کارشناس مسائل بین‌الملل:

هراس «بن‌سلمان» از تغییر موضع آمریکایی‌ها/ بازنده جنگ یمن «عربستان سعودی» است

رضا میرطاهر با تاکید بر اینکه بازنده جنگ یمن «عربستان سعودی» است، گفت: کارشناسان آمریکایی‌ها و برخی مقامات این کشور اذعان کردند که بدون حضور ایران پایان دادن به جنگ یمن امکان پذیر نیست.
کد خبر: ۴۴۳۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰ - 20February 2021

آیا جنگ عربستان و یمن تمام می‌شود؟رضا میرطاهر تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‎وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‎پرس، در پاسخ به این پرسش، زمان ترامپ شاهد حمایت عربستان در جنگ با یمن بودیم؛ اما از وقتی جو بایدن در راس کار آمده مصمم است که این جنگ را حل و فصل کند و بین عربستان و یمن آتش‌بس ایجاد کند، تحلیل شما در این خصوص چیست؟ اظهار داشت: سیاست بایدن در قبال جنگ یمن در واقع تابعی از سیاست کلی حزب دموکرات و دموکرات‌هاست. نمایندگان و قانون‌گزاران دموکرات در کنگره آمریکا از مدت‌های قبل مخالفت خود را با موضع آمریکا در این جنگ اعلام کردند و خواهان توقف حمایت مستقیم آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن بودند بویژه این که سازمان ملل جنگ یمن و فاجعه انسانی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه در قرن بیست و یکم نامیده و این نشان می‌دهد چقدر اوضاع انسانی در یمن وخیم است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به این مسئله و ادعای حقوق بشری دموکرات‌ها طبیعی بود با روی کار آمدن بایدن تجدیدنظری در این زمینه انجام شود. اکنون بایدن ادعا می‌کند سیاست آمریکا در قبال جنگ یمن را تغییر می‌دهد. در وهله نخست اعلام شد که حمایت اطلاعاتی آمریکا از عربستان سعودی و ائتلاف سعودی در جنگ یمن خاتمه یافته است و در مرحله اول دولت دموکرات آمریکا دو روز قبل اعلام کرد انصارالله را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده و در عین حال در برهه کنونی آمریکا اقدام به توقف فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی یعنی عربستان سعودی و امارات کرده و این مسئله نشان می‌دهد که دولت بایدن قصد دارد تغییرات جدی در سیاست آمریکا در قبال سعودی‌ها و اماراتی‌ها انجام دهد.

میرطاهر ادامه داد: نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است، آمریکا جنگ یمن و مشارکت در آن را در دوره رئیس جمهور دموکرات یعنی باراک اوباما از مارس 2015 آغاز کرد. آمریکا در همان دوره حمایت‌های گسترده لجستیکی و اطلاعاتی و فروش تسلیحات را به ائتلاف سعودی شروع کرده بود؛ لذا این که اکنون ادعا شود این سیاست تغییر کرده قدری عجیب است؛ البته آمریکایی‌ها کماکان به رغم خارج کردن انصار الله از فهرست سازمان‌های تروریستی نام سه نفر از سران انصارالله را کماکان در لیست افراد تروریست حفظ کردند و در عین حال آمریکا اعلام کرده متعهد به حفظ امنیت عربستان سعودی است.

وی ادامه داد: این مسئله بدین معناست که آمریکایی‌ها کماکان به حمایت از سعودی‌ها مخصوصا تقویت سامانه‌های پدافند هوایی این کشور ادامه خواهند داد و در عین حال فروش تسلیحات را بعد از وقفه‌ای کوتاه از سر می‌گیرند. این مسئله نشان می‌دهد ادعای آمریکایی‌ها را در مورد تغییر موضع در قبال جنگ یمن نباید خیلی جدی تلقی کرد؛ هر چند بایدن ناچار است در راستای شعار کلی دموکرات‌ها حداقل در برهه کنونی تغییراتی در این زمینه ایجاد کند.

میرطاهر با اشاره به هدف اصلی بایدن از این اقدام اظهار کرد: جنگ یمن و فاجعه انسانی که در آن جنگ پیش آماده است و  به گفته سازمان ملل و نهادهای امدادرسانی بزرگ‌ترین فاجعه بشری در قرن بیست و یکم است گفته می‌شود حدود 24 میلیون نفر در معرض فقر و گرسنگی هستند و 8 میلیون نفر دچار بحران بسیار جدی هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان داشت: فراموش نکنیم در میانه همه گیری کرونا وضعیت یمنی‌ها با وخامت دوچندان مواجه شده است و اساساً ادامه جنگ وحشیانه سعودی‌ها و اماراتی‌ها علیه مردم یمن در برهه کنونی که بعد از شش سال به‌هیچ جا نرسیدند توجیحی ندارد. لذا به نظر می رسد آمریکایی‌ها قصد دارند در راستای منافع سعودی‌ها و هم تحقق ادعاهای حقوق بشری خود به نحوی جنگ یمن را خاتمه دهند.

میرطاهر گفت: کارشناسان آمریکایی‌ و برخی مقامات آمریکایی اذعان کردند بدون حضور ایران پایان دادن به جنگ یمن امکان پذیر نیست و این نشان می‌دهد به هر حال آمریکایی‌ها باید نقش و نفوذ ایران را در منطقه به رسمیت بشمارند و برای حل و فصل بحران یمن هم مشارکت ایران در این زمینه حائز اهمیت است. مسئله‌ای که وجود دارد این است که در دوره ترامپ سعودی‌ها چک سفید امضا از آمریکا گرفته بودند و نه‌تنها هر اقدامی را که می خواستند انجام می‌دادند، بلکه از حمایت بی‌دریغ دولت ترامپ در زمینه‌های مختلف برخوردار بودند.

وی تصریح کرد: الان این وضعیت وجود ندارد و زمزمه‌های تغییر رویکرد آمریکا در قبال عربستان سعودی به گوش می‌رسد. همین مسئله باعث تزلزل در رژیم سعودی شده اعم از این که بن سلمان الان دچار این هراس است که آمریکا از زمامداری و به تخت رسیدن وی پشتیبانی می‌کند یا پشت او را خالی می‎کند و ممکن است به رقبای وی میدان بدهد. از طرف دیگر قطع کمک‌های اطلاعاتی آمریکا به ائتلاف سعودی و همچنین خارج کردن جنبش انصارالله از فهرست سازمان‌های تروریستی ضربه بزرگی به ریاض محسوب می‌شود.

میرطاهر در پایان در پاسخ به این سوال که اگر پایان جنگ صورت بگیرد بازنده عربستان است یا یمن بیان داشت: من یک سوالی را مطرح می‌کنم که هدف عربستان سعودی و امارات و ادعای بن سلمان که در مارس 2015 وزیر دفاع بود و بعد ولیعهد شد این بود که ظرف مدت کوتاهی، حداکثر یک ماه، به پیروزی کامل در یمن و نابودی انصارالله نائل می‌شود و رئیس جمهور سابق یمن که استعفا داد، به قدرت باز می‌گرداند اما شاهد هستیم این مسئله محقق نشده و به رغم این که ائتلاف سعودی با حملات هوایی و جنگ‌های زمینی زیرساخت‌های یمن را نابود کردند و ده‌ها هزار نفر را به خاک و خون کشیدند که باعث قحطی گسترده در این کشور شدند؛ اما به هیچ یک از اهداف خود دست پیدا نکردند و این نشان می‌دهد بازنده نهایی جنگ یمن در واقع عربستان است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار