دفاع‎پرس گزارش می‎دهد؛

رهاورد سفر رئیس مجلس به مسکو/ ایران عضو دائم اوراسیا می‌شود

یکی از رهاوردهای سفر رئیس مجلس کشورمان به مسکو دائمی شدن عضویت ایران در اوراسیا است که در صورت تحقق یافتن آن می‌توان از ظرفیت‌های اقتصادی این اتحادیه به خوبی استفاده کرد.
کد خبر: ۴۴۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰ - 16February 2021

////////به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در راس یک هیات پارلمانی به دعوت رسمی ویچسلاو والودین رئیس مجلس دومای فدراسیون روسیه روز یکشنبه ۱۹ بهمن عازم مسکو شد.

یکی از مهمترین برنامه سفر قالیباف به روسیه انتقال پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور بود که با توجه به اهمیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، این پیام حاوی نکات راهبردی بود که مورد توجه پوتین قرار گرفت.

با توجه به پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی به شخص اول روسیه، این سفر صفحه جدیدی از روابط راهبردی ایران و روسیه را باز کرد و به نوعی نشان داد عمق روابط صمیمانه دو کشور همسایه نقطه عطفی در همکاری‌های پارلمانی فیمابین است.

طبق گفته حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اولین موضوع مورد بحث در تمامی جلسات برگزار شده تقویت روابط پارلمانی میان دو کشور بود، زیرا پارلمان‌ها می‌توانند با تقویت روابط و رفع موانع از سر راه دولت‌ها به منظور تقویت ارتباطات به آن‌ها کمک کنند. مجالس دو کشور در صورت آسیب به روابط سیاسی و یا کوتاهی دولت‌ها در برقراری ارتباطات و ادامه آن می‌توانند، دولت‌ها را وادار به برقراری و تقویت ارتباط کنند.

اما موضوع مهم دیگر یکجانبه گرایی آمریکا در جهان است که همچنان با تغییر دولت ترامپ همچنان می‌تازد و از رفتار غیر دیپلماتیکش هیچ ابایی ندارد، دونالد ترامپ با رفتار خشن و بدون نزاکت چیزی فراتر از برجام می‌خواست و امروز جو بایدن با به کار بردن کلمات زیبا از قبیل برجام پلاس، پلتفرم و ... دنبال تحقق منافع حداکثری از طریق برجام است.

در مقابل آمریکای جنایتکار و قلدرمآب تنها جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌الملل است که بیش از ۴۰ سال پرچمدار مبارزه با توسعه‌طلبی آمریکا بوده و تا به امروز به روشنی نشان داده که زیر بار سلطه، مناسبات نامتوازن و دستوری نمی‌رود.

با توجه به موضوع برجام، تحریم، تجاوزگری آمریکا، کوتاهی کشور‌های اروپایی درنقش خود و تکانه‌های اقتصادی در ایران، هم افزایی دو کشور در مجامع بین المللی ازجمله سازمان ملل متحد، جلوگیری از حضور یکجانبه گرایانه آمریکا در منطقه، صلح و ثبات جهانی، صلح منطقه‌ای و گسترش امنیت در منطقه و در کشور‌هایی که ایران و روسیه در آن مواضع مشترک دارند مانند سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و ... و کمک به حل مناقشات و حاکم شدن امنیت در این کشور‌ها در دیدار‌های هیات پارلمانی ایران با روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در کنار سایر دیدار‌های رئیس مجلس شورای اسلامی، وی در جمع اندیشمندان اندیشکده‌های حوزه سیاست خارجی حضور یافت و تاکید کرد: ایران و روسیه با سابقه تمدنی طولانی، به عنوان دو تمدن و دو جغرافیای نزدیک، تاریخ پرفراز و نشیبی را در همسایگی یکدیگر گذرانده و شناخت خوبی از هم دارند.

قالیباف همچنین در دیدار با دبیر کل اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: من همواره به ایده ایجاد اتحادیه اورآسیا با دیدی مثبت نگاه کرده ام و از اینکه چنین ساختاری شکل گرفته و ایران به این اتحادیه پیوسته است خرسندم و در این راستا گفت وگوها درباره عضویت دائم خود در این اتحادیه را آغاز کردیم و در روزهای آینده مقدمات دائمی شدن عضویت ما انجام خواهد شد. 

با دائمی شدن عضویت ایران در اوراسیا می‌توان از ظرفیت‌های اقتصادی این اتحادیه به خوبی استفاده کرد و تحریم آمریکا را می توان تا حدودی ناکارآمد ساخت و درآمدهای ارزی حاصل از توسعه صادارت غیرنفتی را افزایش داد؛ کشورمان همچنین می‌تواند با گسترش تبادلات تجاری پتانسیل‌های بدون استفاده‌ی واحدهای تولیدی کشور را فعال کند.

با توجه به اینکه جمعیت کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بسیار است، می‎تواند بازار هدف مناسبی برای صادرات محصولات ایرانی باشد، بنابراین با شناسایی این بازار می توان خطوط تولید داخلی را به گونه‌ای تنظیم کرد که محصولات تولیدی علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، استاندارد لازم برای صادرات به سایر کشورها را داشته باشند.

مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی هم در بیان دستاورد‌های سفر اخیر قالیباف به مسکو گفته است: «نظریه پردازان حوزه بین الملل معتقدند در هر عصری، بخشی از کره زمین از لحاظ شرایط ژئوپولتیک و ژئواکونومیک و استراتژیک به عنوان قلب کره زمین شناخته می‌شود و عمده صاحب نظران معتقدند دهه‌های آینده متعلق به آسیا است و ظهور قدرت‌های جدید اقتصادی به ویژه در آسیا این بحث را ایجاد کرده که نگاه ما از لحاظ آینده پژوهی، اقتصادی و توسعه‌ای در ارتباط با همسایگان خود در این قاره و دیگر کشور‌های تاثیرگذار در قاره آسیا بازتعریف شود.» می‌توان به چشم‌انداز مناسبات دوجانبه تهران_ مسکو در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و پارلمانی خوشبین بود.

امروز مبارزه با تروریسم، تقویت صلح و امنیت پایدار در منطقه از اهداف مشترک ایران و روسیه است که با توجه به تاثیرگذار بودن ایران در میان کشور‌های آسیایی، می‌توان امیدوار بود که در آینده نه چندان دور با استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی دو کشور روابط راهبردی با روسیه از طریق انتقال پیام مقام معظم رهبری و تقویت روابط اقتصادی و تجاری با این کشور عمیقتر و گسترده شود.

گزارش از سمانه حسن‌خانی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار