پیام سفیر دیپلماسی ایران به کردستان عراق/ تشکر ویژه کُردها از حجت الاسلام رئیسی

کارشناس امور غرب آسیا ضمن تحلیل سفر رئیس دستگاه قضا به عراق و دیدار با سران این کشور و نماینده کردستان عراق، اذهان را به سمت احیای دیپلماسی حاج‌قاسم برد.
کد خبر: ۴۴۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳ - 13February 2021

پیام سفیر دیپلماسی ایران به کردستان عراق/ تشکر ویژه کُردها از حجت الاسلام رئیسیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سیدرضا صدرالحسینی» در خصوص سفر حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضائیه به عراق و افزایش تاثیر این سفر در روابط دو کشور، اظهار داشت: این دعوتی از جانب رئیس قوه قضائیه عراق بود و سفری پر بار را رقم زد.

وی افزود: رئیس قوه قضا با همه مسئولان عالی رتبه عراق دیدارهایی داشت و مهم تر از آن، ضیافت‌هایی بود که در سطح دیپلماتیک، سطح روابط را از یک دیدار بالاتر می‌برد.

صدرالحسینی اضافه کرد: مسئولان عراقی بر خود وظیفه دانستند که مهمان عراقی را بسیار خوب میزبانی و ضیافت‌هایی را برگزار کنند.

وی نکته اصلی این سفر را دیدار حجت الاسلام رئیسی با مسئولان قضایی کشور عراق دانست و تاکید کرد: محور بحث، پرونده شهدای مقاومت، بود که در این رابطه گفتگوهایی صورت گرفت و بدلیل اهتمام عراقی‌ها، تشکری از سوی رئیس دستگاه قضای کشورمان صورت گرفت.

صدرالحسینی حوزه دیگر این سخنان را ناظر بر مسائل تجاری و گمرکی دانست و تصریح کرد: تجار دو کشور مراوداتی داشته و در این راستا به مشکلاتی برخورد می‌کنند که از منظر حوزه قضایی نامشخص بود ولی از این پس در حوزه تجاری و گمرکی کمترین مشکلات را خواهیم داشت.

وی همچنین به دیدار سران و مسئولان عالی رتبه عشایری عراق با رئیس قوه قضائیه ایران اشاره و گفت: با توجه به عشایری بودن جامعه عراق، سر عشیره‌ها و روسای آنان در تحکیم روابط دو ملت اثر گذار هستند.

صدرالحسینی اضافه کرد: برای نخستین بار یک مسئول عالی رتبه در عراق حاضر می‌شد و در این دیدارها نشستی خاص با رسانه‌های عراقی داشت و مدیران ارشد رسانه‌ای عراق با رئیس قوه قضائیه دیداری دوستانه داشتند که در حقیقت یک نشست خبری غیر رسمی بود.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا به رادیو گفت‌وگو، گفت: دیدارهایی هم با اقشار مختلف در برنامه حجت الاسلام رئیسی بود و موضوع جالب توجه، استقبال مردمی در هنگامه شب از ایشان بود؛ در حالیکه ترامپ در سفر خود به عراق به آن میزان پایگاه و هزینه کرد در این کشور، چراغ خاموش و دزدانه آمد و به کشورش بازگشت.

صدرالحسینی چنین روندی را نشان از اقتدار جمهوری اسلامی و همبستگی دو ملت دانست و گفت: دیدار دیگر دیدار نماینده استان‌های کردنشین عراق با حجت الاسلام رئیسی بود که در این رابطه سه گذرگاه اقتصادی و با اهمیت ویژه داریم که شریان اصلی اقتصاد کردستان از این سه گذرگاه گمرکی است.

وی همچنین در خصوص اینکه سفر رئیس دستگاه قضا و دیدار با نماینده کردستان عراق، خط بطلانی بر مشکلات ایران و کردهای این خطه کشید، تصریح کرد: با توجه به دیدار مسئولان حشدالشعبی با حجت الاسلام رئیسی شاهد تحول در حوزه مقاومت خواهیم بود.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها