پهپادهای بردبلند در حال ساخت است/ هر تهدیدی را می‌توانیم پاسخ دهیم

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش از ساخت پهپادهای با بردبلند در آینده نه چندان دور خبر داد.
کد خبر: ۴۴۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱ - 09February 2021

پهپادهای بردبلند در حال ساخت است/ هر تهدیدی را می‌توانیم پاسخ دهیمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، روز‌های منتهی به ۲۲ بهمن یادآور اتفاقات و خاطرات تلخ و شیرینی بسیاری برای ملت ایران است، حوادثی که در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ رخ می‌داد. بیعت تاریخی و انقلابی همافران و کارکنان نیروی هوایی ارتش، حرکتی بود که تمام معادلات محمد رضا پهلوی و حامیانش را بر هم زد و به نزدیک شدن پایان عمر رژیم پهلوی سرعت بسیار بالایی داد. اقدام شجاعانه کارکنان نیروی هوایی ارتش موجب شد که سران رژیم شاهنشاهی به این نتیجه برسند که دیگر عمر حکومتشان به پایان رسیده و دیگر نمی‌شود این حرکت عظیم مردمی را مانند سال ۱۳۳۲ سرکوب کرد.

در دهه مبارک فجر و در آستانه ۲۲ بهمن سال روز پیروزی انقلاب اسلامی به پاس احترام و بزرگداشت حرکت عظیم و تاریخ ساز همافران و کارکنان نیروی هوایی الهی ارتش و همچنین آشنایی با توان و قابلیت‌های امروز نهاجا و با گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با امیر سرتیپ خلبان مهدی هادیان معاون هماهنگ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو نشستیم.

مشروح گفت‌وگویی معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش با را در زیر می‌خوانید:

با توجه به اینکه در آستانه بیست و دوم بهمن هستیم در مورد نقش نیروی هوایی و اقدام شجاعانه‌ای که در نوزدهم بهمن ماه توسط نیروی هوایی انجام شد و اهمیت آن توضیح دهید؟

اجازه می‌خواهم ابتدا با اهمیت رسانه‌های جمعی در حوزه جنگ نرم گفت‌وگو را آغاز و بعد به سوال جنابعالی برسم.

امروز بخش مهمی از هژمونی و قدرت پوشالی آمریکا و ابرقدرت‌ها مرهون قدرت رسانه و همین طور بحث اخبار و حوزه جنگ ترکیبی و جنگ نرم متأثر از فضای رسانه است. آن‌ها ابزار و فناوری‌های جدید را در خدمت گرفته‌اند تا مخاطب را تحت تأثیر قرار دهند و بتوانند روی مخاطب کار فرهنگی انجام دهند، با توجه به تدابیری که فرمانده معظم کل قوا در بحث اهمیت جنگ رسانه‌ای و جنگ نرم داشتند هرچند کشور نسبت به ایده‌آل‌های ایشان فاصله دارد، اما به نظرم با حضور خبرگزاری‌های قدرتمند و جوانان و پرنشاط و خوش فکری که در بدنه خبرگزاری‌ها هستند، بخشی از مطالبات مد نظر ایشان انجام شده و خبرگزاری‌ها به خوبی نقش خود را ایفا می‌کنند و ما از این بابت به عنوان یک شهروند و یک سرباز در حوزه جنگ سخت و جنگ نرم ممنون هستیم.

مجدداً ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب شکوهمند اسلامی را خدمت همه تبریک می‌گویم و یاد و خاطره جمیع شهدا، شهدای انقلاب، شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و مدافع سلامت را گرامی می‌دارم. بهمن ماه یادآور خاطراتی شیرین از حماسه آفرینی‌های ملتی است که به پیروی از قیام حضرت سیدالشهدا و به رهبری امام راحل انقلاب را به پا کردند. انقلابی که ادامه راه انبیای الهی و مبارزه تاریخی حق علیه باطل است. این انقلاب به عنوان مهم‌ترین حادثه قرن معاصر، بسیاری از معادلات را در هندسه قدرت دستخوش تغییر کرده است و امروز نام ایران اسلامی به عنوان پرچمدار و ام القرای جهان اسلام مزین است و ان‌شاالله این انقلاب با دستان با کفایت مقام معظم رهبری تحویل صاحبش خواهد شد.

۴۳ سال از عمر این انقلاب می‌گذرد و امروز انقلاب با اقتدار و ثبات در اوج عزت و رشد عالی ست و ان‌شاالله به سرمنزل مقصود که ساخت تمدن نوین اسلامی و زمینه ساز ظهور حضرت، ولی عصر (عج) خواهد رسید؛ اما هر حرکتی در شروع خود با توجه به اینکه ممکن است ثبات لازم را پیدا نکرده باشد، آسیب‌پذیری‌های خاص خود را خواهد داشت.

روز نوزدهم بهمن روز حماسه آفرینی کارکنان نهاجا و روز به یاد ماندنی بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی است که در حقیقت کارکنان، افسران و درجه داران در تخصص‌های مختلف در آن جمع بودند و سایر کارکنان نهاجا هم در اقصی نقاط کشور و پایگاه‌های مختلف از این حرکت حمایت کردند.

مردم عزیز عنایت دارند که ماه‌ها قبل از وقوع انقلاب، راهپیمایی‌ها، تحصن‌ها و اعتراضاتی در پایگاه‌ها توسط نیرو‌های پروازی، فنی، خلبان‌ها، همافران و سایر کارکنان انجام شده بود؛ مثل راهپیمایی پنج هزار نفری پایگاه بوشهر، اعتراضات در پایگاه بندرعباس و اصفهان و دستگیری جمعی از کارکنان نهاجا و اعزام آنان به زندان خاش جهت اعدام.

انقلاب شگفتی قرن معاصر و روز نوزدهم بهمن شگفتی انقلاب و نقطه عطفی در تاریخ سراسر حماسه میهن اسلامی است و این عزت و افتخار به نام بچه‌های نیروی هوایی ثبت و ضبط شده است. در کلیه روز‌های قبل از روز ۲۲ بهمن، یگان‌های عملیاتی ما اعتراضات به صورت علنی مطرح شده بود و این حرکت در سوابق ساواک و سازمان ضد اطلاعات ارتش در کلیه اسناد ثبت و ضبط شده است.

این حرکت انقلابی کاملاً آشکار بود و نهایتاً در روز ورود حضرت امام (ره) و استقبال باشکوه توسط کارکنان نیروی هوایی از همان بدو ورود، از دریافت حضرت امام (ره) تا تأمین حفاظت ایشان، رفتن ایشان به بهشت زهرا تا زمان مستقر شدن شأن، در بحث کمک به مباحث حفاظتی اماکن مهم همه این جریانات نیروی هوایی نقش بسیار ویژه‌ای داشت.

شرایط انقلاب در ایام الله دهه فجر و روز‌های منتهی به پیروزی انقلاب، شرایطی خاص و شکننده‌ای بود. زمانی که ارتش مهمترین پشتوانه رژیم طاغوت بود و هرگز این رژیم و ایادی سرسپرده آمریکا، فکر نمی‌کردند که ارتش تحت هیچ شرایطی بخواهد خلاف میل آنان عمل کند، اما با عنایت خداوند متعال، زمان شناسی، دشمن شناسی و تعهدشان باعث شد حماسه تاریخی روز نوزدهم بهمن اتفاق بیفتد و جمعی از کارکنان نیروی هوایی به عنوان پرچمدار و خط‌شکن حاضر شوند.

انقلاب اسلامی یک شگفتی و نوزدهم بهمن یکی از شگفتی‌های انقلاب و نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی بود. اینکه گفتیم نیروی هوایی خط‌شکن بود، کسانی که خط شکنی می‌کنند باید جسارت لازم و ایمان کافی به کارکنان داشته باشند که این مدال افتخار و رزق لایحتسب را کارکنان نیروی هوایی کسب کردند و در آن روز تاریخی و بیعت تاریخی خط را شکستند. این اتفاق امید را به اردوگاه مردم و انقلابیون می‌آورد و به همان اندازه دشمن و وابستگان به نظام طاغوت را دچار یأس و ناامیدی می‌کند و به تعبیری کمر رژیم را می‌شکند.

وقتی در کارزار نظامی کار به نقطه‌ای حساس می‌رسد، هر حرکتی می‌تواند صحنه و نتیجه‌ای متفاوت را رقم بزند که این اتفاق توسط بچه‌های نیروی هوایی رقم خورد. در روز بیستم و بیست و یکم، گارد مرکز آموزش‌ها را محاصره می‌کند و مردم داد می‌زنند که گارد دارد بچه‌های نیروی هوایی را قلع و قمع می‌کند، به دادشان برسید، مردم به سرعت به کمک بچه‌های نیروی هوایی آمدند و با نیروی هوایی همراه شدند و هیمنه گارد را شکستند و برگ زرین دیگری رقم می‌خورد.

این انتخاب خداوند بود که بچه‌های نیروی هوایی این توفیق را پیدا کنند و آن حرکت تاریخی را انجام دهند، پس از سه روز از روز تاریخی ۱۹ بهمن ماه، همبستگی مردم و ارتش در جا‌های مختلف اتفاق افتاده و ارتش با مردم همراه شد و انقلاب ظرف سه روز به پیروزی رسید. اگر واقعه نوزدهم بهمن نبود، می‌بایستی بهای سنگین و شهدای زیادی می‌دادیم و مشکلات زیادی برای ملت انقلابی پیش می‌آمد، اما حضور کارکنان نیروی هوایی به این پیروزی سرعت زیادی بخشید و انقلاب به ثمر رسید.

با گذشت چهل و دو سال از عمر انقلاب اسلامی تفاوت نیروی هوایی را با قبل از انقلاب در چه می‌بینید و شرایط امروز نیروی هوایی را، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که می‌دانید قبل از انقلاب آمریکایی‌ها به لحاظ سیاست‌هایی که در خاورمیانه و غرب آسیا داشتند، نیروی زمینی و دریایی را به ویژه نیروی هوایی را به آخرین فناوری‌ها مجهز کرده بودند و آخرین هواپیماها، جنگنده، بمب افکن و شکاری، هواپیمای ترابری سنگین و نیمه سنگین را در اختیار ایران گذاشته بودند. شاید به نوعی بشود گفت ایران یکی از کشور‌هایی بود که قوی‌ترین ناوگان و قدرت هوایی بلامنازع را در منطقه داشت که آمریکایی‌ها در اجرای راهبرد‌های خود از آن بهره مند می‌شدند.

ثروت این آب و خاک، تجهیزات، امکانات و آموزش‌ها در ارتش و به ویژه نیروی هوایی همه تحت‌الشعاع و در راستای سیاست‌های آمریکا بود و به تبع آن بحث وابستگی وجود داشت. نزدیک به صد هزار مستشار در کشور و به ویژه در نیروی هوایی بودند مستشاران کار راهبری را در سطوح بالا حتی در حوزه فرماندهی یگان‌های عملیاتی را انجام می‌دادند، از آموزش خلبان‌ها، بچه‌های فنی تا حوزه تعمیرات در رده‌های مختلف را آمریکایی‌ها انجام می‌دادند.

یکی از بستگان نزدیک ما که در سیستم فنی بود تعریف می‌کردند که در آن زمان بچه‌ها خودشان قطعه‌ای را باز و تعمیر کردند و، چون از پلمپ کارخانه آن را در آورده بودند، توبیخ و تنبیه شدند و کارشان به ساواک کشیده شد، در صورتی که این قطعه با هزاران دلار پول بیت‌المال خریداری می‌شد. قطعاتی که مشکل داشت به صورت پک می‌رفت و یک قطعه نو جایگزین آن می‌شد و این اوج وابستگی بود.

ارتش و نیروی هوایی کاملاً متکی به مستشاران بود و آمریکایی‌ها باید کار قطعه رسانی را انجام می‌دادند، در آن زمان حوزه آفند و پدافند یکی بود انواع و اقسام سامانه‌ها، چه هواپیما‌های ترابری سنگین، نیمه سنگین، سبک، هواپیمای جنگنده اف ۱۴، اف ۴، اف ۵، سایت‌های موشکی و راداری را آمریکایی‌ها پشتیبانی می‌کردند.

حضرت آقا در خاطراتشان یاد می‌کنند که یکی دو ماه بعد از پیروزی انقلاب، جمعی از بچه‌های انقلابی نیروی هوایی خدمتشان می‌رسند و گزارشی می‌برند که طی یکی دو ماه آینده نیروی هوایی به‌کلی زمین‌گیر می‌شود و حضرت آقا این گزارش را به محضر امام می‌برند. امام به تعبیر ساده می‌فرمایند: بروید به بچه‌ها سلام من را برسانید و بگویید روی پای خودشان بایستند، می‌توانند هواپیما را سرپا نگه دارند، پیام حضرت امام به بچه‌ها منتقل می‌شود و امسال در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هستیم و چهل و دو سال است که پرنده‌های ما پرواز می‌کنند.

ما بعد از پیروزی انقلاب قائله‌های بزرگ شمال غرب و غرب را پشت سر گذاشتیم و حضور مقتدرانه نیروی هوایی را با تمام توان و قوا در طی این سال‌ها می‌بینید. اوج عزت و افتخار برای نیروی هوایی حماسه هشت سال دفاع مقدس بود. در آن روز‌ها با وجود همه تحریم‌ها در نیروی هوایی به دست توانمند متخصصین داخلی به سرعت کار تعمیر، بازسازی و آماده سازی سامانه‌ها انجام می‌شود و ما افتخار می‌کنیم که اولین جهاد خودکفایی در نیروی هوایی تشکیل شد.

نیروی هوایی در مأموریت‌های مختلفی همچون برخورد با ضد انقلاب به ویژه اشراری که در غرب و شمال غرب بودند و در روز اول جنگ و عملیات پر افتخار کمان ۹۹ حضور مقتدرانه‌ای داشت. بچه‌های نیروی هوایی بعد از پیروزی انقلاب با روحیه جهادی پای کار آمدند و سامانه‌ها را عملیاتی نگه داشتند. دفاع مقدس هم شرایط بسیار پیچیده‌ای بود که شاید مجال پرداختن به آن نباشد، اما انجام هزاران سورتی در ماه و صد‌ها سورتی در روز با آن محدودیت‌هایی که نیروی هوایی داشت به لحاظ اینکه یک قطعه کوچک هم می‌توانست هواپیما را زمین‌گیر کند، کار بسیار دشواری بود. بیشترین آمار شهدای ما به چند ماه اول و سال اول جنگ برمی‌گردد به خاطر اینکه نیروی هوایی یکه تاز میدان بود و سرنوشت جنگ را تغییر داد.

حضرت آقا در فرمایشات خود تاکید دارند که هرگز فداکاری‌های خلبانان جان برکف و کارکنان نیروی هوایی را فراموش نمی‌کنیم. کارکنان نیروی هوایی مأموریت‌های افتخارآفرینی را انجام دادند؛ در دفاع مقدس هیچ عملیاتی نبود که نیروی هوایی حضور نداشته باشد، چه در حوزه عملیاتی و انهدام دشمن و چه به عنوان مأموریت پشتیبانی از نیرو‌های سطحی، شناسایی هوایی، ترابری هوایی و ... و در هیچ عملیاتی در هشت سال دفاع مقدس نبوده که پشتیبانی نیروی هوایی چه قبل از عملیات و چه بعد و حین عملیات را نداشته باشیم.

در روز اول جنگ دشمن بعثی اولین سیلی را دو ساعت بعد از حمله به ایران دریافت می‌کند و در روز اول جنگ بخش مهمی از تأسیسات نظامی، پادگان‌ها، پایگاه‌ها، مراکز سیاسی و اقتصادی دشمن، مورد آماج بمب‌ها و حمله خلبانان سرافراز میهن اسلامی قرار می‌گیرد. ظرف یک تا دو هفته صادرات نفت عراق به صفر رسید و اگر پشتیبانی سایر کشور‌ها از غرب و شرق نبود شاید چند ماه هم به طول نمی‌کشید که به هر شکل نیروی هوایی با عملیات کمان ۹۹ جنگ را شروع و با عملیات غرور آفرین مرصاد جنگ را به پایان می‌رساند.

امروز با عنایت خداوند متعال و تدابیر نورانی مقام معظم رهبری و روح خودباوری کارکنان نیروی هوایی، این نیرو به عنوان یکی از پرچمدارانی است که فعل ما می‌توانیم را صرف کرده‌است.

شاید ما به ظاهر همان سامانه‌های قبل انقلاب را داشته باشیم، اما با تغییراتی که در آن‌ها ایجاد کرده‌ایم، می‌توانند به طیف گسترده‌ای از تهدیدات پاسخ بدهند و بخشی از بازدارندگی راهبردی که مد نظر مقام معظم رهبری ست را رقم بزنند. امروز این امنیت پایدار را در کنار عنایت خداوند متعال و به برکت خون شهدا، مرهون حوزه اقتدار نیرو‌های مسلح هستیم.

هواپیما‌ها ما شامل ناوگان‌های شکاری، شکاری بمب افکن، انواع هواپیما‌های ترابری و حوزه پهپادی، حوزه جنگ نرم، حوزه شبیه ساز و جنگ الکترونیک آموزش همه به دست توانمند متخصصین مجرب، پیشکسوتان و جوانان انقلابی و خوش‌فکر در نیروی هوایی و حوزه صنایع دفاعی و شرکت‌های دانش بنیان به روز رسانی شده است.

در حوزه توان رزم با برخورداری از انواع و اقسام طیف‌های مختلف از هواپیما‌هایی که از قبل داشتیم و چه هواپیما‌هایی که بعد از انقلاب خریداری کردیم و چه هواپیما‌هایی که به دست توانمند متخصصین داخلی ساخته شده مثل صاعقه و کوثر و انواع پهپاد‌ها همه از آسمان میهن اسلامی صیانت می‌کنیم. آلرت ما به صورت بیست و چهار ساعته در پایگاه‌های مختلف برقرار است و در صورت نیاز نیروی هوایی با ویژگی‌های ذاتی همچون چابکی، قدرت آتش، سرعت عمل و انعطاف پذیری بالا به سرعت می‌تواند پاسخ گوی هر تهدیدی باشد و این را کسانی که بایست بدانند خوب می‌دانند.

امروز به مراتب وضعیت ما نسبت به قبل از انقلاب چه از لحاظ ناوگان و چه به لحاظ فناوری کاملاً متفاوت است. صنعت هوانوردی و داشتن نیروی هوایی یک صنعت بسیار پرهزینه است و یک عقبه فناوران محور و پشتوانه‌ای قوی می‌خواهد که بتواند این کار را انجام دهد که به حمدالله در نیروی هوایی این ظرفیت ایجاد شده است.

در بحث مهم آموزش، در دانشگاه هوایی شهید ستاری و مرکز آموزش‌های هوایی شهید خضرایی، کلیه متخصصین را خودمان آموزش می‌دهیم؛ از آموزش‌های پایه تا آموزش‌های تخصصی، فنی، پروازی، انواع آموزش‌های پیشرفته خلبانی و در تایپ‌های مختلف هواپیما‌های شکاری، شکاری بمب افکن و ترابری و پهپاد را خودمان انجام می‌دهیم.

تربیت خلبان برای اینکه به نقطه‌ای برسد که مأموریت جنگی و رزمی انجام دهد، بایستی زمان خاص خود را سپری کند و فارغ التحصیل شدن از دانشکده خلبانی تازه شروع کار است؛ برای اینکه یک خلبان بتواند خلبان رزمی شود چه در حوزه هواپیمای شکاری، شکاری بمب افکن و چه ترابری و پهپادی باید کار تاکتیکی و رزمی بسیار دقیق را انجام دهید.

امروز علی رغم همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که دشمن چهل و دو سال به میهن اسلامی تحمیل کرده، بچه‌های نیروی هوایی روی پای خودشان ایستاده‌اند. ما از ناوگان هایمان علی رغم همه پیچیدگی‌هایی که دارد خودمان نگهداری می‌کنیم. رسیدن به مرز دانش و لبه فناوری باعث شده که امروز صاعقه را خودمان می‌سازیم؛ ما از ساختن پرستو شروع کردیم بعد رسیدیم به آذرخش، صاعقه و حالا کوثر، یاسین و همه این‌ها به دست توانمند متخصصین داخلی ساخته شد و این‌یک صنعت بسیار های‌تک و پیچیده است. فناوری‌های مختلف و زیرساخت‌های مهمی باید در کنار هم جمع شوند تا شما بتوانید یک هواپیما تولید کنید، چه برسد به یک هواپیمای شکاری بمب افکن که ویژگی‌های خاص خود را دارد.

امروز به این افتخار نائل آمدیم که بخش‌های مختلف طراحی، بدنه آیرودینامیک هواپیما، سیستم‌های مختلف، تخصص‌های مختلف مورد نیاز در تولید و ساخت قطعات پیچیده و فن آورانه را خودمان انجام می‌دهیم.

در حوزه تولید تسلیحات، موشک‌های حرارتی و دورایستا، چه پروژه‌هایی در دستور کار دادید و چه موشک‌هایی در این تولید شده است؟

به لحاظ شرایط خاص سیاسی حاکم، ظرف یک ماه گذشته رزمایش‌های زیادی انجام شد و قبل از آن هم، رزمایش تخصصی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده بود. در حوزه قدرت هوایی و حاکمیت هوا و فضا، تجهیزات و تسلیحات به ویژه تسلیحات هوشمند حرف اول را می‌زند. دیگر دوره بمب ۵۰۰ پوندی که ما در دوران دفاع مقدس استفاده می‌کردیم گذشته است.

ما در دفاع مقدس واقعاً مظلومانه جنگیدیم، آن زمان خلبان‌های ما برای اینکه هدفی را با دقت بالا بزنند بایستی در ارتفاع پایین پرواز می‌کردند، در حالی که دشمن از سامانه‌های مختلف همچون دیواره کابل‌های زمینی تا انواع موشک‌ها و سلاح‌های سبک و سنگین پدافندی را بر علیه هواپیما‌های ما استفاده می‌کرد؛ اما امروز این افتخار را داریم که سامانه‌ها و تسلیحات هوشمند، بمب‌ها و موشک‌های دور ایستا از صد‌ها کیلومتر دورتر بدون اینکه به رینگ و سامانه‌های پدافندی دشمن وارد شوند در یک منطقه امن خلبان بتواند با فراغ خاطر و دقت تمام ناوبری را انجام دهد، بدون اینکه نگران دیده شدن باشد و با برخورداری از توانمندی‌های حوزه جنگ الکترونیک و سامانه‌های فریبیک هدف را از صد‌ها مایل دورتر بزند و برگردد.

حوزه موشک‌های هوا به هوا، بمب یا موشک به ویژه مهمات هوشمند، موشک‌های هوا به هوا، هوا به زمین و در کل هوا پایه داستان خاص خود را دارد و تعداد معدودی از کشور‌ها این تسلیحات را در اختیار دارند. در صنایع دفاعی در حوزه موشک‌های هوا به هوا، هوا به زمین و هوا پایه سامانه‌هایی را تولید می‌کنیم که در عرصه نبرد هوایی شرایط را برایمان به گونه‌ای دیگر رقم بزنند و اقتدار و بازدارندگی را ایجاد نمایند. هیچ نگرانی نداریم و مؤلفه‌های قدرت بازدارندگی و قدرت راهبردی را در اختیار داریم.

اگر دشمن امروز به حوزه جنگ شناختی، جنگ ترکیبی، جنگ نرم و همینطور حوزه اقتصاد، معیشت و دارو روی آورده به خاطر این است که از حوزه جنگ سخت هیچ چیزی عایدش نشده است و به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ سخت هیچ‌گونه دستاوردی برایشان نداشته به جز اینکه هیمنه و اعتبارشان را زیر سوال ببرد و در اذهان عمومی خردشان کند.

ارتش در دی ماه یکی رزم مشترک پهپادی داشت که همه نیرو‌ها در آن حضور داشتند، در مورد این رزمایش بفرمائید، نیروی هوایی از چه نوع پهپاد‌هایی استفاده کرد؟

انواع و اقسام مهمات هوشمند، هواپیما‌های شکاری، شکاری بمب افکن، کلاس‌های مختلف بمب و موشک‌های هوا پایه را در رزمایش‌های اخیر به کار بردیم. شاید یک زمانی پیشرفته‌ترین مهمات هواپیمای ما موشک نقطه زن آمریکایی بود؛ اما امروز آن موشک سبک‌ترین سلاح نقطه زنی ست که داریم، امروز با آنچه که در صنایع دفاعی و در حوزه جهاد خودکفایی ساخته شده می‌توانیم از صد‌ها مایل دورتر اهداف را مورد اصابت قرار دهیم.

پهپاد‌های نیروی هوایی ارتش در حوزه نبرد، چه جنگ کلاسیک و چه جنگ ناهمطراز، نقش و اثر بخشی خاص خود را دارد. امروز نیروی هوایی توانمندی ساخت پهپاد در کلاس‌های مختلف را دارد و به حمد الله کشور در اوج افتخار و اقتدار قرار گرفته است. همانطور که در رزمایش‌های مختلف دیده‌اید، پهپاد‌ها از صد‌ها مایل دورتر می‌توانند عملیات انجام دهند، پهپاد‌ها بسته به نوع ماموریتشان می‌توانند در فواصل مختلف و ارتفاعات مختلف کار انجام دهند.

نیروی هوایی پهپاد‌های هوشمند قابل حمل و تجهیز به سلاح‌های هوشمند و پهپاد‌های جنگ الکترونیک را در اختیار دارد که می‌توانند کار جنگ الکترونیک را به خوبی انجام دهند و در کنار پهپاد‌های رزمی و هواپیمای باسرنشین وارد حوزه عملیاتی دشمن شده و به سامانه‌های دشمن نفوذ پیدا کنند.

پهپاد‌ها در حوزه شناسایی و عکسبرداری هم پیشرفت زیادی داشته‌اند این پهپاد‌ها به راحتی توانستند از ناو هواپیمابر آمریکایی فیلم بگیرند و در بحث اشراف اطلاعاتی بسیار کارآمد هستند.

پهپاد‌ها در حوزه رزم، شناسایی و جنگ الکترونیک در نیرو‌های مختلف مأموریت هایشان را انجام می‌دهند، امروز پهپاد یکی از شاخصه‌های اصلی حوزه توانایی رزم ارتش جمهوری اسلامی ایران است و مرکز ثقل آن نیروی هوایی ست.

کار آموزش خلبان‌های پهپادی را خودمان انجام می‌دهیم و در حوزه ساخت هم وارد شده‌ایم و وضعیت پهپاد‌های ما به عنوان یک نیروی بازدارنده روز به روز بهتر و ایده آل‌تر می‌شود. پهپاد‌ها در حوزه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم شرایط خاص خود را دارند و مأموریت‌های خودشان را انجام می‌دهند.

چند سال پیش پهپاد کمان ۱۲ رونمایی شد، آیا به تولید انبوه رسیده است؟ در چه حوزه‌های از آن استفاده می‌کنید؟

بله، کمان ۱۲ امروز در رزمایش‌های مختلف نیرو‌های مسلح به کار گرفته می‌شود و امیدواریم در آینده نه چندان دور خبر‌های خوشحال کننده تری در حوزه ساخت پهپاد‌های با برد بالاتر به سمع و نظر مردم عزیز برسد.

در رزمایش تخصصی نیروی هوایی که در اصفهان برگزار شد کمان ۱۲ فیلم‌ها را از صحنه بمباران مناطقی که هواپیما‌ها مورد اصابت قرار می‌دادند به صورت آنلاین به تهران مخابره می‌کرد، همزمان با آن پهپاد‌های کمان ۱۲ رزمی می‌آمدند و کار نقطه زنی را انجام می‌دادند و در کنار آن پهپاد کمان ۱۲ که محمول سیستم جنگ الکترونیک بودند مأموریت جنگ الکترونیک را در سناریوی رزمایش انجام می‌دادند. کمان ۱۲ به عنوان یک مؤلفه شاخص در رزمایش تخصصی نیروی هوایی و در رزمایش پهپاد ایفای نقش کرد و کار خود را در مأموریت تعریف شده به خوبی انجام داد.

ما شاهد پرواز همزمان پهپاد اطلاعاتی، شناسایی، پهپاد جنگالی، و پهپاد رزمی با تعداد زیاد بودیم و این نشان می‌دهد در حوزه تولید به جایی رسیده‌ایم که گردان تخصصی کمان ۱۲ را در تعدادی از پایگاه‌هایمان عملیاتی کنیم و در کنار سایر تولیداتی که داریم کمان دوازده هم بتواند با دستان پر افتخار خلبانان جان برکف و کارکنان فنی آماده پرواز و در مأموریت‌های واگذاری شرکت نمایند.

امیر موسوی نیروی هوایی را قطب پهپادی ارتش اعلام کردند، شما فکر می‌کنید چرا نیروی هوایی این جایگاه را به دست آورده است؟

آنچه که در تدابیر امیر فرمانده محترم آجا مطرح شد نشان دهنده انتظارات و مطالباتی ست که به سلسله مراتب باز می‌گردد و خاستگاه پرواز در ارتش است. زمانی که از حوزه پرواز صحبت می‌شود از عامه مردم تا حوزه تخصصی و سلسله مراتب، همه نگاه‌ها به نیروی هوایی ارتش برمی‌گردد. اینکه امیر موسوی از نیروی هوایی به عنوان مرکز ثقل پهپاد در ارتش جمهوری اسلامی یاد کردند، اقتدار آفرینی و مأموریتی ست که نهاجا در توان رزم و قدرت و دکترین بازدارندگی به عهده داشت و مدنظر سلسله مراتب است، نیروی هوایی بایستی به این نقش و رسالت خود بپردازد و مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد.

توانمندی نیروی هوایی را در حوزه جنگ الکترونیک و جنگ سایبری که امروز در سطح جهان بسیار مطرح می‌شود، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تجهیزات هوایی به نوعی هستند که در حوزه جنگ الکترونیک و سایبر در کنار فناوری‌های مختلف به کار می‌رود. به همین دلیل عرصه هوایی از گذشته خاستگاه جنگ الکترونیک بوده است، شما وقتی تاریخ جنگ الکترونیک را می‌خوانید به وضعیت نیروی هوایی باز می‌گردد و هواپیما‌ها این قابلیت را داشتند که کار جنگ الکترونیک را چه به صورت خاص و چه به صورت معمول انجام دهند.

امروز وضعیت ما در حوزه جنگ الکترونیک کاملاً فرق می‌کند. یک زمانی پارت سامانه‌های جنگ الکترونیک که آمریکایی‌ها به ما می‌دادند طیفی محدود برای معدودی از سلاح‌های شرقی و روسیه در آن زمان تعریف شده بود؛ اما امروز با پیشرفتی که در حوزه جنگ الکترونیک داریم در باند فرکانسی بسیار گسترده، بر علیه رادار‌های مختلف و در فرکانس‌های مختلف می‌توانند کار جنگ الکترونیک و کار فریب و اختلال را به خوبی انجام دهند؛ در حوزه رادار‌های هوا پایه، سامانه‌های موشکی، رادار‌های زمینی و موشک‌های زمین به هوا هم پیشرفت‌های زیادی داشتیم و این جزو افتخارات نیروی هوایی ست.

در نیروی هوایی به لحاظ وضعیت خاصی که حوزه هوا و امنیت جنگ الکترونیک دارد، جلودار حوزه جنگ الکترونیک هستیم.

حوزه سایبر هم بسیار خاص است و یکی از محتمل‌ترین تهدیدات محسوب می‌شود. هرچقدر تجهیزات و فناوری‌ها پیشرفته‌تر می‌شود به تبع آن آسیب‌هایی را هم ایجاد می‌کند و هر توانمندی ضعف‌های خاص خود را دارد. ما در حوزه سایبر هم وضعیت بسیار خوبی داریم، امکانات زمینی، کامپیوتر‌ها و تجهیزات پیشرفته داریم و می‌توانیم تهدیدات سایبری را خنثی کنیم و در وضعیت موجود به خوبی هم می‌توانیم آفند و هم پدافند را انجام بدهیم.

با توجه به اینکه برخی از مأموریت‌ها بیست و چهار ساعته و همیشگی است و جنگ و صلح هم تأثیری بر آن‌ها ندارد، آیا در حوزه دفاع از آسمان کشور و رصد آسمان کشور از توان پهپادی استفاده می‌کنید؟

در حال حاضر پهپاد‌ها در بخشی از مأموریت‌ها به عنوان یک راهکار و راهبرد در حوزه مأموریت هواپیما‌های با سرنشین می‌توانند ایفای نقش می‌کنند. ما گاهاً از پهپاد‌ها به عنوان یک راهبرد در کنار هواپیمای با سرنشین استفاده می‌کنیم و پاسخ مثبت هم گرفته‌ایم، ان‌شاالله با ساخت پهپاد‌های جدید به صورت گسترده و قوی از پهپاد‌ها استفاده خواهیم کرد.

قطعاً در حوزه پهپاد نسبت به دهه‌های گذشته انقلابی ایجاد شده است. مطمئناً اگر نیاز باشد پهپاد‌ها در حوزه آفند به عنوان اولین لایه پدافندی عمل می‌کنند، نیروی هوایی این آمادگی را دارد که امکانات پهپادی را گسیل بکند و از امکانات و ظرفیت‌هایی که در این حوزه هست استفاده کند.

بحث شبیه ساز‌ها در نیروی هوایی یک سابقه بسیار گسترده دارد تا الان هم این نیرو بسیاری از شبیه ساز‌ها را تولید و بهره برداری کرده است، با توجه به نیاز سازمان هواپیمایی کشور به این شبیه ساز‌ها آیا این توانمندی در نیروی هوایی وجود دارد که بتواند نیاز آن‌ها را هم برطرف کند تا مجبور نشوند سالانه برای آموزش هزینه‌های زیادی صرف کنند؟

حوزه شبیه ساز‌ها جز تخصص‌های ویژه و هایتک است که در نیروی هوایی کاربری و تعریف خاص خود را دارد. شبیه ساز‌هایی که آمریکایی‌ها در آن زمان آورده بودند برای تعدادی از هواپیمای شکاری و ترابری بود به مرور زمان بسیاری از قطعاتشان فرسوده می‌شد و فن آوری شأن به مراتب پیشرفته‌تر از فناوری خود هواپیما بود. در گذشته شبیه سازی که بتوانند علاوه بر تیک آف لندینگ انجام دهد، قابلیت حرکت داشته باشد و مأموریت‌های تاکتیکی را شبیه سازی کند به هیچ عنوان وجود نداشت، اما امروز شبیه ساز انواع پرنده‌ها یا به دست توانمند نیرو‌های خودمان ساخته شده مثل هواپیما گردان میراژ، صاعقه، کوثر و انواع دیگر و یا شبیه ساز‌هایی که قبل از انقلاب بوده به روز رسانی شده است و فقط کابین شبیه ساز قدیمی است و کل قطعات کاملاً تغییر کرده و در خدمت نیروی هوایی هستند.

بخشی از آموزش‌های ما، و توان رزم ما مرهون استفاده از شبیه سازهاست که این هم یک افتخار برای نیروی هوایی ست و ما سالیانه صد‌ها خلبان را آموزش می‌دهیم.

امروز ما با شبیه ساز‌ها کار تاکتیکی، نبرد هوایی، مأموریت برون مرزی انجام می‌دهیم و اهداف خاص را شبیه سازی می‌کنیم و خلبان‌ها از شبیه ساز‌ها استفاده می‌کنند.

در حوزه هواپیمای ترابری سنگین و نیمه سنگین سیمیلاتور‌های را داریم که اگر نیاز باشد، سایر سازمان‌ها نیز حتماً می‌توانند از آن استفاده کنند و هم به این قابلیت و مرز فناوری رسیده‌ایم که اگر نیاز باشد کار ساخت را انجام دهیم، این کار سخت‌تر از ساخت سیمیلاتور هواپیمای شکاری و نیمه شکاری بمب افکن و انواع هواپیما‌های ترابری نیست.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار