وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

شعر فارسی در دوران دفاع مقدس روایتگر ارزش‌های نادر انسانی بود

سید عباس صالحی گفت: شعر فارسی در دوران دفاع مقدس روایتگر همچون غرور حماسه، ارزش‌هایی همچون عرفان، معنویت، سلوک، مظلومیت، اخلاق، ایثار و بسیاری از خصلت‌های نادر انسانی بود.
کد خبر: ۴۴۲۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵ - 14February 2021

شعر فارسی در دوران دفاع مقدس روایت‌گر ارزش‌هایی نادار انسانی بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در آیین اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره شعر فارسی با اشاره به دو اتفاق همزمان با این رویداد اظهار داشت: امسال در جشنواره شعر فجر دو اتفاق هم‌زمان بود؛ نخستین چهلمین سالگرد دفاع مقدس است. اتفاقی که بخش قابل توجهی از شعر ایرانی با آن پیوند خورد و شعر روایتگر ارزش‌هایی همچون غرور حماسه، عرفان، معنویت، سلوک، مظلومیت، اخلاق، ایثار و بسیاری از خصلت‌های نادر انسانیت بود.

وی یاد شاعرانی که در دفاع مقدس برای دفاع مقدس سرودند را گرامی داشت و افزود: یاد و خاطره شاعران بزرگی همچون مهرداد اوستا، حمید سبزواری، سید حسن حسینی، سپیده کاشانی و قیصر امین‌پور و دیگر شاعران بزرگ را گرامی می‌داریم و یاد کسانی که که آن زمان و پس از آن از این رخداد کم نظیر انسان‌ساز شعر گفتند را گرامی می‌داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: کرونا اتفاق دیگری بود که امسال همزمان با جشنواره جهان را درنوردید و یک سالی است میهن عزیزمان را هم درنوردیده است و شعر با کرونا هم پیوند پیدا کرد.

صالحی افزود: امسال در شرایط کرونایی سرمایه انسانی شعر پارسی به میدان آمد و شعر گرانسنگ سعدی «بنی آدم اعضای یکدیگرند» جان‌مایه‌ای جهانی شد اما در کنار این سرمایه تاریخی شعرای معاصر در قالب‌های مختلف آمدند و ادامه دادند.

وی تصریح کرد: شعرهای بلندی در تکریم مدافعان سلامت سروده شد که حجم قابل توجهی از اشعار در این فضاست و شهرهایی در ماه‌های نخست در قالب‌های کودکانه و غیره عرضه شد که در فضای آموزش کمک کننده و پیشگیرانه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: روایت تجربه‌های کرونایی شاعران و احوالات شخصی آن‌ها را هم در قالب شعر دیدیم و خواندیم. در حوزه روایت رنج کرونایی نیز روایت‌های شاعران کم سروده نشده است و سروده‌های طنز نیز موجب لبخند بر لبان مردم شده که در جشنواره‌های مختلف ارائه شده است. همه این اتفاقات تجربه زیست در دوران کرونا است که پیشنهاد می‌شود به‌عنوان روزنه گفت‌وگو با جهان مورد توجه قرار گیرد که یکی از فرصت‌های گفت‌وگوی شعر ایران با جهان است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار