با حضور وزیر اطلاعات؛

کتاب «مبارزات آیت‌الله مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک» رونمایی شد

کتاب دو جلدی فعالیت‌ها و مبارزات آیت الله «مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک» با حضور وزیر اطلاعات در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم رونمایی شد.
کد خبر: ۴۴۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰ - 09February 2021

کتاب «مبارزات آیت الله مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک» رونمایی شدبه گزارش دفاع‌پرس از قم، کتاب دو جلد «مبارزات آیت الله مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک» امروز با حضور وزیر اطلاعات، استاندار قم و مدیرکل اطلاعات استان در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، اسناد موجود کتاب حاضر، مجموعه‌ای از اسناد محرمانه ساواک پیرامون فعالیت‌های آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است که به همت وزارت اطلاعات و مرکز بررسی اسناد تاریخی کشور جمع آوری شده و به چاپ رسیده‌است.

سال‌های آغازین نهضت امام خمینی (ره)، بخش مهمی از مبارزات آیت‌الله مکارم شیرازی را تشکیل می‌دهد؛ انتشار مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام»، انتشار مقالات کوبنده علیه حکومت در روزنامه‌های کثیرالانتشار و ایراد سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها، از شاخص‌ترین فعالیت‌های وی علیه حکومت پهلوی بود.

این مرجع تقلید، برای تغذیه فکری جوانان، در سال ۱۳۳۷ شمسی به همراه گروهی از دانشمندان و فضلای حوزه علمیه قم، ماهنامه علمی و دینی درس‌هایی از مکتب اسلام را منتشر کرد.

با شروع نهضت اسلامی در ابتدای دهه ۱۳۴۰ آیت‌الله مکارم شیرازی به این نهضت پیوست و مبارزات خود علیه رژیم پهلوی را آغاز کرده و در این راه متحمل زندان‌ها و تبعید‌های بسیاری شد.

وی در خرداد ۱۳۴۲ توسط حکومت شاه مدتی زندانی شد و پس از آزادی مبارزات خود را از سر گرفت. این مرجع تقلید بعد از قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ قم نیز به اتهام «اقدام علیه امنیت و اخلال در نظم و آسایش عمومی» در ۲۱ دی همان سال به شهر‌های چابهار و در ادامه به مهاباد و انارک نائین تبعید شد که در مرداد ماه ۱۳۵۷ از تبعید رهایی یافت و با شدت گرفتن حوادث انقلاب به تهران آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار