دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چگونه در جمع «أین الرجبیون» باشیم؟

ماه رجب یکی از ماه‌های پرفضیلت خداوند است که برای آن اعمالی وارد شده است؛ در این ماه دل و جان از زنگارهای گناه و غفلت شست‌وشو داده می‌شود تا آماده ورود به ضیافت‌الله اعظم باشد.
کد خبر: ۴۴۲۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲ - 13February 2021

چگونه در جمع «این الرجبیون» باشیم؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، طبق روایات گفته می‌شود که در صحرای محشر همه مردم از اولین و آخرین آن‌ها در وادی بسیار وسیعی قرار می‌گیرند؛ درحالی‌که سر‌ها در گریبان است و عرق شرم از سر و رو می‌چکد و همگی در انتظار موعد رسیدگی به نامه اعمال تک تک بندگان هستند، ناگهان منادی ندایی سر می‌دهد «این الرجبیون» کجا هستند؟

در این هنگام جمعی برمی‌خیزند که چهره‌هایشان، چون قرص ماه می‌درخشد و صفوف پریشان و متحیر محشر را می‌‎شکافند و در پیشگاه حقیقت می‌ایستند. نادی، ندا سر می‏‌دهد که بهشت بر شما گوارا باد و ایشان با آرامشی رشک برانگیز به سمت مامن الهی حرکت می‌کنند که زمزمه‌ای برمی خیزد که: «این‌ها چه کسانی بودند که چنین با احترام و آسان از صراط گذشتند» پاسخ می‌شنوند: «ما رجبیون هستیم، زنان و مردانی که وقتی ماه رجب با تمام رحمتش بر ما سایه افکند با روی گشاده به استقبالش رفتیم، روز‌هایی از آن را روزه گرفتیم و شب‌هایش را به عبادت صاحبش گذراندیم. در ماه او که همان ماه رجب است از بذل مال دریغ نورزیم، تا برای آخرت خویش توشه‌‏ای فرستاده باشیم و خداوند بخشاینده به پاس این عمل‌‏ها مقامی مرحمت فرمود، که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده است.»

مرحوم شیخ عباس قمی در بیان فضیلت و اعمال ماه رجب در کتاب شریف مفاتیح الجنان نوشته است که ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان در شرافت، کامل و تمام بوده و روایات بسیارى در فضیلت آن‌ها وارد شده است‏. از جمله از رسول خدا صلى اللّه علیه و آله روایت شده که رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در احترام و فضیلت به آن نمی‌رسد و در این ماه جنگ‏ با کافران حرام است. رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امّت من است، کسىی که یک روز از ماه رجب را روزه‏ بدارد، مستحقّ خشنودى بزرگ خدا می‌شود و خشم حق از او دور می‌گردد و درى از درهاى دوزخ به رویش بسته می‌شود.»

از امام صادق (ع) نقل شده که حضرت محمد (ص) فرمودند: «رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه به محضر پروردگار از گناهان خویش طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب‏» می‏‌گویند، زیرا که رحمت ‏خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‏‌شود پس بسیار بگویید استغفرالله و اسئله التوبه»

امام صادق (علیه السلام) نیز فرموده‌اند: براستی که نوح در روز اول رجب سوار کشتی شد و به همراهان خود گفت که این روز را روزه بگیرند و فرمود کسی که این روز را روزه بگیرد جهنم به اندازه مسافت یکسال از او دور خواهد شد و کسی که هفت روز از این ماه را روزه بگیرد در‌های هشتگانه بهشت برای او باز می‌شود و کسی که پانزده روز از این ماه را روزه بگیرد حاجتش داده خواهد شد و کسی که بیشتر روزه بگیرد خدای عزوجل ثواب بیشتری به او عنایت خواهد کرد.

از جمله مناسبت‎های مهم این ماه میلاد سه تن از امامان معصوم است. در شب اول ماه میلاد امام محمدباقر (ع) واقع شده و در نیمه آن میلاد حضرت علی (ع) که در ایام البیض قرار گرفته و خود اعمال مفصلی را شامل می‌شود و خداوند آن را از محبوب‌ترین روز‌ها و گرامی‌ترین زمان‌ها شمرده است.

در اعمال این ماه آمده است:

هرکه در ماه رجب یک روز روزه بدارد و چهار رکعت نماز بگذارد به این ترتیب که در رکعت اوّل صد مرتبه «آیة الکرسى» بخواند و در رکعت دوّم دویست مرتبه سوره توحید، نمى‏‌میرد تا مقامش را در بهشت‏ ببیند، یا دیگرى براى او ببیند؛ و نیز سیّد از پیامبر روایت کرده: هرکه در روز جمعه ماه رجب بین نماز ظهر و عصر چهار رکعت نماز بخواند به این صورت که‏ در هر رکعت یکبار سوره «حمد» و هفت بار «آیة الکرسى» و پنج مرتبه «سوره توحید» سپس ده بار بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» آمرزش مى‏خواهم از خدایى که معبودى جز او نیست و از او درخواست توبه دارم.

در طول ماه هزار بار خواندن این دعا: استغفرالله ذوالجلال و الاکرام من جمیع الذنوب و الاثام. شیخ صدوق در این باره روایت کرده است که هر کس این دعا را در رجب هزار بار بخواند خداوند به او می‌گوید: اگر تو را نیامرزم خدای تو نیستم، خدای تو نیستم.

خواندن سوره توحید ۱۰ هزار یا هزار بار که هر کس در رجب این سوره را هزار بار بخواند در قیامت پاداشی برابر عمل هزار پیامبر و هزار فرشته خواهد داشت و هیچ کس از او به خدا نزدیکتر نخواهد بود جز آنکه پیش از این سوره را خوانده باشد.

گفتن هزار بار لا اله الا الله و روایت شده هر کس در رجب هزار بار لا اله الا الله بگوید خداوند صد هزار حسنه برای او می‌نویسد و صد کاخ بهشتی به او می‌دهد.

از جمله اعمال دیگر ماه رجب که دارای فضیلت بی شماری است خواندن دعای یا من ارجوه لکل خیر بعد از هر نماز واجب است این دعا در مفاتیح الجنان ذکر شده و برای فرد فضیلت‌های بی‌شماری را به همراه دارد.

اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامیده‌اند، شبی که در آن ملائکه بر زمین نزول می‌کنند. برای این شب اعمالی ذکر شده که بدین قرار است.

روز پنج شنبه اول آن ماه -در صورت امکان و بلا مانع بودن- روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد، ما بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود. پیامبر اکرم صلوات الله علیه در فضیلت این نماز می‌فرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد.

خواندن دعای اللهم انی اسالک صبر الشاکرین لک در هر روز از اعمال دیگر این ماه است. در کتاب اقبال در مورد این دعا آمده است که معلی از حضرت امام صادق (علیه السلام) خواست تا دعایی به او بیاموزد که تمام معارف شیعه را در برداشته باشد امام خواندن این دعا را به او توصیه کرده است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها