قصد آمریکا برای احداث پایگاه‌‌های نظامی جدید در مرز مشترک عراق و کویت

یک تحلیلگر و کارشناس امور نظامی عراق درباره قصد آمریکا مبنی بر احداث پایگاه‌های نظامی جدید در مرزهای مشترک عراق و کویت مشابه آنچه در اراضی سعودی انجام شد، هشدار داد.
کد خبر: ۴۴۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰ - 24February 2021

قصد آمریکا برای احداث پایگاه‌‌های نظامی جدید در مرز مشترک عراق و کویتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «رضا الدهلکی» تحلیلگر امور نظامی عراق می‌گوید که دولت عراق هیچ اطلاعاتی در خصوص تحرکات آمریکا در مرزهای مشترک این کشور با کویت ندارد و این یک نقصان برای دولت عراق به شمار می‌رود.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد که نمایندگانی که در پارلمان درباره حاکمیت و ضرورت حمایت از آن سخن می‌گویند، اطلاعی از اقدامات نیروهای آمریکایی در مرزهای مشترک با کویت ندارند. دولت آمریکا قصد دارد تا پایگاه‌های هوایی باندهای پرواز در این منطقه صحرایی احداث کند.

الدهلکی افزود: با اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درباره این موضوع تماس گرفتیم، اما متاسفانه آن‌ها هیچ تصور و اطلاعاتی درباره این موضوع نداشتند، بلکه هرگونه اظهار نظر یا محکومیت این اقدام را به بهانه نداشتن اطلاعات کافی در این‌ خصوص رد کردند.

این تحلیلگر عراقی افزود که برنامه آتی آمریکا در این منطقه شبیه برنامه‌ای است که در اراضی سعودی برای احداث پایگاه‌های نظامی جدید صورت گرفت و ادعا شد که این اقدامات، برنامه‌ریزی‌های نظامی احتیاطی هستند که در موقعیت‌های ضروری امکان استفاده مشروط و موقت نیروهای آمریکایی را از این پایگاه‌ها، فراهم خواهد کرد.

وی توضیح داد: ژنرال «کنت مک کنزی» رئیس سازمان فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) ، در ۲۱ ماه جاری میلادی اعلام کرد که این پایگاه‌های که می‌خواهیم در عربستان سعودی و اراضی مشترک دیگر احداث کنیم، به ما این امکان را می‌دهد که در زمان خطر شدید به پایگاه‌های دیگر انتقال یابیم.

الدهلکی تصریح کرد که سکوت عراق در قبال این مسأله، هزینه بالایی به کشور تحمیل خواهد کرد و موجب تقویت فرهنگ باقی ماندن آسمان این کشور تحت کنترل خارجی‌‌ها از یک سو و تبدیل شدن به ایستگاهی برای تهدید امنیت کشورهای همسایه عراق از سوی دیگر خواهد شد.

«بیل اوربان» سخنگوی ستاد فرماندهی سازمان تروریستی سنتکام، هفته پیش اعلام کرد که توسعه تعدادی از پایگاه‌های نظامی در غرب عربستان سعودی و تبدیل آن به پایگاه‌های امدادی و لجستیک آغاز شده است و عربستان هزینه این استحکامات و توسعه پایگاه‌ها را پرداخت کرده است.

وی در مصاحبه با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت که طرح آماده‌سازی پایگاه‌های امدادی و خدمات لجستیک پس از حمله موشکی و پهپادی به ریاض پایتخت عربستان سعودی تهیه شد و سنتکام مسئولیت توسعه تعدادی از پایگاه‌های نظامی در غرب عربستان را بر عهده گرفته و اجرای این پروژه را آغاز کرده است.

به ادعای واشنگتن، این یک طرح اضطراری است که امنیت ارتش را تضمین می‌کند و نمی‌توان گفت که این به معنای افزایش حضور آمریکا در منطقه است».

دو هفته پیش نیز ژنرال مک‌کنزی از برخی از این پایگاه‌ها بازدید کرد و از انتقال نیروها، هواپیماها و سلاح‌ها به این پایگاه‌ها جهت بررسی نحوه استفاده از این پایگاه‌ها به عنوان مراکز لجستیک اضطراری خبر داد. این پایگاه‌ها شامل بندر ملک فهد، پایگاه هوایی ملک فیصل و پایگاه ملک فهد در طائف است.

در حال حاضر فرماندهی مرکزی ایالات متحده یک دفتر مرکزی در قطر دارد. ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده از بحرین فعالیت می‌کند. کویت میزبان مقر دیگری از نیروی زمینی ارتش ایالات متحده است و امارات متحده عربی نیز میزبان خلبانان و ملوانان آمریکایی است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها