نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تفحص سیره شهدا باید در دستور کار قرار بگیرد/ مظلومیت شهدای مدافع حرم، غیرقابل کتمان است

سید علیرضا مهرداد گفت: نشر ارزش‌ها و واقعیت‌های دفاع مقدس یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با جریان تحریف است و در این راستا، تفحص و شناسایی معنوی شهدا هم باید به‌موازات تفحص ابدان مطهر آن‌ها در دستور کار قرار بگیرد.
کد خبر: ۴۴۳۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱ - 17February 2021

«علیرضا مهرداد» نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، با تأکید بر لزوم مستندگویی در هنگام بیان تاریخ دفاع مقدس اظهار داشت: در خاطره‌گویی و تبیین مسائل مربوط به دفاع مقدس، نکته قابل‌ توجه این است که مطالب الزاماً باید دارای مستندات زمانی و جغرافیایی دقیق باشد. در نمونه‌هایی از این جریان من شاهد بوده‌ام که یک راوی هنگام بیان موضوع مورد نظر خود اشاره به یکی از عملیات‎های دفاع مقدس دارد و مثلاً چنین نقل می‌کند که «در یکی از روزهای عملیات در شلمچه» یک اتفاق خاص افتاده است درحالی‌که حتی در ارجاعات هم باید به‌طور دقیق مشخص شود که در چه روزی، در چه عملیاتی و در چه منطقه‌ای این اتفاق روی‌داده است.

مهرداد در پاسخ به سؤالی در خصوص انگیزه‌های مغرضانه تحریف‌کنندگان خاطرنشان کرد: بعضی از مواقع، تحریف دفاع مقدس بدون قصد و نیت مغرضانه اتفاق می‌افتد و گاهی اوقات در این مسیر، کم‌توجهی به جزئیات ادبی یک موضوع، برشدت و دامنه تحریف واقعیت می‌افزاید؛ مثلاً در نمونه یک مصداق قرآنی از تحریف، مشاهده کرده‌ایم که در ترجمه منظوم آیه شریفه «اَلا بِذِکرِ الله تَطمَئِنُّ القُلوب» چنین بیان می‌شود که «دل آرام گیرد به یاد خدای» درحالی‌که واژه «اَلا» در ابتدای آیه نشان انحصار است که خداوند متعال به‌وسیله آن، آرامش و سکینه قلوب را فقط درگرو یاد خودش دانسته است اما ما بدون توجه به این انحصار مطلق، آیه را ترجمه و در واقع مفهوم آن را تحریف می‌کنیم.

این نویسنده دفاع مقدس بابیان اینکه باید تفحص سیره شهدا در دستور کار قرار بگیرد، گفت: گرچه به لطف تلاش‌های شبانه‌روزی گروه‌های تفحص شهدا در مناطق عملیاتی، شاهد هستیم که پیکرهای پاک جوانان رشید این سرزمین مورد مکاشفه قرار می‌گیرد و در مسیری پرافتخار به آغوش وطن بازمی‌گردد اما حتی اگر همه شهدای دفاع مقدس را هم در عملیات تفحص شناسایی و به کشور برگردانیم، هنوز هزاران شهید وجود دارد که گرچه ابدان مطهرشان در ایران اسلامی آرام‌گرفته اما سیره و سبک زندگی این شهدا همچنان گمنام و تفحص نشده باقی‌مانده است.

وی ادامه داد: نشر ارزش‌ها و واقعیت‌های دفاع مقدس یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با جریان تحریف است و در این راستا، تفحص و شناسایی معنوی شهدا هم باید به‌موازات تفحص ابدان مطهر آن‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

مهرداد ضمن ریشه‌یابی علت مظلومیت شهدای مدافع حرم و محدود بودن تألیفات در خصوص سیره این شهدا تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس درباره شهدای مدافع حرم و سیره‌پژوهی آن‌ها دارند، به خاطر ملاحظات حفاظتی و دیدگاه‌های به ‌حق امنیتی است که پیرو آن، دسترسی به مناطق عملیاتی و چگونگی شهادت این عزیزان بسیار سخت و تقریباً غیرممکن است چراکه انتشار آن اگر منجر به شناساندن شهید به جامعه شود و یک حُسن داشته باشد، افشای استراتژی‌های نظامی مدافعان حرم را هم درپی خواهد داشت و از این حیث، صد زیان به جامعه اسلامی وارد می‌سازد.

وی تأکید کرد: البته به‌طورکلی، این‌یک حقیقت تلخ و غیرقابل کتمان است که شهدای مدافع حرم اعم از رزمندگان ایرانی و غیر ایرانی، شهدای مظلومی هستند. در این خصوص نیازمند اندکی صبر هستیم تا به‌محض حفظ ثبات و بازگرداندن آرامش به کشور سوریه، پژوهشگران تاریخ و سیره شهدا به این کشور سفر کنند و پرده از رازهای این مظلومیت تاریخی و رشادت‌های رزمندگان مدافع حرم بردارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار