یادداشت/

سیاست مشترک؛ دیپلماسی حداکثری جایگزین فشار حداکثری

تجربه دولت‌های مختلف ایالات متحده آمریکا نشان داده است که سیاست دولت‌های مستقر آن در قبال جمهوری اسلامی ایران با رفتن و یا آمدن دولت‌ها در این کشور تغییر اساسی و محسوسی نمی‌کند.
کد خبر: ۴۴۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۷ - 22February 2021

سیاست مشترک؛ دیپلماسی حداکثری جایگزین فشار حداکثریگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله‌؛ تجربه دولت‌های مختلف ایالات متحده آمریکا نشان داده است که سیاست دولت‌های مستقر آن در قبال جمهوری اسلامی ایران با رفتن و یا آمدن دولت‌ها در این کشور تغییر اساسی و محسوسی نمی‌کند، بلکه شکل تعامل آن‌ها در اعمال این سیاست‌ها فرق می‌کند؛ در واقع دولت پنهان آن‌ها همان سیاست همیشگی را در قبال کشورمان دنبال می‌کند که هدف آن‌ها، استثمار، کنترل و تضعیف آن است، اما مقاومت ملت ایران بیش از چهار دهه است که اجازه این زیاده‌خواهی را به آمریکایی‌ها نداده و نخواهد  داد.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا یکی از دولت‌های ایالات متحده آمریکا بود که با استفاده از تمام ابزارها اعم از اعمال تحریم و تهدید تلاش می‌کرد که جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار داده تا این کشور را به پای میز مذاکره بکشاند؛ اما جمهوری اسلامی ایران زیر بار فشارحداکثری رئیس‌جمهور خودخواه آمریکا نرفت و محکم بر موضع قاطعانه خود مبنی بر اینکه یک بار در قالب برجام با آمریکا وارد مذاکره شده است و این آمریکا بود که از این توافق به‌صورت یکجانبه و خارج از عرف بین‌المللی خارج شد، ایستاد و بنا بر اذعان خود مقامات آمریکایی‌ از جمله «جوبایدن» فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران با شکست حداکثری مواجه شد. این فشار حداکثری نه‌تنها ایران را پای میزمذاکره نکشاند، بلکه قدرتمند‌تر از گذشته نیز در برابر زیاده‌خواهی‌های ترامپ ایستاد و این ترامپ بود که در انتخابات آمریکا شکست و خورد و به زباله‌دان تاریخ پیوست. 

بالاخره ترامپ جمهوری‌خواه در انتخابات شکست خورد و جوبایدن دموکرات با شعار برگشت به برجام سر کار آمد؛ چند روز پیش بایدن که به شکست ترامپ در فشار حداکثری اذعان کرده بود، دست به یک سری اقدامات نمایشی زد تا نشان دهد که مصمم هست با ایران از طریق برجام که در دولت اوباما امضا شده بود، وارد مذاکره شود؛ اما بسیاری از تحلیلگران مسائل بین‌الملل بر این باورند که جو بایدن روغن ریخته را نذر امام‌زاده کرده است؛ چون اقداماتی که بایدن در خصوص ایران انجام داده است، یک اقدام نمایشی و نمادین است که هیچ کمکی به احیای برجام نمی‌کند.

اقداماتی که دولت بایدن در خصوص احیای برجام انجام داد، این بود که به 15 عضو شورای امنیت نامه نوشت و در آن تصریح کرد که ایالات متحده درخواست دولت پیشین این کشور مبنی بر احیای تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس می‌گیرد؛ این اقدام در حالی از سوی بایدن به‌ اصلاح اهل دیپلماسی صورت می‌گیرد که چنین تحریم‌هایی به ‌اذعان 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت اصلا وجود ندارند.

اقدام بعدی که واشنگتن اعلام کرد که قصد دارد انجام دهد این بود که دعوت اتحادیه اروپا برای حضور در یک جلسه کمیسیون مشترک با گروه 1+5 و ایران را خواهد پذیرفت.

به نظر می‌رسد گام‌هایی نمایشی که تیم جو بایدن برداشته است برای طرف ایرانی عملیاتی و ملموس نیست، بلکه نوعی تله دیپلماتیک برای مهندسی فشار حداکثری است که جو بایدن قبلاً گفته است قصد دارد آن را جایگزین «سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری» کند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز بر این باور است که بایدن همچنان سیاست ترامپ را دنبال می‌کند و به ایران اجازه خرید غذا و دارو را نمی‌دهد. آمریکایی‌ها پول‌های ما را در کشورهای دیگر مسدود کرده‌اند. ایران تنها زمانی وارد گفت‌وگو می‌شود که تحریم‌ها لغو شود و ایالات متحده رفتار خود را تغییر دهد. در صورت عدم بازگشت کامل ایالات متحده به تعهدات برجامی، ایران ظرف دو ماه میزان اورانیوم با درصد غنای ۲۰ را افزایش می‌دهد. آمریکا دیر یا زود به این مسئله پی می‌برد که سیاست‌هایش در قبال ایران نتیجه‌ای در پی نداشته و باید سیاست‌های خود را تغییر دهد.

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) نیز در دیدار تصویری با مردم آذربایجانشرقی درباره برجام و تبیین سیاست‌های نظام، گفتند: درباره برجام، حرف‌ها و وعده‌هایی گفته می‌شود؛ ولی ما حرف و وعده‌ خوب که نقض و بر ضدّ آن عمل شود، زیاد شنیدیم بنابراین حرف و وعده فایده ندارد و این بار فقط عمل، مهم است. اگر عملِ طرف مقابل را ببینیم، ما هم عمل خواهیم کرد و این بار، جمهوری اسلامی با حرف و وعده قانع نخواهد شد.

دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران نباید از مواضع کلی نظام که رهبر معظم انقلاب اسلامی به صراحت اعلام کردند، یک ذره هم عدول کنند و نباید در تله دیپلماتیک احتمالی تیم بایدن گرفتار شوند، چون تیم بایدن در کل به‌دنبال یارگیری و ائتلاف‌سازی علیه ایران است تا نتیجه بهتری به دست بیاورد؛ اقدامی که ترامپ در انجام آن عاجز بود و قطعا بایدن نیز نخواهد توانست کاری پیش ببرد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها