یادداشت/ سیده فاطمه‌سادات کیایی

وقتی جنگ با مین‌هایش هنوز ادامه دارد

جنگ تحمیلی اگر چه در سال ۱۳۶۷ پایان پذیرفت، اما به گواه شهدای کمیته جستجوی پیکر شهدا، هنوز با وجود مین‌های به جای مانده از آن دوران، ادامه دارد.
کد خبر: ۴۴۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳ - 20February 2021

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سیده فاطمه‌سادات کیایی؛ ظاهرا هشت سال دفاع مقدس، در سال ۱۳۶۷ به پایان رسید و صدام ادوات و تجهیزات جنگی خود را به پشت مرز‌هایی برد که سال ۱۳۵۹ به بهانه آن جنگ مخربی را علیه ایران اسلامی آغاز کرد.

اما پرونده جنگ بعد از این تاریخ بسته نشد و همچنان تا امروز ادامه دارد. جنگ از لحظه‌ای که آغاز می‌شود و تا روزی که رسما به پایان می‌رسد تنها در یک بازه زمانی محدود نمی‌ماند. آثار و تبعات آن چه پیش از آغاز و چه پس از پایان تا سال‌ها ادامه دارد و گریبان‌گیر آدم‌ها و شهرهاست. خرابی و ویرانی، تبعات روحانی و عاظفی، شهدا و مفقودین و جانبازان، و ده‌ها مسئله دیگر دلیلی است بر این مدعا تا جنگی پایان یابد باید دهه‌ها از آن عبور کرد و تازه بازهم آثار روحی آن بر جامعه خواهد ماند. جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم صدام علیه ایران تا امروز که بیش از سه دهه از پایان آن گذشته هنوز شهید و مجروح می‌گیرد.

کافی است نگاهی به اخبار مربوط به ورود پیکر شهدای تازه تفحص شده یا جانبازان شیمیایی که در اثر جراحات ناشی از جنگ هر روز در گوشه و کناری از کشور در گمنامی و مهجوری بال در بال ملائک می‌کشند بیاندازیم. عطر دفاع مقدس و شهادت تا همین لحظه در فضای شهر جاری و ساری است، به خصوص برای آنان که عاشقانه به دنبال شهادت و راه شهدا هستند. آبادانی و ساختمان‌های جدید و بازسازی شهر هر چقدر که کار خودش را برای تغییر کرده باشد، اما هنوز چهره جنگ را کامل از شهر‌های جنگ زده خرمشهر و آبادان نبرده.

وقتی جزئیات شهر را با دقت‌ بیشتر ببینید، هنوز آثار روز‌های دفاع و مقاومت مردم مقابل نیرو‌های بعثی صدام باقی مانده و جای گلوله و خمپاره روی در و دیوار شهر هنوز خودنمایی می‌کند. همین دو روز پیش بود که باز هم جنگ تلفات گرفت و این‌بار قرعه نه به نام جانبازی از جانبازان وطن بود و نه کشف پیکر شهیدی مفقودالاثر، که به نام دو تن از جستجوگران نور افتاد؛ مین‌های به جای مانده از جنگ تحمیلی که هنوز در مناطقی از ایران و عراق وجود دارد و زمین‌ها را آلوده به ادوات انفجاری کرده، «محمود حاجی قاسمی» و حاج «علیرضا گل‌محمدی» را رهسپار بهشت ابدی کرد و نامشان را در کنار دیگر شهدای تفحص قرار داد.

طی سال‌های پس از دفاع مقدس کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح مسوول کشف و شناسایی پیکر مطهر شهدای مفقودالاثری شد که در جریان جنگ تحمیلی در مناطق عملیاتی ایران و عراق به شهادت رسیده، اما پیکر آنان بازنگشته بود.

در این مسیرد و در راه کشف پیکر شهدای مفقودالاثر، نیرو‌های مخلص کمیته جست‌وجوی مفقودین که بیشتر آنان را با عنوان جستجوگران نور می‌شناسند، مسوولیت کشف پیکر شهدا را برعهده گرفتند و تعدادی از آنان نیز در این سال‌ها به شهادت رسیدند که نام «مجید پازوکی»، «محمد زمانی» و «علیرضا شهبازی» بیش از دیگران شنیده شده است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار