آغاز عملیات والفجر ۸ با ندای «یا زهراء»‌ سردار فضلی + صوت

صوت اعلام رمز عملیات «والفجر ۸» توسط سردار «علی فضلی» و صحبت او به غواصان منتشر شد.
کد خبر: ۴۴۱۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵ - 10February 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌‎پرس، عملیات والفجر ۸ یکی از عملیات‌های موفقیت آمیز و بزرگ هشت سال دفاع مقدس در بهمن‌ماه ۱۳۶۴ به مدت ۷۵ روز انجام شد. رزمندگان در این عملیات با عبور از رودخانه اروند که از طریق پل بعث یکی از شاهکار‌های مهندسی جنگ به عراق وارد شده بر سواحل اروند، ساحل شمالی خور عبدالله و شبه جزیره فاو مسلط شوند و راه ورود عراق به خلیج فارس را از طریق فاو مسدود کنند.

صوت آغاز عملیات والفجر ۸ با ندای «یازهرا»‌ی سردار فضلی+ صوت

تنها ۹ ماه پس از عملیات ثامن الائمه و با آزادسازی خرمشهر عبور از اروندرود به عنوان یکی از راه‌های شکست دشمن مد نظر قرار گرفت. هر وقت حسن باقری از اسرای دشمن می‌پرسید که چرا برای رسیدن به آبادان از اروندرود نگذشتید، می‌گفتند که اروند، رود خروشانی است و نمی‌توان از آن گذشت.

با عبور غواصان لشکر‌های ۲۱ امام رضا علیه السلام، لشکر ۱۰ سیدالشهداء علیه السلام و تیپ الغدیر استان یزد از اروند رود و حمله به مواضع دشمن بعثی در جزیره ام‌الرصاص درساعت ۱۰ شب با رمز یا زهرا سلام الله علی‌ها انجام شد.

گذر از اروندرود در برنامه‌های نظامی ارتش صدام جایگاهی نداشت، نه در تهاجم اولیه و نه روز‌هایی که آبادان در محاصره نیرو‌های دشمن به سر می‌برد. حتی در نبرد بیت المقس که رزمندگان ایرانی خرمشهر را محاصره کرده بودند، دشمن نتوانست از اروندرود به نیروهایش در خرمشهر کمک برساند.

صوت لحظه آغاز عملیات والفجر ۸ با رمز «یا فاطمه الزهرا» توسط سردار علی فضلی و مکالمات او با غواصان لشکر ۱۰ سیدالشهدا به یادگار مانده است که در ادامه می‌شنوید.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار