شتاب ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

یک رسانه رژیم صهیونیستی از شتاب ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو در سایه نگرانی مشترک آنها در قبال تغییر احتمالی برخی سیاست‌های خارجی دولت بایدن خبر داد.
کد خبر: ۴۴۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱ - 25February 2021

شتاب ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو همزمان با ریاست‌جمهوری بایدنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، به اذعان رسانه‌های صهیونیستی، مذاکرات میان ریاض و رژیم صهیونیستی طی روز‌های اخیر، شدت بیشتری یافته است.

«روعی کیس» خبرنگار امور عربی در شبکه محلی ۱۱ اسرائیل، موسوم به «کان» طی گزارشی با اشاره به این امر نوشت: اخیراً میزان تماس‌ها میان مقامات ارشد در ریاض و تل‌آویو افزایش یافته است. این گفتگو‌ها بر روی نگرانی سعودی‌ها از تغییر دولت در ایالات متحده و سیاست دولت «جو بایدن» در قبال منطقه متمرکز است.

بنا بر این گزارش، دلیل اینکه سعودی‌ها نگرانی در قبال سیاست‌های دولت بایدن را با رژیم صهیونیستی در میان می‌گذارند، شاید به این دلیل باشد که گمان می‌کنند صهیونیست‌ها به ریاض مقابل دولت جدید آمریکا کمک خواهند کرد؛ ضمن اینکه ریاض علاوه بر آنکه با تل‌آویو از بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران نگران است، نگران تمرکز دولت بایدن بر پرونده حقوق بشر در عربستان سعودی نیز هست.

دوشنبه پیش، کاخ سفید اعلام کرد که بایدن در زمانی مناسب با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی تماس خواهد گرفت. «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی خبری گفت که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با «محمد بن سلمان» همتای سعودی خود گفت‌وگو کرده است.

وی بدون اشاره به زمان دقیقی گفت که بایدن و ملک سلمان در زمانی مناسب با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد. ضمن اینکه دولت بایدن بر خلاف دولت سابق، در قبال قضایای مربوط به حقوق بشر در عربستان سعودی ساکت نخواهد ماند. ما به دنبال بازنگری در روابطمان با عربستان سعودی هستیم.

پیشتر نیز شبکه صهیونیستی «کان» از راه‌اندازی یک خط تماس میان عربستان و رژیم صهیونیستی برای هماهنگی سیاست‌ها در خصوص دولت جدید آمریکا خبر داده بود و در توضیح درباره دلیل راه‌اندازی این خط تماس مدعی شد که تل‌آویو و ریاض قصد دارند با یکدیگر ائتلافی را در برابر دولت بایدن تشکیل دهند.

طبق ادعای رسانه صهیونیستی، اسرائیل و عربستان سعودی قصد دارند مواضع جو بایدن در قبال عربستان سعودی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی را تعدیل کنند.

راه‌اندازی این خط تماس مستقیم در حالی است که عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی روابط علنی ندارد، هر چند که دو طرف از سال‌ها پیش به صورت غیرعلنی همکاری‌هایی در زمینه‌های اطلاعاتی و امنیتی آغاز کرده‌اند. با این وجود، گمان می‌رود عربستان سعودی همانند امارات متحده عربی و بحرین ممکن است به زودی روابط خود با رژیم صهیونیستی را رسمی و علنی کند.

رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی که برای پیگیری تحریک‌آمیزترین سیاست‌های خود از حمایت گسترده دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برخوردار بودند در ماه‌های گذشته تلاش‌های وسیعی را برای اطمینان یافتن از تداوم سیاست‌های ترامپ را آغاز کرده‌اند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی که اسناد سیا نشان می‌دهند دستور قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را صادر کرده ممکن است در دوران ریاست‌جمهوری بایدن هدف برخی سیاست‌های تقابل‌جویانه قرار بگیرد.

بعد از ترور جمال خاشقچی، شماری از اعضای کنگره آمریکا به دنبال معرفی طرح‌هایی برای تنبیه محمد بن‌سلمان بودند، اما حمایت‌های دونالد ترامپ از ولیعهد سعودی موجب شد که در نهایت این طرح‌ها به سرانجام مطلوب نرسند. ترامپ بار‌ها با بیان اینکه عربستان سعودی مشتری سلاح‌های آمریکاست، تلویحاً اعلام کرد که قصد دارد اقدامات بن‌سلمان را نادیده بگیرد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها