کارگردان انیمیشن نبرد خلیج فارس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

دشمنان انقلاب اسلامی، لشکر عظیمی از فراعنه علمی و فرهنگی هستند

فرهاد عظیما گفت: جبهه دشمنان انقلاب اسلامی متشکل از لشکر عظیم فراعنه علمی و فرهنگی جهان در همه حوزه‌ها به‌خصوص سینما است؛ بر همین اساس برای مقابله با این هجمه فرهنگی باید به دنبال تربیت نیروهای متعهد در حوزه سینما و انیمشن باشیم و با حمایت از آنان بستری را فراهم کنیم تا با دنیا رقابت کنند؛ هرچند که این کار، ساده نیست.
کد خبر: ۴۴۱۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵ - 09February 2021

«فرهاد عظیما» کارگردان انیمیشن در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌‌پرس در مشهد، با اشاره به انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲ اظهار داشت: با تولید بازی «بتلفیلد» که در بخشی از آن ایران فتح می‌شود و شخصیتی مثل سپبهد شهید سلیمانی در آن درمی‌آید؛ گروه انیمیشن‌سازی فاطمه‌الزهرا (س) تصمیم گرفت در پاسخ به این اقدام، ساخت انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲ را کلید بزند؛ که این انمیشن نزدیک به چهار سال با کمترین امکانات و حمایت‌ها ساخته شد.

وی با بیان اینکه توقع ما این بود که این انیمیشن دیده شود اما متأسفانه آن طور که باید، بخصوص در بین اقشار انقلابی و ارزشی جامعه، مورد توجه و استقبال واقع نشد، تأکید کرد: آن کسانی که تریبونی داشتند و می‌توانستند از چنین اثری حمایت کنند؛ این کار را نکردند. این در حالی بود که این اثر در خارج از ایران، به‌خصوص در آمریکا، مورد توجه و تحلیل قرار گرفت.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: بیشتر اوقات مدیران، نخبگان و افراد شاخص انقلابی گلایه‌مند هستند که چرا آثار خوبی در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمن ساخته نمی‌شود؛ باید در پاسخ، به این مطلب اشاره کرد که چرا از تولید انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲ توسط گروه انمیشن‌سازی فاطمه‌الزهرا (س) حمایت نشد؟

عظیما با اشاره به این مطلب که جامعه فرهنگی ایران دیدگاه‌های فرهنگی بزرگی دارد اما در عرصه اجرا و عمل آن طور که بیان می‌شود انجام نمی‌شود، یادآور شد: به نظر من صرف توجه به نقد فیلم، به‌خصوص از نوع آمریکایی و هالیوودی آن، و دست روی دست گذاشتن کاری از پیش نمی‌رود. متأسفانه افراد معروفی هستند که اصطلاحاً پیچ و مهره فیلم‌های آمریکایی را برای مخاطب درآورده و از دل آن تحلیلی را در قالب دشمن‌شناسی ارائه می‌کنند؛ ولی درباره اثر تولیدی گروه انمیشن‌سازی حتی یک خط هم حرف هم زده نشد و آن را معرفی نکردند. چنین افرادی فقط تهدیدها را می‌بینند و به فرصت‌ها توجهی ندارند.

دشمنان انقلاب اسلامی، لشکر عظیمی از فراعنه علمی و فرهنگی هستند

کارگردان انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲ همچنین تأکید کرد: گروه ما به دلیل اینکه برند شناخته شده‌ای نبود و مورد حمایت سازمانی خاص قرار نداشت؛ تولیداتش آنگونه که باید و شاید در داخل بازخورد نداشت اما در خارج مورد توجه قرار گرفته بود. شبکه سی.ان.ان همان زمان این اثر را به عنوان یک تحول رسانه‌ای در ایران توصیف کرده بود. اگر واقعاً چنین کاری یک تحول است نباید صرفاً از شبکه‌های نهال، پویا و امید پخش شود؛ بلکه دیگر شبکه‌های پرمخاطب سیما هم باید به آن توجه کنند.

وی در ادامه بیان کرد: هنگامی که می‌خواستیم از انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲ رونمایی کنیم به خاطر شباهت یکی از شخصیت‌ها به سپهبد شهید سلیمانی باید مجوز چهره ایشان را از سازمان‌های ذی‌ربط می‌گرفتیم و این برای گروه انیمیشن‌سازی فاطمه‌الزهرا (س) مانع بزرگی بود. در نتیجه ناامید شدیم و امیدی هم نداشتیم که به جایی برسد. در همین اثنا از دفتر شهید سلیمانی نامه‌ای آمد که مجوز کار با مساعدت ایشان فراهم شده بود.

عظیما با اشاره به اینکه بزرگانی همچون سپهبد شهید سلیمانی به دنبال کاغذبازی‌های مرسوم نیستند که مانع از انجام کار خوب شوند، افزود: نگاه شهید سلیمانی راهبردی و کلان بود؛ این نوع نگاه برخلاف برخی مدیرانی است که ظاهر انقلابی دارند و به نیروهای فعال در سایر استان‌ها نگاهی از بالا به پایین دارند. گناه این گونه مدیران انقلابی‌نما چه بسا بیشتر از نیروهای ضدانقلاب خارج‌نشین باشد چراکه آنها دشمن قسم خورده هستند و رو بازی می‌کنند.

دشمنان انقلاب اسلامی، لشکر عظیمی از فراعنه علمی و فرهنگی هستند

وی همچنین افزود: بابت فعالیت‌هایی که در حوزه انیمیشن دارم از سوی عوامل خارج از کشور هم مورد تهدید واقع شدم و هم حدود سه الی چهار سال قبل هم با پیشنهادهای میلیاردی و اعطای پناهندگی به خارج از کشور مواجه شدم. در کنار این‌ها هم چندین بار صفحاتی که در فضای مجازی داشتم مسدود شدند. اتفاقاتی از این دست از سوی دشمنان طبیعی است اما بازخوردهای افراد داخلی نسبت به فعالیت امثال ما اصلاً طبیعی نیست.

کارگردان انیمیشن راشل‌کوری در ادامه تاکید کرد: من طی حدود چهار سال اخیر تقریباً در یک بایکوت رسانه‌ای به سر می‌برم. تلخی این برخوردها به حدی است که برخی اوقات برای یک لحظه گمان می‌کنم که نکند ما فیلم یا اثری در راستای اهداف ضدانقلاب ساخته‌ایم که با گروه انمیشن‌سازی اینگونه برخورد می‌شود!

دشمنان انقلاب اسلامی، لشکر عظیمی از فراعنه علمی و فرهنگی هستند

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود تأکید کرد: ما ایدئولوژی محکمی به نام اسلام ناب محمدی (ص) داریم و به آن هم معتقدیم؛ منتهی در عرصه عمل چطور رفتار می‌کنیم که توسط رسانه‌های ضدانقلاب دچار چالش شده و زیر سئوال می‌رویم؟ اگر به این اعتقاد داشته باشیم که صرفاً با شعار دادن در راهپیمایی‌ها، که در جای خود به جا است، بی‌عمل به بهشت می‌رویم؛ گمان نکنم اندیشه درستی باشد. عرصه عمل به این است که ضمن تولید آثار خوب، از آن حمایت شود. انجام کار خوب به این نیست که فقط جمع همفکران خود را مورد حمایت قرار دهیم.

عظیما ادامه داد: جبهه دشمنان انقلاب اسلامی متشکل از لشکر عظیم فراعنه علمی و فرهنگی جهان در همه حوزه‌ها به‌خصوص سینما است؛ بر همین اساس برای مقابله با این هجمه فرهنگی باید به دنبال تربیت نیروهای متعهد در حوزه سینما و انیمشن باشیم و با حمایت از آنان بستری را فراهم کنیم تا با دنیا رقابت کنند؛ هرچند که این کار، ساده نیست. هر کار خوب و ایده‌آلی در زمینه انیمیشن نیازمند میلیاردها تومان اعتبار است اما مسئولین ذیربط به خوبی از تولید آن حمایت نمی‌کنند.

وی در نقد نگاه وسواس گونه مدیران در قبال تخصیص بودجه به گروه‌های هنری یادآور شد: اینکه سازمان و یا نهادی که بودجه‌ای را برای اجرای یک پروژه اختصاص می‌دهد نگران هزینه‌کرد آن باشد مهم و ارزشمند است ولی سئوال اینجاست امروز که کشور ایران به یک قدرت موشکی در منطقه غرب آسیا تبدیل شده؛ آیا این اتفاق یک شبه محقق شده است؟ مطمئناً در این قدرت آنی بدست نیامده و این توان دفاعی به تدریج بدست آمده است. این روند در بحث انیمیشمن یا پویانمایی هم جریان دارد.

این کارگردان انیمیشن در ادامه با اشاره به اینکه برخلاف تصور مسئولان امر یک شبه نمی‌توان به جایگاه مطلوبی در عرصه پویانمایی رسید، گفت: من معتقدم آنچه که آنها انتظار دارند چیزی شبیه به ماجرای معجزه عصای حضرت موسی (ع) است که این، کار ما نیست. درست است هزینه‌ای صرف می‌شود که در جاهایی از اثر ممکن است خطا رخ دهد اما باید توجه داشت که به مرور زمان خطاها برطرف می‌شود و اثر قابل قبول و بهتری نسبت به قبل ارائه خواهد شد؛ این هزینه‌ها در اصل یک سرمایه‌گذاری است.

دشمنان انقلاب اسلامی، لشکر عظیمی از فراعنه علمی و فرهنگی هستند

وی در پایان با ذکر این نکته قرآنی که خود را طوری تقویت کنید که دشمنان اصلاً گمان حمله و یا تعدی به شما نبرند، تأکید کرد: این تقویت کردن فقط در حوزه نظامی نیست بلکه فضای فرهنگی و رسانه‌ای را هم شامل می‌شود. من معتقدم اگر اقتدار و صلابت نظام مقدس جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح در آثار هنری تجلی داشت و مجموعه‌های فرهنگی از آثار تولید شده در این حوزه حمایت می‌کردند شاهد اتفاقاتی نظیر حمله به مجلس شورای اسلامی نبودیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها