دفاع‌پرس گزارش می‌‎دهد؛

وضعیت ۲۰۰ هزار رزمنده معسر چگونه است؟ / تلاش برای افزایش حقوق رزمندگان معسر و جانبازان زیر ۲۵ درصد

در کشور حدود ۲۰۰ هزار رزمنده معسر فاقد شغل، حقوق و بیمه وجود دارد که مجلس در حال تلاش برای مقرر کردن حقوق این افراد است.
کد خبر: ۴۴۴۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰ - 25February 2021

وضعیت ۲۰۰ هزار رزمنده معسر چگونه است؟ / تلاش برای افزایش حقوق رزمندگان معسر و جانبازان زیر ۲۵ درصدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‎پرس، بخش اعظم مواد و تبصره‌های قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در حالی مشمول خانواده‌های شهدا و جانبازان بالای ۲۵ درصد می‌شود که شمار زیادی از جانبازان زیر ۲۵ درصد فاقد خدمات حمایتی هستند. در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای اصلاح قانون و تسری خدمات و مزایا به جانبازان زیر ۲۵ درصد نیز صورت گرفته است که از جمله آن می‌‎توان به تاثیر سهمیه پنج درصدی ایثارگران و جانبازان زیر ۲۵ درصد در انتخاب رشته کنکور اشاره کرد.

در سال‌های اخیر با توجه به شرایط بد اقتصادی در کشور و بالا رفتن هزینه خانوار‌ها بسیاری از مردم دچار مشکلات اقتصادی شدند که قشر ایثارگر و جانباز خارج از این گروه نیستند. از همین رو طرحی برای تسریع ارائه خدمات و مزایا به جانبازان زیر ۲۵ درصد که تاکنون مشمول دریافت خدمات نبودند، در دستور کار قرار گرفت.

پیش از این قرار بود تا پرونده جانبازان زیر ۲۵ درصد از سپاه پاسداران به بنیاد شهید منتقل شود و در این خصوص جلساتی با حضور اعضای فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی، بنیاد شهید و نماینده ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شده است و همچنان طرح در دستور اجرا و بررسی است که به گفته «احمد امیرآبادی فراهانی» رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی جانبازان زیر ۲۵ درصد ۳۴ هزار نفر هستند و هیچ درآمدی بابت جانبازی خود دریافت نمی‌کنند.

یکی دیگر از قوانین برنامه ششم توسعه شناسایی افرادی است که در طول هشت سال دفاع مقدس در مناطق عملیاتی خدمت کردند، بیش از شش ماه در جبهه‌های جنگ بوده‌اند و امروز فاقد شغل، درآمد و بیمه هستند. شناسایی جانبازان معسر در قانون برنامه پنجم توسعه و در مجلس هشتم به تصویب رسید و دولت نیز موظف شد تا پایان برنامه نسبت به شناسایی و ساماندهی آنان اقدام کند، اما این اتفاق تا امروز رخ نداده است.

پیش از این محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفته بود: «در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است و قرار شد که ۱۱ هزار نفر از رزمندگان معسر به آمار قبلی که ۱۲۰ هزار نفر هستند افزوده شود و برای این‌ها ردیف خاصی را دیده‌ایم که توجه ویژه‌ای به رزمندگان معسر شود. قرار است حقوق این افراد از یک میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یابد»؛ این در حالی است که امیرآبادی فراهانی، اما آمار رزمندگان معسر را ۲۰۰ هزار نفر عنوان کرده است.

همچنین امیرآبادی فراهانی نیز پیش از این گفته بود: حدود پنج و نیم میلیون رزمنده دفاع مقدس داریم که هیچ سازمانی مخصوص رسیدگی به مشکلات آنان وجود ندارد. در بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد شکل گرفتن سازمان رزمنده‌ها در ستاد کل نیرو‌های مسلح یا وزارت دفاع را دادیم، البته دفتری وجود دارد، اما اگر سازمانی تشکیل شود می‌توان دقیق‌تر به مشکلات رسیدگی کرد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار