یادداشت/ داوود عامری

گام دوم انقلاب اسلامی و ارزش‌های تمدن‌ساز

ظهور انقلاب اسلامی، برآمده از ارزش‌های اصیل اسلامی و تقاضای جامعه ایران از سال‌های دور بود که با طلوع آفتاب فجر در سال ۵۷، در قالب نظام جمهوری اسلامی ایران با رای ملت در ۱۲ فروردین به صورت رسمی و قانونی جامه عمل پوشید.
کد خبر: ۴۴۱۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷ - 08February 2021

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ داود عامری؛ واقعیت این است که مردم ایران از دوران مشروطه، به دنبال یک تحول بنیادین در جامعه خود بودند که این تحول نیازمند یک اندیشه متعالی و یک رهبر جامع الشرایط برای انقلابی بزرگ بود.

این اتفاق شکوهمند با اندیشه و خواست اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) رقم خورد و حرکت جامعه ایران به سوی ایجاد یک حکومت نوین بر اساس آموزه‌های اسلامی که اسلامیت و جمهوریت را در خود جمع کند، با وزیدن نسیم پیروزی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) جامه عمل به خود پوشید و مردم ایران با عبور از پل پیروزی فجر، کاخ استبداد و دیکتاتوری را برای همیشه فرو ریختند و به صورت جدی، ارزش‌های بزرگ اسلامی - ایرانی را به عنوان آرمان‌های اصلی خود برای تحقق یک تمدن نوین در ایران کهن و جهان به رهبری امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) پایه‌ریزی و پیگیری کردند که اگر چه ممکن است آن آرمان‌ها به صورت کامل تحقق پیدا نکرده باشند، اما از آنجایی که آرمان‌ها و ارزش‌های طلوع آفتاب انقلاب متکی به نیاز‌های فطری انسان‌ها و جهان‌شمول هستند، کماکان به قوت خود باقی بوده و مانیفست گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی صادر شد، برای تحقق کامل آن‌ها طراحی شده است تا زمینه را برای تحقق تمدن نوین اسلامی فراهم کند که این مهم نیازمند عزم و اراده ملی و حرکت متحدانه در مسیر ارزش‌ها و پیام‌های جهانی انقلاب است. برای روشن شدن موضوع به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- آزادی، تکلیف‌گرایی و کرامت انسانی

شعار آزادی یکی از پر تکرار‌ترین شعار‌های مردم در دوران انقلاب اسلامی بود. در واقع آزادی و کرامت انسانی یک آموزه اصیل دینی نیز برای مردم ایران و رهبری جامعه ایران اسلامی بوده و هست و ملت ایران نشان داده است که روی این ارزش‌های اصیل خود به هیچ عنوان حاضر به معامله و کوتاه آمدن نیستند؛ و در مقابل شعار زدگی آزادی در غرب که چیزی جز آنارشی رفتاری در آن دیده نمی‌شود و انسان‌ها را به افول جایگاه فرهنگی و اجتماعی سوق داده، نشان می‌دهد که آزادی در کنار حفظ کرامت انسانی محترم است و در کنار حقوق بشر، انسان در مقابل خود، جامعه و زیست‌بوم خود تکلیف دارد و این همان نگاه بلند و متعالی انقلاب اسلامی است که نشان از پیام نو برای بشر امروز دارد. امروز بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال تازه جهان در حال درک این مهم است که بستر ساز سعادت بشر خواهد بود.

۲- نوع دوستی و خیرخواهی

اسلام دین سلام و برادری است و مسلمانان واقعی خیرخواه همدیگر و همه انسان‌ها هستند. امروز این ارزش انقلابی، تبدیل به یک خواست جهانی در بین همه ملت‌های آزاده شده است، به طوری که در منطقه ملاحظه می‌شود، به رغم سیاسی کاری‌های ناجوانمردانه برخی دولت‌ها در برابر مظلومیت ملت فلسطین و یمن، ملت‌ها به خصوص ملت نوع دوست ایران از آن‌ها حمایت می‌کند و موضع گیری‌های نظام جمهوری اسلامی در این زمینه، تحقق خواست ملی است و رفتار منطقی و انسان دوستانه ایران به رغم فشار‌های نظام استکباری و هزینه‌های فراوان، اقدامات بشردوستانه و خیرخواهانه ایران در مقابل شعار‌های بشردوستانه و دروغین بعضی قدرت‌های جهانی موجب شده تا ملت‌ها درک صحیحی از خیرخواهی صادقانه ایران و دروغ پردازی‌های صهیونیزم بین الملل پیدا کنند.

۳-صلح و عدالت

جهان سال هاست در فراق عدالت فریاد می‌کند و نظام استکباری بر طبل صلح خواهی دروغین می‌کوبد. صلح یک ارزش جذاب و خواست همه جامعه بشری است، اما نه بدون عدالت. صلح بدون عدالت صلح نیست بلکه یک آرام سازی کاذب و جبری است. انقلاب اسلامی با طرح گفتمان صلح عادلانه به جهان نشان داد که صلح و آرامش زمانی پذیرفته و قابل قبول است که ریشه در عدالت داشته باشد و سعادت دنیوی و معنوی انسان‌ها را تضمین کند. این همان گفتمانی است که انقلاب اسلامی از آغاز بر آن تاکید کرده و امروز حتی در خیابان‌های واشنگتن و نیویورک نیز فریاد زده می‌شود. این نشان از جایگاه فطری این آرمان بزرگ بشری صلح مبتنی بر عدالت که در آموزه‌های اسلامی ما آنرا صلح عادلانه می‌نامیم که فرهنگ مبتنی بر آن می‌تواند تمدن‌ساز باشد.

این ارزش‌های جهان‌شمول نشأت گرفته از روحیه عدالت‌خواهی و معنویت‌گرایی ملت ایران بوده و هست. ملت ایران هیچگاه اهل تعدی و تجاوز به دیگران نبوده و نیست. ایرانیان حتی در زندگی شخصی خود نیز بسیار انسان دوست و مهمان نواز هستند، به طوری که یکی از بارزترین صفت‌هایی که ملت‌های دیگر از ویژگی‌های ایرانیان در خاطر خود ضبط و بر آن تاکید می‌کنند، مهمان نوازی، مهربانی و نوع دوستی آنهاست.

۴- فرهنگ مقاومت و استکبارستیزی

رویه دیگر صلح‌طلبی و عدالت‌خواهی در انقلاب اسلامی، مبارزه با ظلم و مقاومت در برابر ظالمان است. استکبار ستیزی یکی از بارزترین ارزش‌های انقلاب اسلامی است و مقاومت در برابر ظالمان از خصیصه‌های بارز ایرانیان است که با وجود تحمل ناملایمت‌های تاریخی و تحمیل توطئه‌های مختلف توسط دشمنان در طول بیش از ۴۰  سال بعد از انقلاب، هیچگاه از ذهن و سبک زندگی مردم ایران پاک نشده است و همچنان محکم ایستاده بر آرمان‌های خود به آینده پر افتخار امید دارند. همین ویژگی، مردم ایران را به حامی بزرگ ملت‌های مظلوم جهان تبدیل کرده و مقاومت را به عنوان یک فرهنگ و الگوی عملی و الهام بخش برای رسیدن به ارزش‌ها و اهداف خود برای جهانیان معرفی کرد و امروز ایران اسلامی بارزترین حامی مسلمانان و مظلومان عالم محسوب می‌شود و عملکرد ایران در سال‌های اخیر در مبارزه و مقابله با تروریست و مقاومت در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا این ارزش فرهنگ‌ساز و تمدن آفرین را بیشتر در منظر جهانیان قرار داده است و دیگران نیز این خصیصه را تحسین می‌کنند و یکی از ظرفیت‌های الهام بخش ایران می‌دانند.

۵- ایثار و از خودگذشتگی

در جهان معاصر که اومانیسم و لذت‌جویی، بسیاری از انسان‌ها را در مسیری قرار داده بود که جز به منافع خود به هیچ چیز دیگری فکر نکنند. ارزش‌های بزرگی، چون ایثار و ازخودگذشتگی فراموش شده بود و سعادت نوع بشر رو به افول بود و جامعه انسانی دیگر تصور درستی از این ارزش دیرپای انسانی و اسلامی نداشت. انقلاب اسلامی و حوادث بعد از آن به ویژه تحولات سال‌های اخیر در منطقه غرب آسیا نشان داد که فرهنگ و ارزش‌های انقلاب اسلامی، انسان‌هایی را تربیت کرده که حاضرند برای ارزش‌های خود، ملت مسلمان، همسایگان و مظلومان، گرانبهاءترین سرمایه خود یعنی جانشان را فدا کنند و از مرز حق، عدالت و انسانیت دفاع نمایند و با رفتار خود تعریف جدیدی از مهربانی و محبت به همنوعان را ارائه دادند و این تصویر همان چیزی است که امروز نظام استکباری از آن ترسیده و آن را به نشانه نفوذ ایران معرفی می‌کند و آن را برای خود ویرانگر می‌داند، ولی باید بدانند که این محبت ملت‌های آزادیخواه به ایران است نه چیز دیگری.

۶- معنویت گرایی و ثروت آفرینی

جهان تحت تسلط غرب و شرق، همه ارزش‌ها را در قدرت، ثروت ظالمانه و منهای معنویت خلاصه کرده بود؛ همه انسان‌ها در نظام دو قطبی، به مثابه ابزاری برای پیشبرد اهداف سودجویانه نظام‌های استکباری بودند.

انسان‌ها، در حال فراموشی ارزش‌های اصیل انسانی بودند و ثروت‌های نامشروع، غالب جوامع را به برده اقتصادی شرکت‌های چند ملیتی تبدیل کرده بود. در چنین شرایطی، ملت ایران راهی خارج از معیار‌های پذیرفته‌شده غالب پیش روی جهانیان قرار داد و آن توجه به معنویت و آرامش روحی براساس باور‌های معنوی و دینی و تلاش برای تجربه زندگی آرام و توام با معنویت و رفاه توام با یک اقتصاد مناسب بود.

معنویت‌گرایی در کنار تولید ثروت و رفاه عمومی و پایبندی به اصول اخلاقی از ارزش‌های مهم انقلاب ایران اسلامی بوده و هست، هر چند توطئه‌های فراوان دشمنان و غفلت‌های کارگزاران نظام اسلامی نگذاشته تا این ارزش و خواست اسلامی، جامه عمل بپوشد و در جهان امروز الهام‌بخشی کند. ولی تحولات بزرگ و پیشرفت‌های چشمگیر ایران در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد که این آرمان بزرگ که مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی تئوریزه شده است، دور از دسترس نیست و مدل مناسبی برای یک تمدن سعادت ساز انسان است.

۷- اندیشه ورزی و خردگرایی

در جهان درگیر با آنارشی همه‌جانبه و غرق در افراط و تفریط‌های مختلف و ظهور گروه‌های افراطی و تکفیری از همه ادیان و فرق عالم به ویژه گروه‌های افراطی صهیونیزم پنهان در دالان‌های روابط بین‌الملل و گروه‌های تروریسم و افراط‌گرایی‌های شبه‌ناسیونالیسم و رشد آن در جهان مسیحیت که ریشه در تفکرات فاشیستی صلیبی دارد، جهان را به وحشت انداخته بود و هم اکنون نیز درگیر خود کرده است. در این میان انقلاب اسلامی با رویکردی اندیشه‌مدار و خردورز به دنبال تعادل و ایجاد بستر اجتماعی و فرهنگی بوده و هست تا حکومت عالمان و خادمان شکل گیرد و مردم بر اساس دانایی زندگی کنند و به سعادت خود بیاندیشند. ایران در مقابل همه توطئه‌ها، بدگویی‌ها و کج‌اندیشی‌های دشمنان سعی کرده با مقاومت هوشمندانه و خردگرایی حرکت کند و این محبوبیت ایران و انقلاب اسلامی را میان ملت‌ها چند برابر کرده است.

برشماری ارزش‌ها و پیام‌های جذاب جهان شمول انقلاب اسلامی که ریشه در فرهنگ و باور مردم ایران و مسلمانان دارد، بی‌شمار است که پرداختن به همه آن‌ها زمانی در خور می‌طلبد که اینک در اختیار نیست، اما همه بدانیم این ارزش‌ها و پیام‌های جذاب جهانی و رفتار صادقانه که ریشه در فرهنگ انقلاب اسلامی، مردم ایران و مسلمانان دارد، بسترساز اصلی تمدن نوین اسلامی خواهد بود. یادمان نرود هر تمدن روحی دارد و کالبدی که روح آن همین فرهنگ و ارزش‌های جهان شمول آن است و کالبد بدون روح جسمی بی جان است و از یاد رفته و به باد سپرده می‌شود. بیاییم به آن مهم توجهی در خور کنیم تا قدمی به شایستگی در تحقق کامل گام دوم انقلاب برداریم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها