غربی‌ها دیگر نمی‌توانند با وعده‌های توخالی مردم را فریب دهند

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه درباره پیام توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی به طرف‌های مقابل گفت: غربی‌ها دیگر نمی‌توانند با وعده و وعیدهای تو خالی و بدون پشتوانه، مردم را فریب دهند.
کد خبر: ۴۴۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰ - 22February 2021

مهمان‌پرست: غربی‌ها دیگر نمی‌توانند با وعده‌های توخالی مردم را فریب دهندبه گزارش گروه سایر رسانه‎های دفاع‌پرس، سه‌شنبه پنجم اسفند  و در راستای اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»، همه نظارت‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوقف خواهد شد.

براساس ماده شش این طرح که آذر سال جاری تصویب شد، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

در همین راستا «رامین مهمان‌پرست» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه ما تجربه تلخی از برجام و زیر پا گذاشتن تعهداتی که کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها داشتند و اروپایی‌ها هم از سیاست‌های آنها تبعیت کردند، داریم، گفت: متاسفانه حتی در آغاز برجام که دولت اوباما روی کار بود و سعی می‌کردند آن را به عنوان دستاورد خودشان معرفی کنند و هیچ مانعی مثل ترامپ وجود نداشت، خاصیت ملموسی به ویژه در مباحث اقتصادی از برجام ندیدیم.

وی اضافه کرد: در آن شرایط سعی کردند با سیاسی کاری مانع از هموار شدن همکاری‌های اقتصادی سایر کشورها با ایران شوند و شرکت‌ها و سرمایه گذاران مختلف را از کار با ایران می‌ترساندند و همیشه یک نگرانی در بین آنها وجود داشت که ممکن است تحت عنوان دیگری جدا از فعالیت‌های هسته‌ای تحریم‌هایی را اعمال و آن شرکت‌ها را جریمه کنند.

سفیر سابق ایران در لهستان یادآور شد: در این مدت هم برجام امضا شده بود و هم کشورهای اروپایی و آمریکا ظاهرا از آن حمایت می‌کردند و هم عملا اجازه نمی‌دادند که ما بتوانیم از منافعی که باید در قبال تعهداتمان از آن بهره مند شویم، استفاده کنیم.

وی با اشاره به دوران ترامپ و اینکه ایشان اساسا نیت قلبی خودش را به مرحله اجرا درآورد، اظهار داشت: ترامپ معتقد بود که با اصل برجام مخالف است و آن را کامل نمی‌داند و به دنبال مذاکره برای موافقتنامه بزرگ‌تری بود که محدودیت‌های خیلی بیشتری را جدا از فعالیت‌ هسته‌ای برای کشور ما ایجاد کند که این هم برای ما قابل قبول نبود و به همین خاطر ترامپ در طول چهار سال ریاست جمهوری سعی کرد تحریم‌های جدیدی را علاوه بر تحریم‌های قبلی علیه کشور ما اعمال کند و از طریق فشار حداکثری ما را مجبور به مذاکره کند که در نتیجه مقاومت مردم، ترامپ به هدف خودش نرسید.

مهمان‌پرست به دوران بایدن اشاره کرد و ادامه داد: با روی کار آمدن بایدن ممکن است مشکلی که قبلا وجود داشت تکرار شود و آن وعده‌های دموکرات‌هاست و حر‌ف‌هایی که بایدن و تیمشان برای بازگشت به برجام مطرح می‌کنند.

وی یادآور شد: ولی آنگونه که در عمل شاهدیم، رویکرد اساسی بایدن با رویکرد ترامپ تفاوت چندانی ندارد. ترامپ می‌گفت از برجام خارج می‌شوم و موافقتنامه جدیدی امضا کنیم که غیر از بحث هسته‌ای در آن مباحث فعالیت‌ موشکی و حضور منطقه‌ای ایران هم باشد. بایدن می‌گوید من برجام را قبول دارم، به برجام برگردیم، ولی کامل نیست و باید فعالیت موشکی و حضور منطقه‌ای ایران را به آن اضافه کنیم.

به گفته سخنگوی اسبق وزارت خارجه معلوم است راهبرد کلی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به بحث جمهوری اسلامی ایران تفاوت چندانی ندارد، ولی روش‌های متفاوتی با یکدیگر دارند.

سفیر سابق ایران در لهستان گفت: دموکرات‌ها سعی می‌کنند با روش‌هایی که خوشایند افکار عمومی است و یک وجهه قابل قبولی از خود ارائه می‌دهند، وارد موضوعات جدید شوند. ترامپ و دوستان جمهوریخواه آن اساسا اعتقادی به شخصیت سیاسی و حرفه‌ای نداشتند و رفتارهای آنها خارج از عرف بود و برایشان اهمیتی نداشت که در ذهن مردم و دولت‌ها چه قضاوتی راجع به رفتار قانون شکنانه آمریکا شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دولت بایدن با یک رویکرد ظاهرا منطقی می‌خواهد وارد موضوعات جدید شود، یادآور شد: ما خیلی باید با درایت عمل کنیم که آنها نتوانند افکار عمومی را به نفع خود جذب کرده و بر علیه ما بسیج کنند.

مهمان‌پرست با اشاره به قانون مصوب مجلس و ماده ششم این قانون در خصوص توقف نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی اظهار داشت: پس از آنکه مجلس این قانون را مصوب و اعلام کرد، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تکاپو افتادند که سریع‌تر راهکارهای بازگشت به برجام را حداقل علنی کنند تا تاثیری روی فضا بگذارند و افکار عمومی را متاثر کنند.

وی به سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس اشاره کرد و افزود: از روز سه‌شنبه پنجم اسفند ماه پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد و اجازه بازرسی‌های سرزده به معنایی که آنها قبلا انتظار داشتند، داده نخواهد شد. از طرف دیگر سه ماه فرصتی که به طرف غربی داده شده تا در این ایام تحریم‌ها را عملا لغو کنند و انتظاری که از برجام می‌رفت بتواند برآورده شود، سنجش مجددی از رفتار کشورهای غربی خواهد بود، برای اینکه ما جنگ افکار عمومی را داریم. ما مجددا حسن نیت نشان می‌دهیم، ضمن اینکه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم، ممکن است در مدت سه ماهی که در نظر گرفته شده، آنها بهانه بیاورند که ما به زمان نیاز داشتیم، ولی نیت‌مان این بود که تحریم‌ها را لغو کنیم و به برجام برگردیم.

به باور سفیر پیشین ایران در لهستان، در واقع این فرصت سه ماهه می‌تواند این بهانه را از آنها بگیرد.

وی یادآور شد: هر چند پیش بینی می‌شود در طول این مدت باز آنها بهانه‌های جدیدی را بیاورند و عملا انتظار ما را برآورده نکنند.

مهمان‌پرست گفت: اگر با هماهنگی و دقت نظر عمل کنیم، هم محدودیت‌هایی را که برایمان قائل شدند، کاهش داده یا کنار می‌گذاریم و هم افکار عمومی دنیا و مردم خود را متوجه این موضوع می‌کنیم که آنها بیشتر دنبال سیاسی کاری هستند تا اینکه اقدام عملی انجام دهند.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه بیان کرد: اگر در طول سه ماه واقعا تحریم‌ها را لغو کرده و حرکت کشورهای مختلف در جهت همکاری‌های اقتصادی با ایران بدون مانع صورت پذیرفت و هموار شد، خواسته ما همین است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر بشود تحریم‌ها را کنار گذاشت حتی یک ساعت هم نباید درنگ کرد. ولی اگر در فرصتی که دارند باز دست به سیاسی کاری بزنند و تحریم‌ها سر جای خودش باقی بماند و مانع تراشی کنند، ما از سه‌شنبه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم و به تدریج اقدامات دیگری را صورت می‌دهیم که هیچ محدودیتی برای حق خودمان در راستای فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز خود قائل نباشیم.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه درباره پیام این اقدام ایران (توقف نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی) نیز بیان کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین پیام این اقدام این است که آنها دیگر نمی‌توانند با وعده وعید‌های تو خالی و بدون پشتوانه مردم را فریب دهند و افکار عمومی را به سمت بازی‌های سیاسی خود هدایت کنند.

وی با ذکر این نکته که در ایران تصمیم جامعی برای مقابله با این روش‌های زورمدارانه قدرت‌های بزرگ اتخاذ شده است، اظهار داشت: ما دو راهکار اساسی داریم، در کنار لغو تحریم‌ها که مجالی برای نشان دادن حسن نیت غرب است، در کنار آن خنثی سازی تحریم‌ها را به عنوان اصلی ترین رویکرد انتخاب می‌کنیم و آنچنان به سمت اصلاح ساختارها و تقویت موضوعات اقتصادی و اقتدار اقتصادی کشور حرکت خواهیم کرد که دیگر تحریم نتواند به عنوان اهرم فشار علیه کشور ما به کار گرفته شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها