رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری:

رشد علمی ایران پس از انقلاب ناشی از خودباوری ملی است

اسماعیل قادری‌فر گفت: در حوزه نانو فناوری رتبه چهارم، زیست فناوری رتبه یازدهم، سلول‌های بنیادی جایگاه دهم و در حوزه هوا و فضا رتبه نهم تولید علم در جهان را به خود اختصاص داده‌ایم.
کد خبر: ۴۴۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷ - 08February 2021

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، برنامه «بدون خط خوردگی» «رادیو گفت‌وگو» در خصوص دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری با اسماعیل قادری‌فر، رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

قادری‌فر دستاورد‌های علمی و فناوری ایران در دوران انقلاب را برجسته توصیف کرد و اظهار داشت: در حوزه علم و فناوری به هیچ وجه نمی‌توان شرایط امروز را با دوران پیش از انقلاب مقایسه کرد. به عنوان مثال در فرآیند رتبه بندی و علم سنجی در مراجع معتبر جهانی در سال ۱۳۵۷، ایران اساساً وجود خارجی نداشت و نام ایران برای نخستین بار، پس از انقلاب در رتبه بندی‌های معتبر و پایگاه‌های علم سنجی آورده شد.

وی به آمار‌های کمی اشاره و بیان کرد: تعداد دانشجویان در سال نخست انقلاب اسلامی کمتر از ۲۵۰ هزار نفر بود و امروز به حدود چهار میلیون دانشجو رسیده است. همزمان با رشد کمی فعالیت‌های علمی و دانشگاهی در کشور، روند تولید علم نیز افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر ایران رتبه ۱۶ روند صعود علم را در دنیا به خود اختصاص داده است.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری از رشد ۱۱ برابری شتاب علمی ایران در سطح جهان خبر داد و گفت: در بین سال‌ها ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رکود شتاب علمی در اختیار ایران قرار داشت و این نشان دهنده حرکت علمی کشور در دوران انقلاب اسلامی است.

وی رشد علمی در دوران انقلاب اسلامی را ناشی از خودباوری ملی دانست و عنوان کرد: در حوزه نانو فناوری رتبه چهارم، در حوزه زیست فناوری رتبه یازدهم، در حوزه سلول‌های بنیادی جایگاه دهم و در حوزه هوا و فضا رتبه نهم تولید علم در جهان را به خود اختصاص داده ایم.

قادری فر پیشرفت علمی ایران را از برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: خودباوری که در جامعه علمی و نخبگانی کشور ایجاد شده است و کمتر کسی است که نام دانشمندان ایرانی را در صدر پایگاه‌های علمی جهان نبیند.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری در عین حال، پیشرفت‌های علمی فعلی را برای ایران ناکافی دانست و گفت: همزمان که پیشرفت‌های علمی را شاهد هستیم، به مقوله بسیار مهم توسعه فناوری و روند گذار کشور از اقتصاد نفتی به اقتصاد علم محور که اقتصاد دانش بنیان از آن نام می‌برند توجه کرده ایم.

وی اشاره کرد: در حال حاضر نزدیک به ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند. همچنین حدود هفت هزار و ۵۰۰ استارت آپ یا کسب و کار‌های نوپا نیز در حال خدمت رسانی هستند و همه این پیشرفت‌ها مربوط به زمانی است که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار