صنعاء: دولت مستعفی با تحریک سعودی‌ها مذاکرات مبادله اسرا را ناکام گذاشته است

رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن گفت که هیأت مذاکره کننده دولت مستعفی منصور هادی با تحریک سعودی‌ها مذاکرات مبادله اسرا را که از 20 روز پیش در پایتخت اردن جریان دارد، بی نتیجه گذاشته است.
کد خبر: ۴۴۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰ - 11February 2021

صنعاء: دولت مستعفی با تحریک سعودی‌ها مذاکرات مبادله اسرا را ناکام گذاشته استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رئیس کمیته ملی امور اسرای یمنی روز پنجشنبه گفت که هیچ پیشرفتی در مذاکرات جاری در امان پایتخت اردن طی بیست روز گذشته تاکنون حاصل نشده است.

«عبدالقادر المرتضی» در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» تصریح کرد: «دستور کار این مذاکرات، بررسی آزادی سیصد اسیر از دو طرف بوده است که ناصر منصور هادی (سرتیپ سابق ارتش یمن و برادر رئیس جمهور مستعفی این کشور) یکی از اسرا است و البته در این خصوص در مذاکرات ژنو توافق شده بود؛ اما از اینکه طرف مقابل حالا هیچ جوابی نمی‌دهد، غافلگیر شده‌ایم».

المرتضی با اشاره به وجود اختلاف میان اعضای هیأت مذاکره‌کننده طرف مقابل گفت: «به دنبال اینکه رئیس هیأت مذاکره کننده طرف مقابل تغییر کرد، طرف مقابل از خودش در ازای عمل به توافقی که در ژنو شده بود، سلب مسئولیت کرد و این موضوع، برایمان غیرمنتظره بود.»

وی افزود: «نقش میانجیگر این مذاکرات، ارائه پیشنهادهایی جدید یا راه حل‌هایی جایگزین است؛ اما طرف مقابل به سفارش عربستان سعودی در هر مذاکره‌ای سنگ اندازی می‌کند.»

رئیس کمیته ملی امور اسرای یمنی گفت: «توافق شده بود که هر طرف اسامی مشخصی از میان اسرا ارائه ندهد، اما طرف مقابل می‌خواست که اسامی برخی اسرایی را که خواستار آزادی آنهاست ارائه دهد، پس از اینکه ما با این خواسته آن موافقت کردیم آنها با خواسته ما برای آزادی سمیره مارش اسیر زن یمنی مخالفت کردند.»

المرتضی با اشاره به اینکه در حال حاضر توپ در زمین سازمان ملل است، گفت: «ما منتظریم سازمان ملل تصمیم‌هایی کارساز بگیرد تا ثابت کند که برای حل مهم‌ترین پرونده انسانی و اعتمادسازی از سوی جامعه بین الملل جدیت و حرکت وجود دارد».

وی تاکید کرد: «اگر سازمان ملل هیچ جدیتی در پرونده اسرا نداشته باشد، آینده مذاکرات و فرآیند سیاسی از واقعیت به دور خواهد بود».

پنجم بهمن بود که «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن از آغاز پنجمین دور نشست کمیته نظارت بر اجرای توافق تبادل اسرا بین صنعاء و دولت مستعفی عبدربه منصور هادی خبر داد.

گریفیتس در بیانیه خود با اشاره به برگزاری این نشست در امان پایتخت اردن، از هیأت‌های دو طرف یمنی خواست تا مسئله آزادی تمامی اسرا و بازداشت‌شدگان بیمار، زخمی‌ها، سالخوردگان و کودکان را در اولویت گفت‌وگوهای خود قرار دهند.

وی همچنین بر ضرورت آزاد شدن تمامی غیرنظامیان بازداشت‌شده از جمله زنان بدون هیچ قید و شرطی تأکید کرد.

بزرگ‌ترین مبادله اسرا در یمن تحت نظارت سازمان ملل و کمیته جهانی صلیب سرخ در مهر ماه گذشته انجام شد و طی آن ۱۰۸۱ اسیر و بازداشتی از جمله ۱۵ نظامی سعودی و چهار نظامی سودانی که در قالب نیروهای ائتلاف سعودی در یمن حضور داشتند، آزاد شدند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار