رئیس انجمن رهپویان فرهنگ در افتتاحیه همایش مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی:

شهید سلیمانی امنیت، صلح و عدالت را برای همه انسان‌ها می‌خواست

عامری گفت: سردار سلیمانی امنیت، صلح و عدالت را برای همه انسان‌ها خواست و از این رو شایسته است نخبگان و اندیشمندان علمی و فرهنگی و آنهایی که دل در گرو این شهید بزرگوار دارند تلاش کنند این الگو شناخته شود.
کد خبر: ۴۴۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱ - 15February 2021

شهید سلیمانی امنیت، صلح و عدالت را برای همه انسان‌ها می‌خواستبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، داوود عامری رئیس انجمن رهپویان فرهنگی، در همایش مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی از قابلیت الگوسازی سردار سلیمانی گفت.

وی تاکید کرد: شهید سلیمانی مسلمانی بود که به پیامبر مکرم اسلام اقتدا کرد و با تأسی به ائمه معصومین و امام امت خویش تلاش کرد مسلمانی شایسته باشد؛ او در مقابل ظلم و ستم ایستادگی و تلاش کرد همه زندگی خویش را وقف اسلام و مسلمین کند.

عامری افزود: شهید سلیمانی با اخلاق و رفتار خود محبوب دل‌ها شد. او مقابل دشمنان میهن خود و اشرار ایستاد، مقابل نظام سلطه و تروریسم مقاومت کرد و برای دفاع از مظلومان پایداری کرد.

رئیس انجمن رهپویان فرهنگی ضمن تاکید بر منش شهید سلیمانی در الگوسازی برای نسل‌های جوان‌تر اضافه کرد: او از هیچ صحنه خطری نهراسید و نشان داد چگونه یک مسلمانان با اراده و ایستادگی می‌تواند الگوساز باشد. به همین جهت توسط رهبر معظم انقلاب «قهرمان ایران و امت» لقب گرفت. سلیمانی آن شهید والا مقام حقیقتاً ارزش‌های امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی را نشان داد. زندگی او قابل مطالعه و الگوساز و درس آموز و الهام بخش آزادگان جهان است.

وی در پایان تأکید کرد: سردار سلیمانی امنیت، صلح و عدالت را برای همه انسان‌ها خواست و از این رو شایسته است نخبگان و اندیشمندان علمی و فرهنگی و آن‌هایی که دل در گرو این شهید بزرگوار دارند تلاش کنند این الگو شناخته شود. شناخت مکتب شهید سلیمانی راهی برای شناخت مکتب شاهدان و شهیدان می‌باشد. مسأله‌ای که رهبری بار‌ها روی آن تاکید کرده‌اند. این راه را برای هم افزایی ملت اسلامی باز می‌کند و زمینه ساز همگرایی مسلمانان خواهد بود. از این رو جمعی از علاقمندان آن شهید احساس مسئولیت کردند تا در این راستا اقدامی مثمر انجام دهند. سال گذشته همایشی با همین عنوان برگزار شد و مورد استقبال اندیشمندان جهان اسلام قرار گرفت و این انگیزه‌ای شد تا یک دبیرخانه دائمی جهت ترویج ایجاد کند تا این مکتب مورد شناسایی قرار گیرد.

شهید سلیمانی گام‌های مهمی در تقویت جریان مقاومت برداشت

شیخ نعیم قاسم، جانشین دبیر کل حزب الله لبنان یکشنبه در همایش مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی گفت: بایستی شهید سلیمانی را گرامی بداریم که به عنوان یک الگوی بسیار بزرگ در جهان اسلام نمودار گردید و طرح‌هایی در زمینه مقاومت ارائه داد که به واسطه آن‌ها توانست زیربنای مرحله جدیدی را پی ریزی نماید. این مرحله تا اندازه زیادی در بردارنده معنی و مفهوم مواضع و سخنان وی خواهد بود.

وی افزود: به نظرم رسید در این همایش گرامیداشت این فرمانده شهید و در همین راستا در این کنفرانس از نقش شهید سلیمانی رضوان الله تعالی علیه در شکل‌گیری رویکرد مقاومت سخن به میان آورم، زیرا وی گام‌های تأثیرگذاری را بنیان گذاشت که به نظرم در استمرار خط مشی وی در محور مقاومت و مقابله با دشمنان خدا و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی سرنوشت ساز خواهد بود.

نعیم قاسم ضمن بیان شش گام مهم سردار سلیمانی در شکل‌گیری و تقویت روحیه مقاومت، اذعان کرد: اولاً مقاومت از نظر شهید سلیمانی به معنای حرکت و ایمان و آگاهی فرهنگی و سیاسی است یعنی به عبارت دیگر یک مجموعه کامل و یکپارچه نظری و عملی به شمار می‌رود که به طور مستقیم در عملکرد مجاهدین انعکاس می‌یابد و همچنین به طور مستقیم بر دستاورد‌های امت مسلمان جهت مقابله با دشمنانش انعکاس می‌یابد.

شهید سلیمانی در جمع گروهی از نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب سخن به میان آورده و بر اهمیت و نقش سپاه پاسداران انقلاب به عنوان یک جریان و خط مشی و رویکرد تکامل یافته تاکید کرد.

وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دوران دفاع مقدس آن قله نورانی به دوران دفاع مقدس و قله نورانی دیگری تحت عنوان دفاع از اماکن مقدسه راه یافت و در این راه ایستادگی کرد. سپاه پاسداران باعث پیشرفت مقاومت از نظر کمی و کیفی گردید.

در واقع شهید سلیمانی اعتقاد داشت که حرکت تکامل یافته مقاومت در ابعاد گسترده فرهنگی و ایمانی و سیاسی و جهادی خود اقتضا می‌کرد که یک نهاد خاص سرپرستی آن را برعهده بگیرد. این نهاد به صورت سپاه پاسداران انقلاب نمایان شد که چنین دستاورد عملی به همراه داشته است.

شهید سلیمانی در حضور گروهی از مردم کرمان گفت: ایران با تکیه بر اسلام ناب محمدی توانست تمامی توطئه‌ها را خنثی کند، زیرا فرد آگاه به مسائل روزگار خویش فریب دشمن را نمی‌خورد و دشمن از ما می‌ترسد.

جانشین دبیر کل حزب الله در ادامه تصریح کرد: شهید سلیمانی مقاومت را از حالت یک اقدام داخلی ملی در ایران به حالت یک اقدام جهانی در سراسر جهان تبدیل کرد بدون آنکه در ویژگی‌های خاص کشور‌ها و رویکرد و عملکرد گروه‌های مختلف در درون کشورهایشان تأثیر بگذارد.

به عبارت دیگر شهید سلیمانی توانست به طور مستقیم در رهبری مقاومت و پشتیبانی از آن در فلسطین مشارکت نماید و در نتیجه تمامی امکانات موجود فراهم شده به شیوه‌های گوناگون و تمامی جانفشانی‌ها شکل گرفته به نفع نیروی مقاومت در غزه و فلسطین باعث تحقق یافتن پیروزی‌های واقعی برای مقاومت گردید.

شیخ نعیم قاسم، آمریکا و رژیم صهیونیستی را از بزرگ‌ترین دشمنان مقاومت بر شمرد و افزود: آمریکا مشکل اصلی است و دست پرورده اش اسرائیل همان دستی است که آمریکا به واسطه آن ثبات در منطقه را در هم می‌کوبد و جهت اصلی قطب نمای آن فلسطین است در نتیجه هر کس بخواهد مقاوم واقعی باشد باید جهت قطب نمای خود را به سمت فلسطین نشانه بگیرد و باید متوجه باشد که باید به طور همزمان با اسرائیل و شیطان بزرگ آمریکا درگیر شود.

وی افزود: این امر باعث می‌شود تا جهان اسلام ما از این غده سرطانی اسرائیل و مسئول آن یعنی آمریکا رها گردد که در زمین تباهی به راه انداخته است. تمامی مشکلات ما در منطقه خاورمیانه نشأت گرفته از دخالت‌های آمریکا و حمایت‌هایش از افراد فاسد و رهبران مستبد ستمکار در منطقه ما است و در حال به یغما بردن ثروت‌های ملی و امکانات مان در سطح نفت و تجارت و در تمامی سطوح است.

شیخ نعیم قاسم در آخر تاکید کرد: شهید سلیمانی در تلاش خود به دیدار خدا مشتاق بود. او در وصیت نامه خویش می‌فرماید: پروردگارا چگونه ممکن است کسی را که چهل سال بر در تو ایستاده است را نپذیری؟‌ای خالق من‌ای محبوب من‌ای معشوق من که از او خواستم وجودم را از عشق خود سرشار کند مرا در فراق خود بسوزان و بمیران. " چنین روحیه‌ای باعث شد تا شهید سلیمان در اوج آمادگی برای جانفشانی بسر ببرد. او با پروردگارش صادق بود خداوند نیز با او صادقانه برخورد کرد و او را به بالاترین مراتب رساند. گوارا باد بر تو‌ای شهید بزرگوار قاسم سلیمانی رضوان خداوند بر تو باد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

محبت الهی در ظاهر و باطن سلیمانی هویدا بود

آیت الله رضا رمضانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، امروز در کنفرانس بین المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی گفت: درباره شهید سلیمانی نکات بسیار زیادی گفته شده و البته باید بیشتر در مورد ایشان مطالعه شود. برای اینکه ایشان با راه و روش خودش ایدئولوژی خلق کرد. این ایدئولوژی مبتنی بر یک نگاه هستی شناسانه و معرفت شناسی است. از لحاظ اخلاقی پایبند به اصول اخلاقی و از لحاظ عملی هم در این ایدئولوژی توجه به باید‌هایی می‌شود که باعث می‌شود انسان به مقصد و هدف خود برسد.

وی در ادامه ضمن تاکید به لزوم دست یابی نرم افزار و سخت افزار لازم در مسیر تمدن سازی اسلامی تأکید کرد: نرم‌افزار‌های مربوط به تمدن نوین اسلامی عقلانیت علم و تحولات علمی، عدالت و مقاومت هستند. از دیگر نرم افزار‌هایی است که باید در تمدن نوین اسلامی به دقت مورد توجه و بررسی قرار بگیرد اخلاق و معنویت است در واقع توجه به خصوصیات اخلاقی و معنوی راه‌گشاست.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: چیزی که باید مورد توجه قرار بگیرید این است که شهید سردار سلیمانی با وجود اینکه فرمانده سپاه بود، ولی فرماندهی او، وی را از مدیریت نفس و سلوک اخلاقی و سلوک الهی و عدم توجه به حق، غافل نکرده بود. زمانی که شما نوع رفتار این فرمانده را می‌بینید، متوجه می‌شوید که او در حقیقت دست آموز راه و ایدئولوژی اهل بیت علیه السلام است.

آیت الله رمضانی ضمن اثرگذاری محبت الهی در نهان و ظاهر انسان‌ها به ویژه شهید سلیمانی، گفت: عشق و محبت الهی تمام وجود این شخصیت الهی را گرفته بود و از این جهت باید ما به آن توجه داشته باشیم. برای رسیدن به این حقیقت او از یک نوع سبک الهی برخوردار بود؛ به این معنی که خیلی چیزی رااز خود دور کرد. او من وجودی خود را ترک کرد و از به دست آوردن چیزی غیر از خدا دوری جست. لاجرم متوجه کاستی‌های وجودش شد. او فقط از منبع الهی تغذیه نمود.

وی در آخر اضافه کرد: در حقیقت شهید سلیمانی با ایمان و باور و ایثار و اخلاصی که از خود برجای گذاشت و همین طور با اعمال صالحی که مخلصانه انجام داد، خداوند را محبوب خویش قرار داد. او به معنای واقعی کلمه عاشق بود. دل داده بود. محو در جمال و جلال خداوند بود و وجودش را به او هدیه داده بود؛ آن هم به زیباترین نوع هدیه که در تعبیری در روایات آمده برترین مرگ مرگ شهدا است. او حقیقتاً شهید به معنای واقعی آن است. سلیمانی مقام شهادت را درک کرد و فهمید و در آخر هم به آن مقام بزرگ دست یافت.

معنویت و عقلانیت؛ پایه‌های مهم تمدن نوین اسلامی

ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یکشنبه در کنفرانس مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی گفت: تمدن نوین اسلامی درواقع ویژگی اصلی آن عدم تفکیک بین ابعاد مادی و معنوی در تمدن نوین اسلامی است. ما برای اینکه این فرهنگ را به خوبی نشان دهیم نیاز داریم تا ابعاد مادی و معنوی را در کنار هم بار‌ها تاکید کنیم. در دین و آئین اسلام این توجه، از توجه‌های فردگرایانه نفی شده و به سمت توجه جامعه نگری و اجتماعی متوجه شده است.

ابراهیمی ترکمان در ادامه افزود: براساس آموزه‌های مقام رهبری و اندیشه‌های ایشان، معنویت و عقلانیت از پایه‌های مهم در تمدن نوین اسلامی است. اصل اول ارزشی این تمدن ایمان به اسلام و ارزش‌های توحیدی است و اصل دوم تمدن اسلامی روشی همراه با عقل و کتاب مقدس و سنت است و اصل رفتاری هم مجاهدت و عزتمندی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: شهید سلیمانی شخصی بود که به هردوی این اصول پایبند بود و به آن‌ها توجه‌ی فراوانی می‌کرد و این توجه نشان داد در زمانی که دریافت‌های خشونت آمیز از اسلام وجود داشت، و در زمانی که برخی به اسلام خشن‌ترین رفتار‌ها برخورد می‌کردند، او چهره‌ی مهربان و رحمانی اسلام را به نمایش گذاشت و سعی کرد که با این کار از بدفهمی و سو تفاهم‌های که از اسلام و تمدن اسلامی برداشت می‌شد جلوگیری کند.

وی در آخر تأکید کرد: امروزه ملت منطقه خاورمیانه و ملت دنیا مدیون مجاهدت‌ها و دیدگاه‌های بسیار شهید سلیمانی هستند.

علاقه‌مندان کنفرانس بین المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی کنفرانس بین المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی با حضور جمعی از اندیشمندان و نخبگان ایران و جهان، از ۲۶ تا ۲۹ بهمن ماه از ساعت ۱۸ در چهار پنل به صورت برخط برگزار می‌شود.

علاقه مندان می‌توانند از مسیر‌های زیر یا کانال مجمع جهانی صلح اسلامی درروبیکا به کنفرانس دسترسی پیدا کنند:
Www.sm-soleimani.com
Www.salamnews.ir
Www.aparat.com/iwpeace/live
http://www.rubika.ir/iw_peace

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار