وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

علمای بزرگ تشیع مانع «انقطاع معرفتی» در طول تاریخ شده‌اند

سیدعباس صالحی گفت: علمای بزرگ تشیع مانع «انقطاع معرفتی» در طول تاریخ شده‌اند.
کد خبر: ۴۴۴۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱ - 25February 2021

علمای بزرگ تشیع مانع «انقطاع معرفتی» در طول تاریخ شده‌اندبه گزارش  دفاع‌پرس از مشهد، سیدعباس صالحی در آئین رونمایی از آثار سیدمرتضی که صبح امروز (پنجشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: میراث موجود تشیع وامدار علمای بزرگ شیعه است و اگر به تاریخ تشیع نگاه کنیم، گروه‌های مختلف و حوزه‌های علمیه تاثیر بسزایی در میراث امروز ما دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از دوران پربار تشیع از نظر فکری، قرن چهارم و پنجم هجری است که بر تاریخ و هویت شیعه اثر بالایی داشته است؛ صیانت از کیان جامعه تشیع یکی از رگه‌های مهم این قرون است که توسط حوزه علمیه دنبال شده است.

صالحی خاطرنشان کرد: نکته اول این است که مقوله غیبت حضرت ولی‌عصر (عج) و به ویژه غیبت کبری یک شوک معرفتی و وجودی و روانی بر جامعه تشیع و یک بار بسیار سنگین بود که می‌توانست ستون فقرات جامعه تشیع درهم شکند اما علمای حوزه بغداد کاری به اصطلاح کارستان کردند و اگر این علما نبودند معلوم نبود بر جامعه شیعه چه وارد می‌شد.

وی با تقدیر از حرکات و آثار سیدمرتضی و شیخ مفید و شیخ طوسی در این برهه مهم که نهضتی علمی و معرفتی را ایجاد کرد بیان کرد: این حرکات جامعه شیعه را از نظر روحی و معرفتی، ترمیم کرد و اگر این حرکت نبود ما دچار انقطاعی تحمل‌ناپذیر می‌شدیم.

صالحی افزود: نکته دوم در زمینه صیانت از جامعه شیعی، سهمی بود که حوزه علمیه بغداد در این برهه خاص در پاسخ به سئوالات و شبهات ایفا کرد؛ بغداد پایتخت یک خلافت ۵۰۰ ساله بود و البته کانون علم و معرفت تشیع محسوب می‌شد و در چنین آوردگاه حساسی قرار داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حوزه بغداد و علمای تشیع در آن مقطع به نوعی ام‌القری جهان اسلام محسوب می‌شدند بیان کرد: شیخ مرتضی و شیخ مفید در چنین میدان نبردی بودند؛ اقلیتی بودند که اکثریت را به زانو درآوردند و این کار کمی نبود.

صالحی تصریح کرد: سیدمرتضی حدود ۳۰ اثر صرفا در زمینه شبهات و پاسخ به سئوالات دارد و روح حاکم بر باقی آثار سیدمرتضی نیز این گونه است و این نشان می‌دهد که آن‌ها با چنگ و دندان از تشیع در مقابل حملات فکری صیانت کردند.

وی ادامه داد: مکتب بغداد بعد‌ها یک تکامل قابل توجه پیدا می‌کند؛ در شاخه تفسیر برای مثال این مسئله را شاهد هستیم که چهره جدیدی برای تفسیر شیعه به ارمغان آورده می‌شود و در این زمینه مطالب سیدمرتضی و شیخ مفید بسیار قابل توجه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه اصول فقه نیز همچون حوزه تفسیر شاهد این مهم هستیم و اصول فقه شیعه دارای استقلال می‌شود. فقه شیعه در این دوره تحول قابل توجهی پیدا می‌کند.

صالحی افزود: توسعه مرز‌های دانش اقدام مهمی بود که در این دو قرن شکل می‌گیرد و متعاقب آن منطق معرفت دینی در مکتب بغداد، آرایش جدیدی پیدا می‌کند. مکتب بغداد نوعی عقلانیت جدید را وارد منظومه فکری شیعی کرد که بحث مفصلی است که در آثار شیخ مفید و سیدمرتضی تجلی پیدا می‌کند.

وی گفت: در این برهه نوعی «عقلانیت نص‌گرایانه» در فقه شیعی شکل می‌گیرد؛ مکتب بغداد این روش شناسی جدید را اسلوب جدیدی می‌دهد و بعد‌ها ثمرات آن مشخص می‌شود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها