رئیس دانشگاه گیلان:

پرداختن به دفاع مقدس پرداختن به تاریخ است

«احمد رضی» با بیان اینکه اگر بتوانیم همه اسناد مربوط به دفاع مقدس را به‌صورت الکترونیکی جمع‌آوری کنیم موفق خواهیم بود گفت: پرداختن به دفاع مقدس پرداختن به تاریخ است؛ تاریخ یک تخصص است بنابراین انتظار داریم کارها روشمند انجام شود.
کد خبر: ۴۴۴۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸ - 23February 2021

پرداختن به دفاع مقدس پرداختن به تاریخ است

به گزارش دفاع‌پرس از رشت، «احمد رضی» رئیس دانشگاه گیلان امروز (سه‌شنبه) در مراسم افتتاحیه همایش ملی بررسی دستاوردهای دفاع مقدس در تالار حکمت دانشگاه گیلان با بیان اینکه دانشگاهیان و حوزویان وظایف خاص‌تری نسبت به دفاع مقدس دارند، اظهار داشت: ساماندهی و جریان دهی در عرصه تحقیق و پژوهش در ارتباط با دفاع مقدس اگر اتفاق نیفتد ممکن است تاریخ دفاع مقدس به تحریف بیانجامد و یا دچار تکرار مکررات شویم که جاذبه کافی نداشته باشد.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه اگر تأخیر کنیم ممکن است بخش عظیمی از منابع دفاع مقدس را از دست بدهیم، تصریح کرد: دانشگاهیان رسالت ویژه‌ای در این خصوص دارند و نباید خود را به برگزاری مراسم و پاسداشت شعائر محدود و راضی کنند، دوران دفاع مقدس تجربه‌ای گران‌بها در دوران معاصر است که زوایای ناشناخته بسیاری دارد.

وی با تأکید بر بازنگری بر ابعاد گسترده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: وقتی 30 کشور به‌طور رسمی با عراق همکاری می‌کردند هنوز اسناد بسیاری در دست ما نیست بنابراین نیاز به این اسناد داریم تا به این زوایای پنهان پی ببریم؛ باید تاریخ دفاع مقدس مستند نوشته شود و برای این کار باید ضوابطی رعایت شود.

رضی با تأکید بر اولویت دادن به تحقیقات مسئله محور متذکر شد: هدف تحقیقات آموزش محور، توزیع دانش موجود است و خوبی آن این است که با توزیع علم کم نمی‌شود اما تحقیقات دفاع مقدس باید به سمت مسئله محور پیش برود.

وی با اشاره به لزوم حمایت از تحقیقات پایه‌ای، افزود: ما به‌اندازه کافی در این زمینه موفق نیستیم چراکه سنتی عمل کردیم و برای اینکه بتوانیم جامع عمل کنیم، نیازمند توجه به ظرفیت‌های جمع‌آوری اسناد از طریق فضای مجازی هستیم.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه اگر بتوانیم همه اسناد مربوط به دفاع مقدس را به‌صورت الکترونیکی جمع‌آوری کنیم موفق خواهیم بود، تاکید کرد: باید از این شیوه استفاده کنیم در این صورت هر کس هر جا هست امکان بارگزاری اسناد دفاع مقدس را دارا خواهد بود و می‌توانیم کارهای دقیقی در ارتباط با دفاع مقدس شکل دهیم شیوه سنتی ممکن است کارهای ناقصی را پیش ببرد.

وی با تأکید بر اینکه حمایت‌ها باید به سمت کارهای تیمی پیش برود، اظهار داشت: باید تیم‌هایی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند مورد حمایت قرار بگیرند؛ در حوزه‌های آکادمیک همیشه تیم‌ها ارزش بیشتری در مراکز علمی دارند و اگر حمایت‌ها را به سمت تیم‌هایی که به زوایای مختلف نگاه می‌کنند ببریم، موفق‌تر خواهیم بود.

رضی با بیان اینکه پرداختن به دفاع مقدس پرداختن به تاریخ است، خاطرنشان کرد: تاریخ یک تخصص است بنابراین انتظار داریم کارها روشمند انجام شود؛ نگاه تخصصی داشتن به بحث دفاع مقدس یعنی نظام‌مند عمل کردن، بنابراین دفاع مقدس باید توسط متخصصین امر مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها