معاون اول رییس جمهور:

با همبستگی و همکاری می‌توانیم از مشکل تحریم و کرونا عبور کنیم

جهانگیری با تأکید بر اینکه حل مسایل اقتصادی راهکارهای صرفاً اقتصادی ندارد، گفت: حل مسایل اقتصادی در کنار راهکارهای اقتصادی نیازمند راهکارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و همکاری قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی است و همه باید عزم خود را جزم کنند تا مسایل اقتصادی کشور حل و فصل شود.
کد خبر: ۴۴۱۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷ - 06February 2021

با همبستگی و همکاری می‌توانیم از مشکل تحریم و کرونا عبور کنیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‎پرس، جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با تبریک ایام دهه فجر از مدیران استان کرمانشاه که به صورت جدی موضوعات مرتبط با اقتصاد و به خصوص اقتصاد مقاومتی را پیگیری می کنند قدردانی کرد.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: اقتصاد کشور در سال های پس از انقلاب اسلامی با مسایل جدی روبرو شده و برخی از این مسایل به مشکلات ماندگار و بیماری های مزمن اقتصادی تبدیل شده اند که حل آنها نیازمند اصلاحات ساختاری است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه حل مسایل اقتصادی راهکارهای صرفاً اقتصادی ندارد، تصریح کرد: حل مسایل اقتصادی در کنار راهکارهای اقتصادی نیازمند راهکارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و همکاری قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی است و همه باید عزم خود را جزم کنند تا مسایل اقتصادی کشور حل و فصل شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: در سال های اخیر علاوه بر تلاش برای حل مسایل ساختاری که همواره مطرح بوده است، گام هایی جدی برای کاهش تورم، اشتغالزایی و بهبود اقتصادی برداشته شده و دولت تلاش کرد، اقتصاد کشور سال به سال بزرگتر شود و تورم تک رقمی باشد تا مردم طعم تورم تک رقمی را بچشند. همچنین دولت تلاش کرده است که فرصت های شغلی متعددی در کشور ایجاد شود تا مردم بتوانند از این فرصت های شغلی استفاده کنند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه تحقق این موضوعات نیازمند تعامل مناسب با دنیا است، گفت: در حقیقت باید با تکیه بر رویکردهای اقتصاد مقاومتی یعنی تعامل با دنیا، عدالت بنیان بودن و مردمی بودن اقتصاد تلاش کنیم تا مشکلات و مسایل اقتصادی برطرف شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مردم باید در اقتصاد کشور سهیم باشند افزود: عدالت بنیانی از رویکردهای مهم اقتصاد مقاومتی است و هر دولت و حکومتی تلاش می کند عدالت را در اقتصاد کشورش مستقر کند و به ظرفیت ها، ‌دانش و مغز فرزندان خود متکی باشد.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه در سه سال اخیر علاوه بر بیماری های مزمن اقتصادی با دو پدیده جدید روبرو شدیم که به شدت اقتصاد کشور را تحت فشار قرار داد خاطرنشان کرد: یکی از این پدیده ها، تحریم های ظالمانه آمریکا بود که به تعبیر خودشان جنگی اقتصادی علیه ملت ایران به راه انداختند و به واسطه تحریم ها، تحریک های ساختاری در دنیا ایجاد کردند که زهر چشم بگیرند و در همین راستا بزرگترین سردار کشور را که در کشور دیگری مهمان بود ترور کردند و همه این اتفاقات این پیام را در برداشت که به هر قیمتی می خواهند کشور ما را به فروپاشی و به نظام جمهوری اسلامی ایران آسیب جدی وارد کنند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: زمانی که دولت در حال تلاش برای بی اثر کردن تحریم های ظالمانه آمریکا بود با پدیده جدید دیگری تحت عنوان کرونا مواجه شدیم که تمام مردم دنیا و اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داد و ضربات سنگینی به اقتصاد همه کشورها وارد کرد.

جهانگیری با بیان اینکه دولت در شرایط جنگ اقتصادی تصمیماتی را متناسب با این شرایط اتخاذ کرده است، افزود: ممکن است برخی از این تصمیمات حتی با تصمیمات چهار سال اول دولت در تضاد بوده باشد اما باید به این نکته توجه کنیم که در جنگ اقتصادی مهم ترین هدف این بود که زندگی مردم آسیب نبیند و حداقل معیشت برای جامعه و به خصوص طبقات ضعیف جامعه فراهم شود.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: ‌البته مردم ایران با نهایت بزرگواری سختی ها را تحمل و همراهی کردند و این همراهی باعث شد آمریکا و اروپا مکرر اذعان کردند که سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ملت ایران با شکست مواجه شده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی در داخل کشور آن قدر خود را مشغول می کنیم که نتیجه کار و عملکرد ملت را نمی بینیم. مقاومت و ایستادگی مردم به جایی رسید که دولت ترامپ و دولت بعدی آمریکا و حتی اروپایی های هم پیمان با آنها گفتند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران به شکست کشیده شده است. که البته این دستاورد در نتیجه تأسی از مقام معظم رهبری مبنی بر راهبرد مقاومت بود که نتیجه این شد که ترامپ به تاریخ پیوست و ملت ایران سرفراز ماند و امروز می تواند قدم های بلندی در مسیر پیشرفت بردارد.

معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری کرد: در ماه های پایانی دولت شاهد اثرات شکست فشار حداکثری باشیم و دولت بتواند اقتصاد را به ریل اصلی بازگرداند و جهت گیری کاهش تورم همچنان در دستور کار قرار گیرد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه فرهنگی، تمدنی و سابقه فرهنگی و تمدنی استان کرمانشاه و نیز آثار و منابع طبیعی این استان گفت: برای من و همه ایرانیان شنیدن این جمله که شاخص بیکاری در استان کرمانشاه بالا است، مسأله تلخی است که باید تلاش کنیم تا مسأله توسعه استان به خوبی پیش برود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به زلزله بزرگ کرمانشاه گفت: کسانی که روزهای اول وقوع زلزله و حجم تخریب ها را دیدند اذعان می کنند که سر برآوردن از آن مقطع کار آسانی نبود، علاوه بر خسارات مادی، ضربه روحی سنگینی این واقعه به مردم وارد کرد که مرتفع کردن مشکلات را زمان بر می کرد اما با فداکاری مردم و نمایش همبستگی ملت ایران و برنامه ریزی های انجام شده از سوی مدیران خوشبختانه به سرعت از این مسأله عبور کردیم.

جهانگیری با اشاره به آغاز کار اجرای پتروشیمی اسلام آباد غرب گفت: قطعاً این طرح بزرگ ده ها واحد صنعتی را به دنبال خود فعال خواهد کرد و با برنامه ریزی های انجام شده از سوی وزارت نفت برای استخراج گاز و اجرای واحدهای دیگر پتروشیمی آینده روشنی برای استان پیش بینی می شود پیام این دست طرح ها حرکت به سمت صنعتی شدن استان است.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر توجه ویژه به مسأله کشاورزی به عنوان مزیت استان کرمانشاه اظهار داشت: صنایع تبدیلی از اولویت های اصلی بخش کشاورزی است. وزارت جهاد کشاورزی برنامه خوبی در این بخش تدوین کرده است، بخش خصوصی علاقمند نیز، هم از داخل و هم از خارج از استان وجود دارد قطعاً با همکاری بیشتر می تواند دستاوردهای قابل توجهی در اشتغالزایی و صادرات داشته باشیم. من از بخش خصوصی می خواهم که با تلاش بیشتر و پرهیز از فرهنگ نادرست «حضور در شرایط سخت» در این بخش بیشتر فعالیت کنند.

جهانگیری با تأکید بر تمرکز روی ایجاد کارخانه قند در استان گفت: یکی از اقلام مهم وارداتی کشور شکر است، خوشخبتانه ظرفیت کشور در تولید نیشکر و چغندر قند می تواند ما را به خودکفایی برساند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سخنان یکی از مدیران کرمانشاه در خصوص همکاری نظام بانکی با تولیدکنندگان و موضوع تحریک تقاضا اظهار داشت: ‌ظرفیت نظام بانکی کشور در این خصوص خوب است، من از استاندار می خواهم که جلسه ای با رییس کل بانک مرکزی و مدیران بانکهای استان برگزار کند تا بانک ها بتوانند به نیازهای واقعی بخش خصوصی پاسخ دهند.

جهانگیری همچنین بخش گردشگری را از مزیت های استان کرمانشاه برشمرد که پس از شیوع کرونا آسیب فراوانی دیده است گفت: باید به زیرساخت ها در این بخش و کمک به فعالان حوزه توجه ویژه ای شود. گردشکری همچنان از اولویت های اصلی دولت برای توسعه است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به موضوع پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه گفت: از قرارگاه خاتم الانبیا خواهم خواست که به منظور تسریع در پیشرفت پروژه محکم تر پای کار بیایند و دراین زمینه آمادگی دارم با حضور سهامداران و پیمانکار جلساتی برگزار کنم تا این پالایشگاه هر چه سریعتر به نتیجه برسد. اتمام این پروژه حق مردم کرمانشاه است و قرارگاه خاتم با توجه به امکاناتی که دارد می تواند در این زمینه بسیار کمک کند.

جهانگیری در خصوص موضوع صنعت سیمان گفت: مسایل عنوان شده از سوی فعالان این بخش در خصوص قیمت گذاری را قبول دارم در حال حاضر تولید سیمان در کشور بیش از تقاضا است و معلوم نیست که آزادسازی قیمت ها به نفع همه کارخانه ها باشد. حتماً در این زمینه به نظرات انجمن سیمان باید توجه شود.

معاون اول رییس جمهور یکی دیگراز مزیت های استان را مرز طولانی مشترک با عراق دانست و گفت: یکی از دستاوردهای دولت فعال سازی مرزها بوده به ویژه مرز پرویزخان که در این برهه فعالیت بسزایی داشته است از همه مدیران به خاطر همکاری خوب با عراق تشکر می کنم و باید از این مزیت به بهترین نحو استفاده شود.

جهانگیری از مدیران استان خواست تا موضوع منطقه آزاد قصر شیرین را که مجلس و دولت آن را تصویب کرده اند، پیگیری کنند و گفت: ‌دلیلی ندارد وقتی دولت و نمایندگان مجلس و مردم با این طرح موافق هستند در جای دیگر مخالفتی وجود داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور در خاتمه اظهار امیدواری کرد: با روحیه و هم افزایی مردم هم مشکل تحریم و هم مشکل کرونا در آینده نزدیک پشت سر گذاشته شود تا اقتصاد کشور شکوفا شده و زندگی مردم از وضع موجود خارج شود.

در این جلسه همچنین دکتر جهانگیری از طریق ویدئوکنفرانس دستور افتتاح تعدادی طرح و پروژه عمرانی، صنعتی و کشاورزی در شهرستانهای قصرشیرین، گیلانغرب، دالاهو، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی را صادر کرد که ارزش سرمایه گذاری این طرح ها هزار و ۱۱۸ میلیارد تومان بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست گزارشی از اقدامات در دست اقدام برای استان کرمانشاه ارائه کرد و با اشاره به ۹۸۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت استان، گفت: خوشبختانه سرمایه گذاری خوبی در حوزه آبیاری نوین در استان انجام شده و تفاهمنامه خوبی نیز برای توسعه گیاهان دارویی منعقد گردیده که بر اساس این تفاهمنامه منابع مالی مناسبی برای کشت گیاهان دارویی در نظر گرفته شده است.

در این جلسه که معاون رییس جمهور در امور مجلس نیز حضور داشت، وزیر نفت از طرح های در دست اقدام بخصوص بهره برداری از میادین گازی به ارزش ۲ میلیارد دلار برای استان کرمانشاه و بخصوص گیلان غرب و سرپل ذهاب خبر داد و گفت: از هم اکنون باید واحدهای فنی و حرفه ای استان را تقویت کنیم تا در اجرای طرح ها، بتوانیم از نیروهای بومی استان بهره مند شویم و گامی در جهت رفع بیکاری استان برداریم.

استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت استان در بخش های مختلف ارائه و از توجه دولت به این استان قدردانی کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها