کارشناسان غرب آسیا در نشست تحلیل تحولات یمن در خبرگزاری دفاع مقدس:

مدیریت ایران یک مدیریت بشر دوستانه در یمن است/ انصار الله مجهز به موشک و پهباد است

نشست بررسی و تحلیل جنگ تحمیلی عربستان علیه یمن با حضور کارشناسان غرب آسیا در خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۴۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱ - 11April 2015

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، تجاوز عربستان سعودی و همپیمانانش به یمن در حالی وارد سومین هفته خود میشود که انصارالله بخشی از سلاحهای ارسالی جنگندههای سعودی برای طرفداران رئیسجمهور مستعفی یمن در عدن را به غنیمت گرفته است.10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس به جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر و سودان است.

از آغاز جنگ تحمیلی عربستان سعودی علیه یمن بسیاری از غیر نظامیان شهید و مجروح و زخمی شدند.

به منظور بررسی تحولات یمن نشست بررسی و تحلیل جنگ تحمیلی عربستان علیه یمن با حضور کارشناسان غرب آسیا در خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست رضا صدر الحسینی ، محمدرضا مرادی و رضا قبادی حضور داشته و دلایلی اصلی حمله عربستان سعودی به یمن و احتمال ادامه یافتن این جنگ در محور زمینی مورد بررسی قرار گرفت.

 

یمن حیات خلوت عربستان سعودی

محمدرضا مرادی کارشناس مسائل غرب آسیا در ابتدای این نشست با اشاره به مهمترین دلایل حمله عربستان سعودی به یمن گفت: یمن برای عربستان بسیار با اهمیت است و در واقع حیات خلوت عربستان محسوب می شود و امنیت عربستان به یمن گره خورده است.بعد از برکناری علی عبدالله صالح عربستان تلاش کرد همچنان در یمن موثر بماند و این هدف را با روی کار آمدن منصور هادی دنبال کرد. در مدت حکومت هادی نارضایتی مردم افزایش پیدا کرد همزمان با اعتراضات مردمی طرح تقسیم یمن به 6 اقلیم مطرح شد که مردم و اصار الله با آن مخالفت کردند و در چنین شرایطی هادی استعفا کرد و به جنوب یمن گریخت و عدن را به عنوان پایتخت اعلام کرد.

در واقع می توان یکی از دلایل شروع جنگ عربستان علیه یمن را مسائل داخلی عربستان و اختلافات شاهزادگان سعودی اعلام کرد از سوی دیگر با پیشروی انقلابیون عربستان موفقیت های مردمی را نتوانست تحمل کند چراکه این پیشروی ها متضاد با منافع عربستان بود.

عربستان به دنبال طرح زمین سوخته برای یمنی ها

همچنین عربستان از دیرباز به اشغال چند استان یمن چشم طمع داشت و عربستان به دنبال فلج کردن بنیه نظامی یمن و پدافند این کشور بود از این رو عربستان با همان هدفی که تروریست ها را در سوریه حمایت کرد تا طرح زمین سوخته را برای مردم آن کشور رقم بزند حمله به یمن را در دستور کار قرار داد.

 

رضا صدر الحسینی

 

صدر الحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: نکته اساسی این است که عربستان سعودی شکست های متعددی متناوب در منطقه  در خلال بیداری اسلامی و حرکت های انقلابی در سوریه و عراق متحمل شد بنابراین در موضوع یمن تصمیم گرفت که به طور مستقیم مداخله نظامی کند.

وی ادامه داد: یمن به عنوان کشوری که مجموعه ای از مناطق قبایل است به عنوان حیات خلوت عربستان محسوب می شود بنابراین این جنگ را می توان حمله نظامی سعودی آمریکایی نامید.

حضور دو میلیون یمنی در عربستان

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد : حضور دو میلیون یمنی در عربستان که یک دهم آنها یعنی 200 هزار نفر در مناطق نفت خیز عربستان حضور دارند و در موسسات نفت خیز عربستان به عنوان کارگر فعالیت می کنند دلیلی بود که عربستان احساس می کرد طولانی شدن تحولات یمن به ضرر شرایط داخلی عربستان تمام می شود در همین راستا آمریکایی ها هم مساعدت کردند و آن طور که در نشریات و عکس  های ارسالی دیده می شود آمریکایی ها در سوخت رسانی هواپیماهای عربستانی مشارکت کردند.

عربستان به دنبال صیانت مجدد از سیطره بر کشورهای خلیج فارس

وی با اشاره به دلایل دیگر حمله عربستان به یمن گفت: عربستان احساس می کند در بین کشورهای عربی وجاهت قبلی را ندارد بنابراین پادشاه جدید برای اینکه صیانت مجدد خودش برکشورهای حوزه خلیج فارس را  به اثبات برساند و به دنبال اتحاد کشورهای عربی تحت سیطره خودش باشد به یمن حمله کرد و در همین راستا سایر اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را پیگیری کرد و موضوع جنگ شیعه و سنی را بزرگ نمایی می کند.

صدر الحسینی با بیان اینکه موضوع تنفر عمومی در یمن علیه عربستان موضوع تازه ای نیست  گفت: موضوع کمرنگ بودن حضور ائتلاف سایر کشورهای عربی با عربستان در جنگ علیه یمن به این دلیل است که امکان استفاده از تجهیزات نظامی خریداری شده از کشورهای غربی بدون مستشاران غربی وجود ندارد .

 

مرادی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به عدم اعلام رسمی انصار الله برای پاسخ به حملات هوایی سعودی ها گفت: انصار الله فاقد قدرت و نیروی هوایی موثر و قوی است و سال ها از طرف حکومت مرکزی سرکوب شده است و جزو نیروهای چریکی محسوب می شوند اما در صورت وقوع حمله زمینی احتمال رویارویی و پاسخ به حملات عربستان وجود دارد.

سرنگونی 7 جنگنده سعودی از سوی انصار الله

صدر الحسینی در ادامه این نشست گفت: ارتش یمن در بخش دفاع هوایی قدرت ندارد و در ساعات اولیه جنگ بر اساس اطلاعاتی که آمریکایی ها در اختیار عربستان گذاشته بودند و آن از بین رفتن پدافند ارتش یمن بود جنگ با یمن آغاز شد اما با وجود از بین رفتن پدافند و ضعف نیروی هوایی ارتش تعداد 7 فروند هواپیما متجاوز سعودی سرنکون شدند .

وی خاطرنشان کرد: امروز نیز خبری منتشر شد که انصار الله اعلام کرد تعداد قابل توجهی موشک و پهباد در اختیار دارد و در صورت تداوم تجاوز نظامی عربستان از آنها استفاده می کند.

حرکت در یمن منحصر به انصار الله نیست

 صدر الحسینی اظهار کرد: مجموعه انقلابیون در یمن به دنبال جنگ گسترده نیستند و در حال توسعه انقلاب هستند می توانیم بگوییم حرکت انقلابی در یمن حرکت مردمی بدون وابستگی به ایران است اما در رسانه های عربی و منطقه ای تاکید می شود که حرکت مردم یمن وابسته به ایران است و در عملیات روانی غرب تاکید بر روی وابستگی حرکت مردم یمن به قدرت های دیگر و طائفی و قبیله ای بودن آن تاکید می شود در حالی که حرکت در یمن منحصر به انصار الله و حوثی ها نیست و مردمی است.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: تاریخ همه تجاوزات به ملت ها نشان داده که هر جایی که ملت ها شجاعانه مقاومت کنند پیروز می شوند به طوری که امروز ملت یمن کمیته های مردمی تشکیل داده و در برابر متجاوزان مبارزه می کنند.

وی ادامه داد: استراتژی عربستان ایجاد رعب و وحشت برای رسیدن به اهداف خودش است و عربستان شکست هایی را در لبنان و فلسطین متحمل شده و در مبارزه با  ملت ها موفقیتی به دست نیاورده است.

وی با اشاره به تاثیرات تجاوز عربستان به یمن گفت: کاهش صدور نفت، نا امنی در باب المندب و افت بورس سرمایه گذاری های منطقه ای برای امریکا و سایر سرمایه گذاران از جمله تاثیرات تجاوز سعودی به یمن و ادامه آن است.

احتمال آتش بس در روزهای آینده وجود دارد

صدر الحسینی پیش بینی کرد: با شرایطی که عربستان امروز با آن روبرو است احتمال می رود اقدامات منطقه ای و فرامنطقه ای با توجه به عدم توفیق ارتش عربستان آتش بس مطرح شود به طوری که در روز های گذشته با آتش بس موقت برای ارسال کمک های انسان دوستانه موافقت کرد.

وی با اشاره به استراتژی ایران در قبال تحولات منطقه و یمن گفت: با توجه به حضور اردوغان در تهران و رایزنی با دولت و رهبری در خصوص مسائل منطقه مدیریت ایران یک مدیریت بشر دوستانه بدون توجه بهقومیت و مذهب و طائفه بوده و خواستار آتش بس است.و ایران  همواره  خواهان تعیین سرنوشت ملت ها به دست خودشان است و ساختار انصار الله همچون حزب الله لبنان است که به دنبال به دست آوردن کرسی در دولت نیستند و مردم از آنها استقبال می کنند.

وی در پایان گفت: با وجود عاقلانه نبودن حمله زمینی به یمن این موضوع محتمل است اما از عربستان سعودی اقدامی بیش از اقدامات تجاوز کارانه امروز برنمی آید ، جمهوری اسلامی ایران در منطقه از ملت ها در سوریه عراق یمن بحرین  و مصر و لیبی حمایت می کند .

 

رضا قبادی کارشناس مسائل غرب آسیا درادامه این نشست گفت: این اولین حمله عربستان به یمن نیست و امروز عربستان در صحنه یمن عصبانی است.

وی با اشاره به نقش ایران در تحولات یمن گفت: از آغاز حرکت بیداری اسلامی همواره ایران از ملت ها و اراده مردمی برای تعیین سرنوشت خود حمایت کرده و علارغم تبلیغات گسترده رسانه های وابسته عربی غربی ایران در یمن حضور ندارد.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار