توقف پروتکل الحاقی به معنای خروج ایران از NPT نیست

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس گفت: رفع محدودیت دیپلمات‌های ایرانی یا لغو فعال کردن مکانیسم ماشه ارتباطی با تعهدات برجامی آمریکا ندارد و امتیازی برای ایران محسوب نمی‌شود.
کد خبر: ۴۴۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ - 22February 2021

توقف پروتکل الحاقی به معنای خروج ایران از NPT نیستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «عباس گلرو» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات آمریکا در روز‌های اخیر، اظهار داشت: دولت بایدن در روز‌های اخیر تصمیم‌های را اتخاذ کرده که هیچ کدام امتیاز اساسی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب نمی‌شود؛ آمریکا در اقدامی محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را به همان میزان گذشته یعنی تا شعاع ۴۰ کیلومتری (۲۵ مایلی) سازمان ملل افزایش داد و محدودیت سفر دیپلمات‌های ایرانی به آمریکا را نیز مرتفع کرد، اما این موضوع ارتباطی با برجام ندارد و دولت ترامپ بر اساس خصومتی که با ایران داشت، این محدودیت‌ها را علیه ما اعمال کرده بود.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: دولت بایدن همچنین از شورای امنیت درخواست کرد تا موضوع فعال کردن مکانیسم ماشه و احیاء تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی لغو کند، اما نباید فراموش کرد زمانی که دولت ترامپ فعال کردن مکانیسم ماشه رااعلام کرد، طرف‌های برجام به شورای امنیت نامه زدند و خواستار عدم پذیرش پیشنهاد دولت آمریکا شدند. محدودیت علیه دیپلمات‌های ما در نیویورک یک اقدام غیرقانونی و نقض مقررات دولت میزبان و مقر سازمان ملل متحد بود. البته ما از اقدامات مثبت اخیر در این خصوص استقبال میکنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران اساسی و مهم است؛ در گام نخست بازگشت آمریکا به برجام و در گام دوم برداشتن تمام تحریم‌های یکجانبه مالی، شرکت‌ها و اشخاص علیه ایران است. متاسفانه سه روند ناصحیح در این مدت طی شده است؛ نخست خروج آمریکا از برجام است، آن‌ها نمی‌توانند قبل از بازگشت به توافق درباره تعهدات برجامی از ایران مطالبه کنند.

گلرو اضافه کرد: روند ناصحیح دوم اینکه کشور‌های اروپایی طرف برجام نیز به تعهدات خود در قِبال ایران عمل نکردند، اروپایی‌ها از برجام خارج نشدند، اما بدتر از آمریکا عمل کردند. روند ناصحیح سوم اینکه طرف‌های اروپایی و آمریکا به جای اینکه به تعهدات برجامی عمل کنند و مطالبات را در چارچوب برجام پیگیری کنند، صحبت از مذاکرات جدید پیرامون مسائل منطقه‌ای و نظامی می‌کنند که به نظر ما مردود است.

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در ادامه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را یادآور شد و گفت: در این قانون پیش بینی شده که در صورت عدم اجرای تعهدات ۴+۱ ظرف مدت دو ماه از زمان اجرای قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود. بر همین اساس ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه زد و از آژانس خواست تا برای کاهش سطح نظارت آماده باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ما تا اقدامات ملموس از طرف مقابل نبینیم مذاکره نخواهیم کرد، زیرا هر مذاکره باید برای ما آورده‌ای داشته باشد.

گلرو اضافه کرد: آژانس در چارچوب روند‌های مختلف پادمانی از جمله پادمان جامع و پروتکل الحاقی بازرسی‌هایی را انجام میدهد، اما متاسفانه هیات‌هایی که در چارچوب آژانس وارد کشور شدند، تلاش کردند اطلاعات و اخبار درباره تاسیسات نظامی و هسته‌ای را جمع آوری کنند و این موجب اقدامات خربکارانه از جانب دشمنان ما بویژه رژیم صهیونیستی و آمریکا با به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای، چون شهید فخری زاده شد، این روند موجب بدبینی طرف ایرانی شده است و ایران می‌خواهد به بازرسی‌های بی‌حساب و کتاب پایان دهد.

وی در ادامه یادآور شد: توقف پروتکل الحاقی به معنای خروج ایران از NPT نیست، NPT تعریف مشخص خود را دارد و ما به عنوان عضو از آن موظف به اجرای پادمانی در چارچوب NPT شدیم، NPT پادمان جامعی دارد که همه کشور‌های عضو باید آن را اجرا کنند.

گلرو با اشاره به نامه‌ای که اخیرا نماینده ایران در وین به آژانس بین‌المللی انرژِی اتمی زده است، گفت: در این نامه به صراحت آمده که ایران در چارچوب پروتکل الحاقی تعهداتی را داوطلبانه پذیرفته است که می‌خواهیم متوقف کنیم. در این نامه درباره اظهار زود هنگام آژانس، اقدامت شفاف سازی درباره کیک زرد و غنی سازی، حضور طولانی مدت آژانس در ایران و بازرسی‌های سرزده توضیح داده شده است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها