گروه استانهای دفاعپرس – «سید محمد طالبیان» پژوهشگر دفاع مقدس؛ در ایام سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سیمانی برخی مسأله انتقام را نفی میکنند و آن را مصداق ترور و مذموم شمردهاند و برای دیدگاه خودشان به آیات قرآن از جمله آیه ۳۴ سوره فصلت و آیه ۴۰ سوره شوری تمسک میجویند و البته مجازات را تأیید و فلسفه آن را در اسلام نفی انتقام میدانند.
در خصوص این دیدگاه توجه به نکاتی حائز اهمیت است اول اینکه آیا اگر کلمه مجازات به جای انتقام بکار برده شود مشکل حضرات حل خواهد شد- چه انتقام را نفی و مجازات را پذیرا هستند- بجای انتقام بگویند مجازات و قصاص.
دوم اینکه آیا توجه دارند که یکی از القاب امام زمان (عج) «منتقم» است، اگر انتقام در اسلام مذموم است، آن حضرت بر خلاف تعالیم اسلامی دست به انتقام خواهد زد؟!!
نکته سوم که باید به آن توجه داشت این است که تردیدی وجود ندارد که منظور از انتقام همان مجازات و قصاص متجاوزان و ظالمان است که قرآن کریم در دهها آیه به آن فرمان داده است از جمله در آیه ۳۹ سوره حج فرموده است: «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ» در این آیه شریفه نه تنها اجازه فرموده با ظلم قتال شود بلکه خود خدا هم به یاری مظلوم و مقابله با ظالم برخاسته است.
در آیه ۷۳ سوره توبه «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ» با کفار متجاوز و منافقان جهاد کن و بر آنان سخت بگیرد.
در آیه ۱۲ سوره توبه میفرماید: «قَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ» رهبران کفر (متجاوز) را بکشید و در آیه ۷۶ سوره نساء میفرماید: «فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ» و آیه ۳۹ سوره انفال «و قَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ» بکشید تا فتنه ریشهکن شود.
در آیه ۷۵ سوره نساء فرموده است: «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا» چرا در راه خدا جهاد نمیکنید و در راه (آزادی) جمعی ناتوان از مرد و زن و کودک که (در مکه اسیر ظلم کفارند و) دائم میگویند: بار خدایا، ما را از این شهری که مردمش ستمکارند بیرون آر و از جانب خود برای ما (بیچارگان) نگهدار و یاوری فرست.
انتقام از ترامپ و دولت جنایتکار و مستکبر آمریکا عمل به این آیات و دهها آیه قرآن است که مؤمنان را به مقاتله و مجاهده با ظالمان و متجاوزان فرمان میدهد.
نکته چهارم که باید به آن توجه داشت این است که اگر آقایان مفهوم انتقام را تعدی و تجاوز میدانند، ما نیز با تعدی و تجاوز مخالفیم ولی قتال و جهاد با متجاوزان را به نص صریح قرآن عظیم واجب میدانیم چنانچه فرمود: «وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» و در راه خدا با آنان که به جنگ و دشمنی شما برخیزند جهاد کنید، لکن از حد تجاوز نکنید که خدا متجاوزان را دوست ندارد.
ترامپ و دولت خبیث آمریکا مصداق بارز ظلماند و ترور سردار سلیمانی یکی از دهها جنایت و ظلم و تعدی و تجاوز است که در حق ملت ما روا داشتهاند. ترامپ با برقراری تحریمهای ظالمانه و جنگ شدید اقتصادی مسئول مرگ هزاران انسانی است که از نبود و کمبود دارو – و به دلیل تحریم و عدم امکان مبادلات مالی و بانکی – به کام مرگ گرفتار شدهاند.
نکته پنجم، درست است که آیه ۳۴ سوره فصلت میفرماید: بدی را با خوبی دفع کن ولی در ادامه میفرماید برای اینکه ممکن است بعدها بخواهید روابط دوستانه برقرار کنید – پلهای پشت سرتان را خراب نکنید – ولی این یک مسأله فردی و اخلاقی است نه اجتماعی و سیاسی ولی آیه ۴۰ سوره شوری که حضرات به آن استناد کردند ابتدا میفرماید: جزای بدی، بدی است، پس عفو را مطرح میکند و آیات ۱۷۹ و ۱۷۸ سوره بقره قصص را واجب و حق و مایه حیات شمرده است.
بنابراین آیاتی که مسأله گذشت و عفو را مطرح میکنند – همانگونه که حضرات اشاره کردهاند – موضوع اخلاقی را مطرح کردهاند و آیات قصاص حقوق را. آیا جامعه را میشود با اخلاق اداره کرد. اگر چنین است جامعه مسیحیت چرا با اخلاق مسیحی رفتار نمیکند. چرا در همه جوامع انسانی مجازات مجرمان از اصول غیر قابل اغماض است؟
نکته ششم این است که اصل در اداره جامعه حقوق و عدالت و به تعبیر امیرالمومنین (ع) نظام خلقت و هستی بر پایه عدل و حق قرار گرفته و عفو و گذشت مسائلی اخلاقی و فردی و شخصی است و در منطق اسلامی و شیعی و علوی و لسان نهجالبلاغه عدل بر جود و بخشش برتری دارد چرا که اگر بخشش اصل قرار گیرد شیرازه نظام اجتماعی از هم میپاشد.
نکه هفتم، عفو و گذشت و اغماض زمانی مفید است که جانی و جنایتکار خود پشیمان باشد و صاحب دم یقین کند جانی واقعاً نادم و پشیمان است و در آینده نیز به تکرار آن نخواهد پرداخت.
نکته هشتم که باید مورد توجه قرار گیرد این است که قصاص جانی و جنایتکار، جان بخشیدن به اجتماع است همانگونه که در آیه ۱۷۹ سوره بقره «وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» به آن اشاره شده، عفو جانی حیاتبخشی به حیوان درنده است.
ترحم بر پلنگ تیز دندان ستمکاری بود بر گوسفندان
نکته نهم این است که اگر بنا را بر عفو و گذشت بگذاریم و امثال سلمان رشدی را مهدورالدم ندانیم – همانگونه که امام خمینی (ره) به حق حکم داده است – آیا توهین به ساحت رسولالله (ص) متوقف میشود یا گسترش مییابد؟
نکته دهم، که اگر کسی به سلمان رشدی مرتد دسترسی پیدا کرد و او را کشت مرتکب خلاف و جرم – به زعم شما ترور– مذموم شده است؟
نکته یازدهم، آیا قاضی دادگاه عراقی که حکم جلب ترامپ را صادر کرده است مرتکب خلاف شده است آیا اگر ترامپ را مورد عفو قرار دهیم از جرم و جنایت دست خواهد کشید.
نکته دوازدهم که باید مد نظر قرار گیرد این است که در نظام سیاسی و اجتماعی جزای قتل، قتل است و جرم، جرم است و موشک جواب موشک و براساس منشور ملل متحد ماده ۵۱، دفاع پیشگیرانه جایز است یعنی نه تنها مقابله و مقاتله جایز است بلکه مقابله با فرد و دولت و رژیمی که خوی تجاوزگری دارد و شواهد و قراین حاکی از تجاوز آتی و آینده اوست. مقابله تا جایی که برایمان اطمینان حاصل شود دست به تجاوز نخواهد زد جایز است و دولت مستکبر آمریکا با سوء استفاده از همین ماده قانونی به تجاوز و اشغال کشورهای افغانستان و عراق مبادرت ورزید.
نکته سیزدهم، انتقامگیری و مجازات جانیان عین عدالت است آنگونه که فرهنگ و تعالیم قرآنی میگوید بلکه مبنایی فلسفی و عقلی دارد و ارسطو یکی از عوامل ۹ گانه سعادت را عدالت برشمرده است.
نکته چهاردهم، امام امیرالمومنین (ع) در برتری عدالت بر جود و بخشش به دو دلیل محکم استناد جسته است. اول اینکه «الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا عَنْ جِهَتِهَا» عدل کارها را در مسیر و مجرای طیبعی خودش قرار میدهد ولی جود ان را از مسیر و مجرای خودش خارج میکند. اگر جانی تصورش این باشد که با ارتکاب قتل کشته خواهد شد بیشتر انگیزه قتل خواهد د اشت یا اگر تصور کند مورد عفو و بخشش قرار خواهد گرفت؟!
دومین دلیل این است که «الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ، وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ» عدالت قانون کلی و عام است و جود قانون خاص. عدالت شاهراه و عفو حالت استثنایی است.
عدالت اصل و جود فرع. عدالت تنه و عفو شاخه است. عدالت رکن است و عفو زیور و زینت.
از نگاه مولیالموحدین امیرالمومنین (ع) اصلی که میتواند تعادل اجتماعی ایجاد کند و همه را راضی نگهدارد و به پیکره اجتماع روح و حیات ببخشد عدالت است، نه جود.
انتقام ترامپ و دولت آمریکا اجرای عدالت است و حیاتبخشی به جامعه بشری و پیشگیری از خباثت و جنایتهای آینده مستکبران و متجاوزان.
انتهای پیام/