شاعر پیشکسوت شعر پایداری:

شعر پایداری ریشه در شعر آیینی و عاشورایی دارد

«امیر عاملی» گفت: شعر انقلابی و پایداری ریشه در شعر آیینی و عاشورایی دارد و موثرترین ابزار برای آشنایی نسل امروز جامعه با فرهنگ استقامت و شهادت است.
کد خبر: ۴۴۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵ - 22February 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس در قزوین، «امیر عاملی» از شاعران پیشکسوت در شعر انقلاب و پایداری استان قزوین است و در دروان جنگ تحمیلی بارها به جبهه اعزام شده و آثار متعدد و تاثیرگذاری در ادبیات پایداری خلق کرده است. وی یکی از خطاطان معروف کشور و برادر شهید «علی‌اصغر عاملی» است که در ادامه گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار دفاع پرس را با این شاعر می‌خوانید:

دفاع پرس: چگونه با شعر آشنا شدید؟ اولین شعر را در چه فضایی سرودید؟

کلاس دوم سوم راهنمایی بودم که ‌کلمات موزونی می‌گفتم و از اینکه جملاتی موزون و قافیه‌دار می‌ساختم، لذت می‌بردم، یکسری دروغ‌های قشنگ مثلا توصیف افراد‌. برخی وقت هم شعرهایی می شنیدم که فکر می کردم شعر خودم هست، ولی بعدا می‌دیدم که در جایی خواندم.

اولین شعری که گفتم در یک میهمانی که در منزل ما بود، سعی کردم نام میهمانان را در آن بیاورم در قالب مثنوی که پر از غلط بود ولی دومین شعری که گفتم یادم هست در وصف حضرت علی (ع)‌ بود.

دفاع پرس: چرا علاقه‌مند شدید در حوزه دفاع مقدس قلم بزنید؟

حدود دو سال در جبهه های غرب و جنوب بودم به مدت 2 سال و 8 ماه، و از نزدیک بزرگترین رویداد تاریخ ایران را مشاهده کردم و چون ابزار شعر در دستم بود‌، فکر کردم باید این لحظات ارزشمند را ثبت و ضبط کنم و یا در جزیره مجنون ،پیر مردی را دیدم که یک کیسه بر دوش دارد و می رود و می‌گفتند: «‌آمده است جنازه فرزند شهیدش را که در اثر بمب‌های ساخت کشور فرانسه شهید شده را ببرد» که در این موقعیت‌ها اشعار خودم را می‌سرودم.

دفاع پرس: آیا شعر دفاع مقدس به یک ژانر تبدیل شده است؟

بله! نوعی زبان و هندسه ادبی برای خودش بدست آورده و ما می توانیم بسیاری از شعرها را بخوانیم و بفهمیم که مختص دفاع مقدس است، چه در بیان حماسه ها و چه طنزهای ظریف مستتر در حماسه‌ها. اما به تمام معنا موفق نبوده، چون عظمت دفاع مقدس خیلی بزرگ است‌، هر چند شاعران‌، تمام توان خود را به میدان آوردند و آثار ماندگار و فراموش نشدنی را خلق کردند.

دفاع پرس: به نظر شما کدام شاعران در شعر دفاع مقدس به قله تبدیل شده‌اند؟

این انتخاب بسیار سخت است اما از شاعران شاخص و شناسنامه در می‌توانیم از «سلمان هراتی»، «قیصر امین‌پور»، «حسن حسینی»، «علیرضا قزوه»، «محمد‌رضا عبدالملکیان» و برخی شاعران مانند «قادر طهماسبی» در مقطعی خوش درخشیدند.

دفاع پرس: نام مجموعه شعرهایی که در حوزه پایداری به چاپ رسانده‌اید، چیست؟

اکثر آثارم حتی آنهایی که در حوزه شعر آیینی و عاشورایی است به نوعی متصل به دفاع مقدس است. «یادگار زخم» انتشارت هزاره ققنوس، «شوق شبنم» انتشارات حدیث که در جایی نمونه شد و جایزه گرفت و همچنین مجموعه های برای کودکان بود با نام «ماه پیشونی»، «پاینده باد ایران» در توصیف جانبازان و شهدا، «مشق های ماندگار»، «خانه خورشید» در سوگ و ستایش امام و شهدا. البته بیشتر آثارم در روزنامه های «ولایت قزوین» و «مینودر قزوین» و در روزنامه های سراسری مانند «رسالت»، «کیهان»، «جمهوری» و غیره به چاپ رسیده است.

دفاع پرس: آیا شعر جنگ و دفاع از سرزمین در ادوار تاریخی ایران مانند هشت سال دفاع مقدس، قابل ملاحظه بوده است؟

بله. ولی عرض کردم نه در حد عظمت دفاع مقدس، لحظات و دقایقی بود که اگر شاعران و هنرمندان بیشتری حضور داشتند، می‌توانستند آثار بهتر و بیشتری خلق کنند که بسیاری از آنها از بین رفت اما لحظاتی که توسط دوربین ها و شاعران و هنرمندان شکار شد، سرمایه های بزرگی برای ما به حساب می رود.

دفاع پرس: وضعیت شعر پایداری ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شعر پایداری ریشه در شعر آیینی و عاشورایی دارد، در روزگار ما اگر شعر پایداری را چایداری هشت سال دفاع مقدس بدانیم، خوب بوده و قابل تامل ولی پایداری در عرصه برون مرزی کاری که سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» کرد، در سطح منطقه و جهان پیشرفت برای مدافعان حرم، خوب تبلیغ نشد.

مدافعان حرم، شهدا و ایثارگرانی بودند در طراز و عیار رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ولی متاسفانه بسیار مظلوم و غریب. شهید «محسن حججی»‌، شهید سردار حاج «قاسم سلیمانی» و هزارن نفر دیگر که خوب به اینها پرداخته نشده است، اینها شخصیت‌های بزرگ جهانی هستند شاید قرن‌ها طول بکشد چنین شخصیت‌های بزرگی ظهور کنند. شهید حاج «قاسم سلیمانی» به دست کسی رستم داستان نشد، خودش با عزم و اراده از نوجوانی تا پیری رزم کرد و غرید و جنگید و شهادتش به دست امریکای جنایتکار بود لذا ما باید به خوبی این شخصیت‌ها در حد جهانی معرفی کنیم.

دفاع پرس: شعر در مقایسه با سایر هنرها چقدر توانسته در انعکاس ادبیات پایداری موفق باشد؟

مانند سایر هنرها پیش رفته و خوش درخشیده است، ولی گمان می‌کنم، شعر موفق‌تر بوده، اگر چه نتوانسته عظمت دفاع مقدس و مقاومت را آیینگی کند.

دفاع پرس: آیا در کنگره‌های شعر دفاع مقدس حضور داشته‌اید؟

بله. در تمام کنگره های شعر دفاع مقدس حضور داشته‌ام و در چند استان کشور هم شعرم برگزیده شد و در نشریات مختلف به چاپ رسید و همچنین در تمام کتاب های کنگره، این اشعار چاپ شده است.

دفاع پرس: چه خاطره‌ای از کنگر‌ه‌های شعر دفاع مقدس دارید؟ کدام دوره ها بهتر بوده است؟

یکی از خوبی های کنگره این بود که شاعران همدیگر را می دیدند و دوستی ها و آشنایی ها اتفاق می افتاد و چون فضای مجازی بمثل امروز نبود، ارتباطات شکل می گرفت و به گمان من از نظر خلوص و صفای باطن، کنگره های اول خیلی زیباتر بود مثلا در کنگره کرمانشاه که زیر بمباران شب شعر اجرا می شد و یادم هست در ایلام شاعرانی چون «حمید سبزواری» و «مشفق کاشانی» و «صفا لاهوتی» در آنجا حضور داشتند و من هم جوان بودم و با خود می‌گفتم که اینها که سن و سالی دارند چطور از صدای بمباران نمی‌ترسیدند و خیلی جرات داشتند و خیلی آرام به سوی پناهگاه می‌رفتند و ما با سرعت می‌رفتیم، پیران عرصه مقاومت دل جوانی داشتند. شب شعرهای مقاومت در آن حال و هوا، خیلی طبیعی بود.

دفاع پرس: آیا شعر دفاع مقدس توانسته است با عنوان «حماسه سرایی» برجسته و اثر‌گذار باشد؟

بله! اما نه ایده‌آل. ما باید قهرمانان خود ، شهدا را در اشعار لالایی‌ها و شعر کودک معرفی می کردیم تا کودکان ما با آنها از همان کودکی آشنا می‌شدند. همیشه ما از شهدا عقب‌تر بوده‌ایم و نسل حاضر از جانبازی‌ها‌ی نسل قبل بی‌خبرند. حتی جانبازان سند زنده دفاع مقدس‌اند‌ که خاطراتش به درستی ثبت و ضبط نشده است، کسی که حقانیت را با خون خود امضا کرده مگر می‌شود در قالب کلمات و شعر و شاعری به توصیف درآید، مگر حافظ و فردوسی تازه‌ای باشی که ما آن حافظ و فردوسی نبودیم که چند قهرمانان واقعی خود را در قالب حماسه بسراییم.

دفاع پرس: در پایان اگر نکته‌ای هست بفرمایید؟

اگر بخواهیم کتاب هشت سال دفاع مقدس را ورق بزنیم به قدری شور و حماسه در این کتاب نهفته است که سخن کم می‌آوریم اما شعر به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ابزار می‌تواند زوایای پایداری و استقامت دوران دفاع مقدس را برای نسل امروز جامعه آشنا کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار