خسرو معتضد:

رژیم پهلوی فقط به خاطر نفت برای آمریکا اهمیت داشت

استاد و پژوهشگر تاریخ گفت: چاپلوسی‌ها و حمایت‌های آمریکا از شاه تنها به دلیل نفت ایران و تامین منافع خود آن‌ها بود و این امر پس از خروج شاه از ایران که اجازه حضور شاه در آمریکا و کشور‌های مختلف داده نمی‌شد به وضوح این امر را نشان داد.
کد خبر: ۴۴۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷ - 15February 2021

شاه فقط به خاطر نفت برای آمریکا اهمیت داشتبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، خسرو معتضد استاد و پژوهشگر تاریخ در گفت‌وگو با رادیو انقلاب اظهار داشت: بسیاری از نویسندگان آمریکایی در کتاب‌های مختلف به علل شکست آمریکا در ایران پرداخته‌اند. «جیمز بیل» در کتاب خود «وضعیت آمریکا» در سال ۱۳۴۹ تعداد کارکنان وزارت دفاع آمریکایی که در ایران حاضر بودند را بیش از ۷۰۰ نفر و بستگان پرسنل وزارت دفاع را یک هزار و ۲۹۷ نفر برآورد کرده است.

وی افزود: آمریکایی‌های مقیم ایران بیش از چهار هزار نفر بودند و به طور متوسط هر سال ۹۰۰ آمریکایی وارد ایران می‌شدند. زمان انقلاب نیز ۱۱ هزار آمریکایی در کشور حضور داشتند که اگر انقلاب نمی‌شد قرار بود تا سال ۱۳۶۰ تعداد ۶۰ هزار آمریکایی در ایران باشند.

معتضد اشاره کرد: اغلب افرادی نیز که برای کار وارد ایران می‌شدند افراد بازنشسته‌ای بودند که در جنگ‌های ویتنام و جنگ جهانی دوم حضور داشتند و افراد بازنشسته بودند.

این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: هر کسی که در آمریکا بیکار بود جهت اشتغال به ایران فرستاده می‌شد و ایران مجبور بود حقوق مستشاری به آن‌ها بدهد؛ به این معنی که حقوق یک آمریکایی از یک فرد ایرانی به مراتب بیشتر بود و تمام امکانات در اختیار آن‌ها قرار داشت و دادن این امتیازات ایرانیان را عصبانی می‌کرد.

وی عنوان کرد: با پنج برابر شدن تعداد اعضای جامعه آمریکایی با  ارقامی که ذکر شد و در طول سال ۱۹۷۰ افزایش یافت، هیچگونه مالیاتی برای اجناس آمریکایی ‌ها لحاظ نمی‌شد.

معتضد اظهار کرد: این نویسنده آمریکایی در نوشته‌های خود آورده که بر اساس آمار فروشگاه در طول ۱۸ ماه آمریکایی‌های مقیم ایران ۳۵ هزار ۷۳۳ دلار غذای سگ و گربه خریداری کرده‌اند آن هم زمانی که ایرانی‌ها متوجه شدند که در استان سیستان و بلوچستان گرسنگی و قحطی وجود داشت.

این پژوهشگر تاریخ تصریح کرد: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که شاه ابدی است و به هیچ عنوان سقوط نخواهد کرد. چاپلوسی‌ها و حمایت‌های آمریکا از شاه تنها به دلیل نفت ایران و تامین منافع خودشان بود و این امر پس از خروج شاه از ایران که اجازه حضور وی در آمریکا و کشور‌های مختلف داده نمی‌شد به وضوح پیداست.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها