سرلشکر صفوی در همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس مطرح کرد؛

تبیین و انعکاس مظلومیت و حقانیت ملت ایران و انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید قاسم سلیمانی گفت: هدف همایش مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس تبیین و انعکاس مظلومیت و حقانیت ملت ایران و انقلاب اسلامی در جنگ تجاوزکارانه رژیم بعثی عراق علیه ملت بزرگ ایران است.
کد خبر: ۴۴۴۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳ - 23February 2021

تبیین و انعکاس مظلومیت و حقانیت ملت ایران و انقلاب اسلامی در جنگ تجاوزکارانه رژیم بعث صدامبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «سیدیحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس که صبح امروز (سه‌شنبه) در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، به دریافت ۱۰۰ مقاله علمی پژوهشی در این همایش علمی پژوهشی اشاره کرد و اظهار داشت: فلسفه برگزاری این همایش در ۴۰ سالگی دفاع مقدس و در اولین سالگرد شهادت سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران ایشان، تبیین و انعکاس مظلومیت و حقانیت ملت ایران و انقلاب اسلامی در جنگ تجاوزکارانه رژیم بعث صدام‌حسین تکریتی علیه ملت بزرگ ایران است.

وی زمینه‌سازی جهت پیگیری مطالبات حقوقی بین‌المللی ملت، دولت و قوه قضائیه ایران از حامیان و شریکان بین‌المللی و منطقه‌ای رژیم بعث صدام در تجاوز علیه ایران را هدف دیگر این همایش عنوان و تصریح کرد: برخی کشورها با کمک‌های سیاسی، حقوقی، مالی، اطلاعاتی، واگذاری مواد و تجهیزات و انواع سلاح‌های شیمیایی، این رژیم جنایتکار را در ارتکاب به اقدامات جنایتکارانه نسبت به دولت و ملت ایران و حتی ملت عراق کمک کردند.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید قاسم سلیمانی گفت: شهادت پنج هزار نفر از کودکان و زنان ایرانی در جریان حملات شیمیایی، نتیجه حمایت برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای از رژیم صدام بود.

وی در ادامه به سرفصل‌های مطالعاتی بین‌المللی این همایش اشاره کرد و گفت: با آنکه ایران از سال ۱۹۴۵ میلادی عضو رسمی سازمان ملل بود شاهد رفتارهای دوگانه سازمان ملل و اعضای دائمی شورای امنیت در صدور قطعنامه‌های تجاوز نظامی عراق به ایران در مقایسه با تجاوز عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ میلادی بودیم که رفتاری مغایر با مسئولیت‌ها و منشور آن داشتند که نه‌تنها برای پژوهشگران تجاوز به ارتکاب چنین رفتارهایی نقض کننده حقوق و قوانین کاری نکردند بلکه در مواردی برخی از اعضای شورای امنیت در دست آنها ایالات متحده آمریکا در تشویق و حمایت و انواع پشتیبانی سیاسی اطلاعاتی و حتی نظامی در اواخر جنگ از سال ۶۵ به بعد عملاً وارد جنگ در خلیج فارس علیه ایران به نفع عراق شدند که نشان دهنده مواضع متخلفانه و خصمانه دولت‌های عضو شورای امنیت و نقض حقوق و قواعد بین‌المللی شناخته بود.

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به حمایت‌های همه‌جانبه شورای همکاری خلیج‌ فارس و برخی از دولت‌های عربی خاورمیانه و شمال آفریقا از رژیم صدام، گفت: از آغاز جنگ تحمیلی تا پایان جنگ این کشورها از رژیم دیکتاتوری صدام حمایت کردند و میلیارد دلار وام و کمک‌های بلاعوض که تبدیل به‌تجهیز صدام به موشک‌های دوربرد و هواپیماهای دورپرواز و حمله و تخریب ده‌ها شهرک مسکونی از جمله خرمشهر، آبادان و کشتار چندین هزار شهروند ایرانی شدند. این کمک‌ها موجب توسعه جنگ به شهرها به عنوان یک ابزار فشار سیاسی به دولت ایران بود. همچنین آسیب به ده‌ها کشتی حامل نفت ایران در جنگ نفتکش‌ها در خلیج فارس هم یکی دیگر از این حمایت‌ها است. یک نمونه از جنگ شهرها طی ۱۵ روز از ۱۹ دی ماه تا سوم بهمن سال ۶۵ است که نیروی هوایی ارتش بعث عراق به ۴۱ شهر ایران ۲۹۹ بار حمله نظامی کرد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در این حمله‌ها حدود ۲ هزار نفر شهید و حدود ۷۶۵ نفر مجروح شدند ۷۶۵۰ نفر هم از کودکان و زنان و مردم بی‌دفاع شهرهای سنندج، همدان کرمانشاه، قم، بروجرد، خرم آباد، گیلانغرب، نهاوند و تهران مجروح یا شهید شدند. رفتار دولت‌های آمریکا و شوروی سابق و برخی از کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه، آلمان انگلیس و برخی دیگر از کشورها در واگذاری صدها تن مواد شیمیایی و آزمایشگاه‌ها و واگذاری تجهیزات ساخت انواع سلاح‌های کشتار جمعی شیمیایی خفه کننده اعصاب تاول زا و عوامل آلوده کننده مثل سیانور و سم زیان بخش محیط زیست در خاک عراق به صورت آشکار نشان داد که عراق تمامی موازین حقوق بین‌المللی به خصوص موارد متعددی از کنوانسیون بین‌المللی جنگ‌افزارهای شیمیایی سازمان ملل را نقد کردند و در آن مشارکت داشتند.

وی با اشاره به بمباران شیمیایی حلبچه و سردشت خاطرنشان کرد: همچنین حدود ۱۵۰۰ حمله شیمیایی عراق از سال ۶۰ سالهای ۶۷ تا ۶۷ در جنگ تحمیلی نشان‌دهنده بخش دیگری از نادیده گرفتن حقوق بین‌المللی جنگ و نقض کنوانسیون‌های من استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی سازمان ملل است.

سرلشکر صفوی عنوان کرد: نقض حقوق قواعد حقوق بشردوستانه در رفتار رژیم بعث عراق با ۴۰ هزار اسیر ایرانی و هزار مجروح جنگی از جمله ادامه اسیران جنگی و قتل عمده مجروحان با زدن تیر خلاص یا زیر تانک گرفتن اجساد آنها و جلوگیری از بازدیدهای هیات تحقیق و امور از طرف دبیرکل سازمان ملل متحد و کمیته جهانی صلیب سرخ و عدم اجازه دسترسی لیست نام اسرای جنگی توسط این سازمان‌ها تا پایان جنگ نشانه رفتار غیر انسانی قرار بوده است همچنین شهادت مقامات سیاسی ایران از جمله مهندس محمدجواد تندگویان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران مورد مخالفت کشورهای آمریکایی اروپایی و اتحادیه عرب یا سازمانهای بین‌المللی نشد در حالی که شیوه‌های برخورد با اسرای عراقی ناشی از اندیشه‌های انسانی رهبر کبیر انقلاب اسلامی فرماندهان نظامی در صحنه جنگ و مسئولان اردوگاهی به گونه‌ای بود که ۲۵ هزار اسیر عراقی به صورت رسمی و کتبی درخواست پناهندگی کردندجنگ علیه صدام شرکت کردند و حتی شهید شدند.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقض تخریب و آسیب به اموال فرهنگی ایرانیان توضیح داد: اگرچه دولت عراق عضو کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه در رابطه با حمایت از اموال فرهنگی در مخاصمات مسلحانه بود که قواعد حمایت کننده از اموال فرهنگی به عنوان قواعد عرفی در حقوق بین‌المللی شناخته شده‌اند اما رژیم بعث صدام همچون سایر رفتارهای متخلفانه که در خلال جنگ انجام داد در تخریب و ایراد خسارت به اموال فرهنگی آثار باستانی را می‌توان مشاهده کرد.

سرلشکر صفوی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: لبه حقوقی و بین‌المللی از آمران و عاملان ترور شهید قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم داعشی از دولت و نیروهای نظامی تروریستی آمریکا و همکاری اطلاعاتی آنها در عراق صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عربی جنوب خلیج فارس یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار