌نیوز، اسرائیل هدف از این کار را هشدار مستقیم به جمهوری اسلامی عنوان کرده است.» در این گزارش نوشته شده بود این زیردریایی هنگام گذشتن از آبراه سوئز به سطح آب آمده تا پیام تهدید و هشدار خود را به‌طور آشکار به رهبر جمهوری اسلامی منتقل کند!

این تحرکات میدانی در حالی بود که چند روز پیش از آن روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز مدعی شده بود ترامپ با مشاورانش طرح حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را بررسی کرده، اما مشاوران وی را از حمله منصرف کرده‌اند!

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار